اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

شرکت گسترده در انتخابات ضامن ایران قوی است

آوای سنت : نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کردستان گفت: اگر می‌خواهیم کشوری قوی داشته باشیم، همه باید احساس مسئولیت کرده و مشارکتی گسترده در انتخابات پیش رو داشته باشند.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده خبرگان رهبری در کشور اعلام شد که چهار نفر آنان مربوط به استان کردستان بودند. ماموستا فایق رستمی، ماموستا اقبال بهمنی، ماموستا محمود ابن خیاط و سیدمحمد کاظم موسوی نصب، اسامی تایید صلاحیت شده در استان است.

برای آشنایی بیشتر با ماموستا فایق رستمی، نماینده حال حاضر کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج، با وی به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه می آید.

ایرنا: ماموستا رستمی بیوگرافی از خودتان بگویید.

ماموستا رستمی: فایق رستمی فرزند شهید عبدالقادر رستمی و در سال ۱۳۲۷ در خانواده مذهبی در روستای “به‌رده‌ره شه” بخش خاو و میرآباد مریوان به دنیا آمدم.

دوران تحصیلی بنده از سال ۱۳۴۳ در حجره‌های منطقه مریوان و استان کردستان آغاز شد و نزد اساتید برجسته منطقه تلمذ و دروس علوم دینی و فقهی را فرا گرفتم.

در سال ۱۳۵۴ اجازه نامه علمی را نزد استاد حاج محمد امین عالی کانی سانان پدر شهید ماموستا برهان عالی و جمعی از علمای جبرسته مطنقه مریوان دریافت کردم و ازسال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ در روستای مرزی باشماق به عنوان امام جماعت ومدرس مشغول شدم.

بعد از پیروی انقلاب در زمینه تبلیغ و ارشاد فعالیت کردم و با ادارت، هلال احمر و مرکز بزرگ اسلامی مریوان همکاری داشتم. به مدت ۱۵ سال امام جمعه روستای ترخان آباد مریوان مشغول به خدمت مردم و طلاب شدم.

از سال ۱۳۹۱ به عنوان امام جمعه موقت مریوان انتخاب شدم و هم اکنون نیز ادامه دارد و مدت چهارسال با انتخاب علمای منطقه به عنوان عضوی از شورای روحانیت مریوان فعالیت داشتم.اکنون هم عضو شورای ۱۵ نفره افتا عالی کردستان و عضو شورای عالی مدرسین علوم دینی کردستان هستم.

از سال ۱۳۷۶ تاکنون به عنوان مدرس سطح ۳ در مدرسه علوم دینی سید قطب برادران استان و علوم دینی خواهران( امام شافعی) مریوان فعالیت دارم.

بیش از هشت سال به عنوان عضو شورای حل اختلاف ویژه ارث در شورای حل اختلاف مریوان و بیش از چهار سال عضو شورای نوار مرزی به عنوان شورای انصار الرسول بخش خاو و میرآباد فعالیت داشتم.

ضویت در حلقه صالحین مریوان، ریاست شورای زکات شهر سنندج و نمایندگی مردم استان در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۹۴ تاکنون، عضو عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، امام جماعت مسجد قبای شهر مریوان در سال ۱۳۹۵ و امام جمعه سنندج(هم اکنون)، از دیگر مسئولیت های بنده است.

دارای سه رساله “شرح المسائل بالآیات و احادیث” “فضیلت مکه و مدینه و مسائل حج و عمره” و “سراج منبر و المحراب” هستم.
در همایش بین الملی امام محمد غزالی در اندونزی نیز که هشت روز طول کشید، سخنران بودم.

ایرنا: درباره جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان بفرمایید.

ماموستا رستمی: مجلس خبرگان رهبری به واسطه حضور علمای تراز اول و در حد اجتهاد حایگاه بسیار مهمی در کشور دارد. کسانی در این مجلس حضور دارند که اهل علم و دانایی هستند.

خبرگان مرکزی است که باید همه علمای منتخب و حاضر در آن، غمخوار مردم باشند، مردمی که نظام و کشور دوست هستند. مردمی که پای صندوق رای حاضر می شوند، از علما و ۲ مجلس مهم خبرگان و شورای اسلامی انتظار تلاش برای رفع مشکلات دارند.

هر مسئول یا نماینده‌ای زیر سایه خدمت گزاری شایستگی خود را بدست می آورد. باید برای پیشرفت کشور تلاش کنیم چون دشمن خواهان تعالی و اقتصاد قوی نیست.

ایرنا: وضعیت مشارکت مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ از اهمیت شرکت در این ماراتن سیاسی بگویید.

ماموستا رستمی: مردم کردستان همواره نشان داده اند که دنبال سمپاشی دشمن و هجمه‌های سیاسی آنان نیستند و هر بار فضای مسمومیت دشمن را تبدیل به وحدت کرده‌اند و این بار هم می خواهند سرنوشت حود را تعیین کنند.

همانطور که خداوند هم بر مشارکت و مشورت در امور تاکید کرده، بنابراین مردم نیز به اهمیت این قضیه واقف هستند.

مشارکت در انتخابات یعنی نظارت مردم بر دولت. اگر انتطار داریم کشوری قوی داشته باشیم باید در انتخابات حضوری پرشور داشته باشیم. در این کشور به دنیا آمده ایم و باید نسبت به ایران تعصب داشت؛ همانطور که طبق فرموده پیامبر(ص)، “حب‎‌الوطن” جزوی از ایمان است.

ما به شخص رای نمی دهیم بلکه به ارزش‌ها، توسعه و رونق اقتصادی رای می دهیم. مردم رای بدهند تا بتوانند از منتخب خود مطالبه‌گر باشند. ما با رای دادن مسئولان را مجبور به کار و تلاش می کنیم، پس حضور در پای صندوق های رای بسیار مهم است.

نمایندگان منتخب فرزندان همین مردم هستند. بنابراین مردم با شرکت در انتخابات، مسئولان را پاسخگو کرده و سرنوشت خود را تعیین می کنند.

ایرنا: یک نماینده خوب در خبرگان و یا مجلس شورای اسلامی چه صفاتی باید داشته باشد؟

ماموستا رستمی: نماینده‌ای که رای می‌آورد، در مقابل ۸۰ میلیون نفر مسئولیت دارند. دین اسلام بر مبنای عدالت و مساوات بنیان نهاده شده و نماینده مردم هم باید تلاش کند، فواصل طبقاتی کم شود؛ همان موضوعی که امام خمینی(ره) هنگام بازگست به وطن در ۱۲ بهمن سال ۵۷ بر آن تاکید کرد.

روستاییان و حاشیه نشین ها و مناطق محروم چشم انتظارند مسئولان و نمایندگان آنان دلسوزانه برای رفع مشکلاتشان گام بردارند.

مجلس خبرگان رهبری به فرموده رهبری باید در مسائل کلان کشوری نظاره‌گر باشد و مطالبات مردم را به سمع مسئولان برساند.

نماینده مردم باید امانتدار، صادق، مفید و کوشا باشد و در مقابل همه مردم استان احساس مسئولیت کند و نگاه تعصب آمیز یا حزبی نداشته باشد.

ایرنا: از دیدگاه شما مهمترین مشکلات و ظرفیت‌های استان چیست؟

ماموستا رستمی: کردستان دارای ظرفیت‌های زیادی است، از نخبگان و جوانان توانمند گرفته تا معادن طلا و نقره و ظرفیتهای کشاورزی و گردشگری؛ اما برای پیشرفت آن دلسوزی و تلاش نیاز است.

باید از کشاورزان، کارگران، صنعتگران و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران حمایت کنیم تا استانی متعالی و مترقی داشته باشیم.

اما مشکلاتی هم وجود دارد. نبود جاده‌های روستایی مناسب، فقدان کارخانجات بزرگ و آمار بالای بیکاری از مهمترین آنهاست. می طلبد دولت از جوانان تحصیلکرده بیکار استفاده کند. توجه به اماکن گردشگری از جمله دریاچه زریبار مریوان، کمک به توسعه استان است.

اگر چند درصد از درآمد معادن طلای قروه و سقز و پنج درصد درآمد مرز ترانزیتی باشماق صرف استات شود، بسیاری از مسائل برطرف می شود.
مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان باید زیرساخت‌هایش فراهم و مدیریت و درآمد آن ساماندهی شود.

عده‌ای از مردم زیر خط فقر هستند و عده‌ای هم در وضعیت مالی بسیار خوبی هستند؛ باید این فاصله طبقاتی کاهش یابد.

اگر خواهان کشوری قوی در حوزه اقتصادی هستیم، باید شعار رهبری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید را عملی کرد، ضمن اینکه از صادرات هم برای رونق تولید و اقتصاد توانمند بهره برد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن