اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

صبر و استغفار کلید غلبه بر بلایا است

مفتی حنفی:مؤمنان باید در برابر مصائب صبر پیشه کنند

آوای سنت: صبر پیشه کنید، دنیا دارالاسباب است اما بدون اذن الهی اتفاقی به وقوع نخواهد پیوست. تنها راه غلبه بر مصیبت ها استغفار اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت عبدالعزیز آخوند حنفی خطیب جمعه محله بناور سیمین شهر در خطبه های این هفته (۱۶ اسفند ۹۸) پس از تلاوت آیات۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره « وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ ﴿١۵۵﴾ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» ﴿١۵۶﴾ و همچنین آیه ۴۱ سوره روم « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ » بیان داشتند الله متعال به وسیله بسیاری از بلایا و مشکلات از آزمایشات خود خبر می دهد و به صابرین نیز بشارت داده می شود.

مدیر حوزه علمیه نور بناور سیمین شهر در ادامه با بیان اینکه صبر سه قسم دارد، عنوان نمود که اولین آنها صبر بر مصیبت ها می باشد و در ادامه با طرح مثالی افزودند کسی که در برابر مصیبت وارده زبان تلخ نمی گرداند و آن را از سوی الله متعال میداند در زمره صابرین می باشد، ایشان دومین قسم از صبر را نیز صبر بر طاعات و عبادات عنوان نموده و مثال آن را کسانی که به دلیل وارد آمدن مصائب و مشکلات و بیماری ها جماعات و نماز های جمعه و… را ترک نمی نمایند عنوان نمودند و سومین دسته نیز صبر کنندگان در برابر گناهان یعنی کسانی که بر گناهان مبتلا نشده و خود را در برابر آنها حفاظت می کنند، ذکر کردند.

عضو مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا با بیان اوصاف صبر پیشگان ابراز داشتند: اگر مصیبتی وارد شده باشد، صابرین به سوی پروردگار دو عالم رجوع خواهند نمود، از گناهان خود توبه می نمایند و تمام مصیبت ها را به سبب گناهان و سهل انگاری در انجام فرائض و واجبات خواهند دید، ایشان در ادامه با بیان بیان شیوع بیماری کرونا فرمودند: چین به عنوان ابرقدرت جهانی و دارای دومین اقتصاد برتر دنیا و در اختیار داشتن انواع بمب های هیدروژنی، اتمی و…. در برابر ویروسی که به چشم سر دیده نمیشود خوار و زبون گشته است.

آخوند حنفی با بیان اینکه خداوند جهانیان هزاران سرباز در اشکال مختلف در اختیار داشته تاکید نمودند حتی پر کاهی نیز بدون اذن خداوند حرکت نخواهد نمود و مومنین بر این عقیده می باشند که اگر خداوند اراده نمایند اتفاقی خواهد افتاد و او اگر اراده ننماید هرگز چیزی واقع نخواهد گشت، رحمت خداوند در دنیا بیشتر از آخرت است چرا که در دنیا تفاوتی بین کافر و مسلمان در بهره بردن از رحمت های خداوندی نیست و در آخرت آن رحمت خاص مومنین خواهد بود.

این فقیه برجسته اهل سنت در ادامه با ذکر ایه ۱۲۴ سوره طه تذکر دادند: فردی که با وجود توانایی از عباداتی چون نماز، روزه و حج اعراض نماید و آنها را به دلایل واهی همچون گرمی هوا و کسب درآمد و… ترک نماید در تنگنا قرار خواهد گرفت، ایشان در ادامه با ذکر حدیث « ما نزل بلاء إلا بذنب ولا رفع إلا بتوبه » از رسول خدا دلیل این مصیبت و تمام بلایا را گناهان و راه رهایی از آن را توبه و استغفار دسته جمعی ذکر کردند.

ایشان با اشاره به اینکه دنیا دارالاسباب می باشد، رعایت نکات بهداشتی را توصیه نمودند اما اصلی ترین عمل در برابر این پدیده را توبه اجتماعی عنوان نموده و گفتند: با ترک جماعت، نماز جمعه و باقی فرائض این مصیبت به هیچ وجه از بین نخواهد رفت، در برابر شما کرونا قرار نگرفته است بلکه رب کرونا در مقابل شماست، به او پناه ببریم و با وی ارتباط برقرار نمائیم، مگر میشود در برابر لشکریان الله مقاومت نمود؟! این مصیبت نیز اگر برچیده شود مصیبتی دیگر واقع خواهد شد، مومنان اسباب را اختیار نمایند اما تنها بر خداوند توکل کنند .

خطیب جمعه محله بناور سیمین شهر در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به کشتار بی رحمانه مسلمین هندوستان توسط هندو های وحشی امت مسلمان را به اتحاد و یکپارچگی فراخوانده و از مومنین درخواست دعا برای آنان نموده و خطاب به حاکمان و زمام داران مسلمان توصیه نمودند وظیفه حمایت از تمام مسلمانانی که در هر نقطه از دنیا مورد ظلم واقع میشوند بر عهده آنان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن