اهل سنت ایرانعمومی

شیخ دریایی: عدالت از ارکان مهم جامعه است

آوای سنت: مدرس حوزه دینی سلطان العلما قشم عدالت را یکی از مهمترین و کهن ترین مباحث در دین مبین اسلام دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتاری پیرامون اهمیت و نقش اساسی عدالت در جامعه از منظر اسلام با گریزی به تاریخ معاصر گذشته گفت: در عصر حاضر ایجاد چالش بر علیه عدالت اسلامی یکی از اهداف دشمن می باشد. زمانی که شخص مسلمان به عدالت دینش شک کند از دستورات قرآن سرپیچی کرده و فرایض را نادیده خواهد گرفت. لذا بهترین راه مقابله و مبارزه با نقشه های شوم الحاد و کفر مطالعه و شناخت کامل مبانی دینی است.

شیخ دریایی یکی از مهمترین و کهن ترین مباحث و دغدغه بشریت و ادیان الهی را در برقراری عدالت خواند و افزود: بشر کنونی تشنه عدالت می باشد، زیرا به این یقین باور دارد که رفتارهای شخصی و اجتماعی و همچنین ارزش های اخلاقی جز با عدالت ممکن نمی شود. خداوند متعال به عدل توصیف کرده و به احسان سفارش می کند. در همه حالات از جمله در گفتار و رفتار می بایست بر حسب دستور شرع و نادیده گرفتن مسائل خویشاوندی عمل کرده و تنها عدالت را ملاک قرار دهیم. نباید به خاطر دشمنی با یک گروه عدالت را زیر پا بگذاریم. کسی که رفتار عادلانه در پیش بگیرد، مسلما به تقوا نزدیک تر خواهد بود. پذیرش حکمیت بین دو نفر و یا دسته اجباری نیست، لیکن اگر آن را بپذیریم باید رفتاری عادلانه در پیش بگیریم.

مدرس حوزه دینی سلطان العلما قشم اظهار داشت: آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم در ماجرای حکمیت میان سران خیبر و قوم یهود با وجود دشمنی عمیق یهود با ایشان و تمام مشقاتی که به اسلام وارد کردند، جز به عدالت داوری نکرد. عدالتی که اسلام از ‌آن سخن می گوید مافوق تفاوت های دینی، نژادی، جغرافیایی و زبانی است. در اسلام هرگز نباید رنگ پوست و فاصله طبقاتی را ملاک بشماریم.

شیخ دریایی با انتقاد از جوامع غربی یادآور شد: کشورهای اروپایی دائما در دفاع از حقوق انسان ها صبحت کرده و قوانین شان را به رخ ملل مسلمان می کشند، اما بارها ثابت شده که تفاوت فاحشی در عملکردشان وجود دارد.

سرزمین مصر پیش از الحاق به سرزمین های اسلامی تحت سیطره امپراطوری روم شرقی بود. دورانی که در آن ظلم و ستم بیداد می کرد و یک صد هزار مسیحی ارتدکس از زن و مرد قتل و عام گردیدند، ولی زمانی که آن سرحدات به تصرف قوای اسلام در آمد همه مظالم برچیده شده و کسی را مجبور به ترک دینش نشد. پس به عنوان یک مسلمان از بودن در دایره عدالت اسلامی افتخار کرده و فریفته تبلیغات غربی ها نشویم.

این عالم اهل سنت یاد آور شد: در زمان حضرت عمر رضی الله به حکام بلاد دستور به عدم تبعیض داده شده بود و چنانچه گزارشی از این دست به آن حضرت می رسید فرد خاطی محاکمه می شد. اولین اقدام آن حضرت در جریان فتح شام برقراری وحدت بین ادیان و ملل بود. هر بنده ای که از مادر متولد می شود یک فرد آزاد است و از حقوق یکسان شهروندی برخوردار می باشد.

شیخ دریایی خاطر نشان ساخت: در جنگ جهانی دوم که خونین ترین جنگ از زمان آدم علیه السلام شناخته می شود تعداد بیشماری کشته شدند. اگر در جایی تفکر غیر اسلامی حاکم باشد، وقوع جنگ و درگیری ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. شک در دین ما را نسبت به اعتقادات مان ضعیف خواهد کرد. برای تخریب یک فکر الزاما نیازی به جنگ میدانی نمی باشد. تبلیغات منفی نیز تاثیر زیادی روی افکار مخاطبین جوان می گذارند. پس بیش از پیش متوجه دین بوده و همه ارکان آن را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن