اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

شیخ جلالی:دین الهی نجات بخش زندگی انسان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب، دین الهی را گنجینه نجات بخش انسان ها عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ علی جلالی در گفتگو با خبرنگار ما عبادت در زمان حیات را ماندگارترین عادت در کارنامه عمل به عنوان تعیین کننده سرنوشت انسان در جهان باقی خواند و گفت: اسلام دین بر حق است. در شروع رسالت رسول گرامی اسلام همه ادیان گذشته منسوخ شده و هر شخصی که از آن پس در دایره امت قرار نگرفته باشد به رستگاری نخواهد رسید.

انسان ها برای رسیدن به مرحله رشد و تکامل جسمانی بطور یکسان نیاز به نعمت های متنوع دارند و از این منظر برابر می باشند، اما آنچه که آدمی را از هم متمایز می کند به نوع رفتارها و گفتارهایشان بستگی دارد. آدمیزاد پس از برانگیخته شدن در روی کره خاکی همواره از خشونت رنج برده است. بنی آدم گرچه به یک قدرت برتر ایمان داشته و عبادت را یک فرض اصلی برای خود می دانستند، اما خداشناسی را در موجوداتی می دیدند که در حقیقت قدرت مطلق نبودند و هر یک از خود آن موجودات وابسته به یک منشاء بالاتر از خود هستند.

شیخ جلالی ره آورد انبیاء الهی در طول گذشت هزاران سال را شناساندن خالق هستی به پیروان شان دانست و افزود: بدون شک اگر پیامبران مبعوث نمی شدند انسان زمان حاضر و نسل های بعد از ما با وجود همه پیشرفت های بدست آمده در شناخت خدای واحد عاجز مانده و هر یک مشغول پرستش خدایان دروغین مانند زمان های جاهلیت بودند، لذا باید تلاش های انبیاء در زمان های متعدد و علی الخصوص زحمات و مشقت های خاتم النبیین را قدر بدانیم. یکی از وجه تمایز امت نبوی نسبت به سایر گذشتگان ایمان به رسالت همه پیامبران الهی است، همچنانکه قرآن کریم نیز به زندگی ایشان پرداخته و وقایع دوران های گذشته را به رشته تحیریر در می آورد.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب یادآور شد: هیچ یک از انبیاء الهی در زمان میلاد نبی مکرم اسلام وجود خارجی نداشته و در پایان رسالت شان به دیدار حضرت حق شتافته اند، اما همه ایشان به امت خود درباره آخرین نبی سخن گفته و از رسالت آخرین پیامبر به آیندگان خبر داده اند. ایمان با عمل به اثبات می رسد و امروز با آنکه همه امت نبی اکرم را باور داشته و از حقیقت آن سخن می گویند، لیکن در اعمال متفاوت از یکدیگر عمل می کنیم.

در معاملات و معاشرات رفتارهایی را نشان می دهیم که با سایر همنوع تفاوت دارد. یکسان بودن مسلمان تنها در داخل مساجد و عبادت گاه ها تجلی میابد، اما به محض پراکنده شدن در روی زمین از یکی بودن خارج می شویم. برای مطاع دنیوی، پسند خود را پسند دیگران نمی دانیم و امتیاز برابر قائل نمی شویم. این افعال و رفتارها از نبی خدا و یاران ایشان به ما ارث نرسیده و حب مطاع دنیوی در عادات و رفتارهای آن بزرگواران که خداشناس واقعی بودند، دیده نشده است.

شیخ جلالی تاکید کرد: خشونت بدترین اتفاقی است که امت اسلامی از آن بیشترین ضربه را خورده اند. رجوع به تاریخ ثابت می کند که دشمنان حکومت بر دل های جاهل را به نفع خود می دانند. در همین زمان هم بخشی مردم از نظر اعتقادات دینی در گمراهی بسر برده و اشیای پیرامون را به جای خدا می پرستند، پس باید دین الهی را سرمایه و گنجینه نجات بخش خود دانسته و بهره های لازم را از آن ببریم. در دینداری همانگونه باشیم که بزرگان در صدر اسلام بودند. به خداوند متعال و قرآن کریم توکل کرده و توشه مناسبی را برای آخرت خود مهیا کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن