اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

شیخ مهجور : زیاده خواهی بشر منشا بروز آفتهاست

آوای سنت: معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس، مطمئن ترین نفس را متوجه اهل خوف و رجا دانست.

به گزارش آوای سنت، سید عبدالرحیم مهجور در بحث راهکارهای دوری از گناه، از نفس اماره به عنوان فعل مشوق گناه یاد کرد و گفـت:
اکثر انسان ها غالبا در تلاش برای کسب نام، نان و هواهای نفسانی دچار لغزش و گناهان بسیاری می شوند. خدای متعال در سوره تکاثر به زیاده خواهی بشر در مورد جمع آوری اموال اشاره کرده است که مصادیق آن در احادیث نبوی نیز به چشم می آید.

لذا بنابر فرمایش آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم انسان ها از علاقه به داشتن مال زیاد مستثنی از یکدیگر نبوده و ساده از خیر مال نمی گذرند، مگر زمانی که لحظه مرگ شان فرار برسد. حرص شدید به مال دنیا اسباب غفلت را پدید می اورد و برخی از اشخاص در این راه حتی از اعتقادات خود نیز رو گرداننده و متاسفانه حلال و حرام را یکسان می شمارند. شخص حریص به مال دنیا نمی داند که ایمانش تا چه اندازه متزلزل شده است و امتحان خداوندی را نادیده می گیرد. فراموش نکنیم به هر میزان که مال زیاد باشد، مقابله با نفس نیز دشوارتر خواهد بود.

شیخ مهجور یکی دیگر از مصادیق گناه را رقابت برای کسب شهرت و مقام خواند و افزود:
وعده الهی است کسانی که همه سعی و تلاش را برای رسیدن به قدرت بکار بسته و آن را آمال قرار دهند در آن دنیا نادم و پشیمان خواهند شد. قبول پست و مقام مسئولیت های زیادی را به بار می آورد و چنانچه شخص از عهده وظایفش بر نیاید طلبکاران زیادی در روز قیامت از وی شاکی خواهند شد.

پرسش های بسیاری نیز راجع به مسائل شهوانی مطرح می شود که طبق فرمایش نبی اکرم با آن باید بر طبق احکام شرعی برخورد صورت گیرد. شهوت به خودی خود بقای نسل بشر را تضمین می کند، اما رو آوردن به حرام در این مسئله مشکلات زیادی را به بار می آورد. از این رو قرآن کریم به کسانی که به خاطر ترس از الله از شهوت حرام اجتناب می ورزند وعده بهشت را می دهد. حرص رسیدن به مقام و شهوت پرستی بعضا شخص را به فلاکت انداخته و همه اندوخته اش را بر باد می دهد.

معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس از نفس لوامه به عنوان سرزنش کننده یاد کرد و اظهار داشت:
بستگی به این دارد که شخص تا میزان درگیر نفس اماره شده باشد و هر چه انسان به دستور اماره توجه کند در لوامه ضعیف خواهد بود. برخی نظریه پردازان آن را عذاب وجدان می دانند،

پس نفس لوامه در هر اشخاص به طریق متفاوت نمود پیدا می کند. دیده شده است که افرادی از عمل اشتباه خود به شدت پشیمان شده و روزهای زیادی را با ناراحتی و اضطراب پشت سر می گذرانند. احساس گناه روی آرامش فرد اثر منفی بر جای می گذارد و وی را پرخاشگر و بدرفتار بار می آورد.

شیخ مهجور صاحبان نفس مطمئنه را از طبقه ایمانداران با تقوا دانست و تاکید ورزید:
خصلت مومنین است که هیچ گاه پا را فراتر از حد خود نمی گذارند. قلب مومن با یاد خداوند آرامش پیدا می کند. افرادی که به هر دلیلی دچاز لغزش، گناه و اشتباه می شوند بدانند که مجال برگشت خواهند داشت.

پس تا جایی که می توانیم دنیا را در خوف و رجا سپری کرده و پا در وادی گناه نگذاریم. چنانچه عملی خلاف دین و شرع از ما سر زند از عاقبت کار ناامید نشویم. ناامیدی از عاقبت کار می تواند خطرات زیادی را متوجه فرد کند. بدترین حالت ناامیدی این است که تصور کنیم خدای متعال هرگز ما را به خاطر اعمال بدمان نخواهد بخشید. امید به رحمت الهی فرصت بخشیده شدن را نصیب می کند.

دعای توبه کننده پذیرفتنی است. همراهی خداوند با اشخاصی است که همواره او را یاد می کنند. ترجیح بر این قرار دهیم که با خالق خود در تنهایی صحبت نموده و در میان جمع از بزرگی و احساناتش سخن بگوییم، چرا که خود وعده داده است متقابلا در جمع بهتری از ما یاد خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن