اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ضرورت مراقبت از فرزندان در برابر آسیب های فضای مجازی

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع الفاروق مشهد به خانواده ها نسبت به مراقبت از فرزندان شان در برابر آسیب‌های فضای مجازی هشدار داد.

به گزارش آوای سنت، حافظ مصطفی شکوری در گفتگو با خبرنگار ما با مهم خواندن مسئولیت افراد در جوامع مختلف اسلامی گفت: خدای متعال انسان را خلیفه خود در روی زمین کرد و به وی در امور متعدد مسئولیت داد تا بدان ها جامه عمل بپوشاند. نتیجه عمل به این وظایف داشتن جامعه ای پویا و سالم است. در این میان همه ما در قبال وظایف اجتماعی نیز مسئولیت داریم و باید نسبت به آنها پاسخگو باشیم.

وی افزود: اینها تعهداتی هستند که آسمان و زمین از انجام شان عاجز هستند و لذا از قبول هر گونه مسئولیتی امتناع ورزیدند، زیرا از عواقب مسئولیت ترس داشته و نمی توانستند عواقب آن را بپذیرند، اما انسان که خود را شایسته می دانست، متعهد به انجام امور محوله شد.

انجام فرایض روزانه، ادای تعهدات، تربیت فرزندی که خدای متعال به بنده اش هدیه می دهد، رسیدگی به والدین، همه و همه کارهایی هستند که شخص مسلمان موظف و متعهد به انجام آنها است.

حافظ شکوری ادامه داد: انسان ذاتا معایبی دارد که در وهله اول خود وی بهتر از دیگران می تواند در صدد رفع آنها بر بیاید. این یک وظیفه فردی بشمار می رود. در کنار این، شخص وظیفه دارند تا نسبت به رسالت اجتماعی اش هم متعهد باشد. این اهمیت همان همیاری و وحدت با یکدیگر با هدف اصلاح نواقص جامعه است. اعضای هر اجتماع از افراد آن تشکیل می شود و اگر عده ای دارای ایراد و نواقص باشند، مطمئنا مضررات آن به سایرین نیز منتقل می شود.

امام جمعه مسجد جامع الفاروق مشهد اولین مسئولیت انسان را در برابر خالق یکتا دانست و عنوان نمود: هیچ شخصی را در روز قیامت نمی توان پیدا کرد که از پاسخگویی در قبال اعمال و رفتارش در دنیا مبرا باشد. هر کاری را که در انظار عمومی و یا در خلوت خود انجام می دهیم از نظر پروردگار متعال پنهان و پوشیده نخواهد ماند. همه اعمالی که از انسان در زمان حیات سر می زند الزاما نیازی به شاهد ندارد و چنین امری در عمل غیر ممکن و نشدنی است، اما خدای متعال شاهد بر تک تک اعمال ما می باشد و هیچ کسی از پاسخگویی در قبال اعمالش معاف نخواهد بود.

حافظ شکوری اظهار داشت: باریتعالی حتی از آنچه که در فکر انسان نیز می گذرد، اطلاع دارد و به احوال و امور بندگانش آگاه است. رب متعال قسم یاد کرده که بدون استثناء از همگان سوال و پرسش خواهد کرد. خواه آن شخص پیامبر و برگزیده باشد و یا شخصی که عام است و کمترین مسئولیت را بر عهده دارد. با این حال در انجام وظایف خود کوتاهی می کنیم. قرآن را ویژه ماه رمضان می دانیم و در حالی که قدرت تلاوت در سایر زمان ها از ما گرفته نشده است، منتظر می مانیم تا ابتدا ماه رمضان فرا برسد و سپس قرآن کریم را تکریم و احترام می کنیم.

بدانید که قرآن برای ایام خاص همچون ماه رمضان و یا ایام عزا و مصیبت نازل نشده است. خواندن بیانات خدای متعال وقت و لحظه نمی شناسد. قرائت و حفظ قرآن کریم تنها به عهده و جزو وظایف علما و طلاب مدارس دینی نیست، بلکه هرشخصی که زنده است و خودش را مسلمان می شمارد در این باره مسئولیت دارد. امکانات زیادی در دسترس هستند تا بدانیم که اسلام از پیروانش چه چیز هایی را طلب می کند. عامل به دستورات الهی باشیم و با اخلاق و رفتار قرآنی دیگران را هم به سوی صراط مستقیم دعوت کنیم.

ابن عالم اهل سنت تاکید کرد: مردم زمانی از امر به معروف و نهی از منکر ما تاثیر می گیرند که ابتدا خود عامل به انجام دستورات الهی باشیم. فرزند ما زمانی شوق خواندن نماز پیدا می کند که والدینش در خانه نماز بخوانند. قرآن کریم خطاب به مومنین فرمایش می دارد که خودتان و اهل تان را از آتش جهنم نجات دهید. فرزندان ما امروز با دنیای بسیار مرموز و ناشناخته به نام فضای مجازی سر و کار دارند. وسیله که در دسترس عموم قرار دارد.

خصوصا این ایام که ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس شده و فرزندان ما در این محیط ادامه تحصیل می دهند. برخی از اولاد ما به بهانه درس خواندن ساعات زیادی را در این فضا سرگرم می شوند. شیطان صفتان و گرگ صفتان جامعه در کمین نشسته اند تا از طریق همین ابزار به ظاهر ساده آنها را بی بیراهه بکشانند.

امام جمعه مسجد جامع الفاروق مشهد نسبت به آسیب های فضای مجازی هشدار داده و متذکر شد: کانال ها و سایت های ناشناخته ای از آن سوی مرزها در فعالیت هستند و سعی دارند تا اولاد ما را با عنواین فریبنده و موضوعات اغوا کننده تا پاسی از شب پای اینترنت بیدار نگه دارند و به مرور زمان افکار زشت و پلید خودشان را به مخاطبان جوان خود بقبولانند. درصد بسیار اندکی از والدین هستند که فرزندان شان را به مسجد می آورند تا نماز و احکام الهی یاد بگیرند. در کنار نیازهای مادی، احتیاجات معنوی هم نیاز به رسیدگی و برطرف شدن دارند.

تربیت مهمتر از آتیه فرزند است. اولادی که با تربیت اسلامی بزرگ می شوند در آینده هدفمند زندگی خواهند کرد، اما فرزندی که با آموزه های دین مبین پرورش نیابد، هر آنچه را که برایش رشته کرده ایم پنبه خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن