اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولوی رودینی:ضرورت دقت در صدور فتوا

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احمدیه قره خوجه گالیکش بزرگترین منجلاب خطر در قرن حاضر را صدور فتوا از روی جهالت عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالقدوس رودینی با اشاره به معنای قرآن کریم خطاب به اهل کتاب، غلو در دین را از اعمال ناجایز دانست و گفت: نبی مکرم اسلام نیز امت را از افراط و تفریط برحذر داشته است. اسلام زیاده روی در امور عبادی و کارهای دنیوی را رد کرده و از مسلمین بعنوان امت وسط یاد می کند. افراط و تفریط یادآور اعمال ناپسند قوم یهود هستند. امتی که دین را ضایع کردند. آنها به قتل و کشتار انبیا علیه السلام شهره شده و فقط در یکروز هفتاد نبی را به شهادت رساندند. تاریخ مسلمانان هم از ابتدای صدر اسلام شاهد افراط گری بوده و نخستین بار گروهی به نام خوارج بر این مسئله دامن زدند. گروهی که داعیه اسلام سر داده و کفر را مهمترین و معتبرترین ارکان دین معرفی کردند. آنان نمازهای طولانی می خواندند. شب ها را به نماز نافله گذرانده و روزه داری جزئی لاینفک از برنامه زندگی شان بود، ولی در سرانجام کار از دین خارج شدند.

وی جسارت به ساحت مقدس نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را یکی از اهداف منافقین برای تضعیف دین اسلام خواند و اظهار داشت: گرچه آنها پا را از گلیم خود فراتر نهاده و ایشان را به بی عدالتی متهم می کردند، اما آن حضرت به عمر رضی الله عنه اجازه کشتن چنین افراد هتاک را نمی داد، چرا که معتقد بود در اسلام کسی را بخاطر یک حرف نمی کشند. منافقین همیشه خود را برتر از دیگران می دانستند، اما به تعبیر پیامبر گرامی اسلام، روزی رسید که مانند رها شدن تیر از چله کمان از دایره امت خارج شدند. این تعبیر در زمان خلافت حضرت علی رضی الله اتفاق افتاد و گروه خوارج آن حضرت را بخاطر جریان حکمیت به شهادت رسانده و به اجماع امت اسلام به گروه کفر در آمدند.

مولوی رودینی نامیده شدن حضرت عیسی بعنوان پسر خدا از سوی مسیحیان را نمونه دیگری از افراط گری دانست و افزود: ما امت نباید شبیه به آنها باشیم. اشخاص را بر اساس جایگاهی که در آن قرار دارند بشناسیم. پیامبران را از حد خودشان بالاتر نبریم، زیرا آنها نیز مانند ما جزو بشر بودند و طبیعت شان مانند انسان های دیگر بود. پیامبر گرامی اسلام از خودش تولید نور نمی کرد، لیکن از شریعت نورانی برخوردار بود. بنی اسرائیل به هفتاد و فرقه مذهبی تقسیم شدند و دنیای اسلام بنا به فرمایش آن حضرت بر هفتاد و سه گروه تقسیم خواهند شد. در این میان انسان های جاویدان کسانی هستند که به روش نبی مکرم و اصحاب مکرم ایشان عمل کنند، پس در اعمال خود دقت کنیم و ببینیم در رفتار و کردار چه میزان به ایشان شباهت داریم.

مدرس حوزه علمیه احمدیه قره خوجه گالیکش عنوان نمود: واقعیت این است که امروز اختلافات زیادی در جامعه اتفاق می افتند که از غرور مذهبی انسان ها نشات می پذیرد. صحابه اگر به افتخار صحابه شدن رسیدند بخاطر عمل به احادیث پیامبر اسلام بود و به دیگران بابت اعمالی که انجام می دادند، خرده نمی گرفتند. ما متاسفانه اینگونه نیستیم و افکار خود را درست دانسته و خیال می کنیم دیگران همه اشتباه می کنند. از میان جمله انسان ها این نبی خدا بود که در تقوا حرف اول را می زد، اما عبادت و شب زنده داری ایشان به اندازه انجام می شد. دین اسلام تارک دنیا شدن را نمی پذیرد. کسب و کار و طلب مال حلال هم از جمله فرایض است. عبادت نباید به حدی باشد که از اهل بیت خود غافل بمانیم. زن و فرزند بر گردن سرپرست خانواده حق دارند و حتی بدن انسان هم بر صاحبش دارای حقوق مشخص می باشد.

مولوی رودینی اقشار جوان و طلاب حوزه های علمیه را از صدور فتوا نهی کرد و متذکر شد: صدور حکم و فتوا با ارائه سند و دلیل کار کسانی است که برای دین زحمات فراوانی کشیده و بر مسائل اشرافیت کامل دارند. وظیفه اصلی مدعیان دین تقویت دین با کلام خوب و مثبت است. مساجد را هرگز انحصاری نکنیم و عقاید شخصی را دلیل نخواندن نماز پشت سر امام یک مسجد قرار ندهیم. بزرگترین منجلاب خطر در قرن حاضر صدور فتوا از روی جهالت است. فتوای افراد منافق که صاف بودن دل را مقدم بر خواندن نماز و رعایت حجاب توجیه می کند به خودشان برمی گردد. چکونه ممکن است که شخصی دل صاف داشته باشد و در انظار بی حجاب و برهنه بگردد. اسلام را با هوای نفسانی و ترفندهای شیطانی پیشه نکنیم و راهی را در پیش نگیریم که به دین گریزی منجر شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن