اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ضرورت مراقبت والدین از فعالیت‌های فرزندان در فضای مجازی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قشم آشنا کردن فرزندان با آسیب های فضای مجازی را مناسب ترین راهکار برای مقابله با پیامدهای منفی آن دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ ابراهیم ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به گذشت بیش از نیم دهه از ورود فضای مجازی بعنوان یک ابزار لازم به برنامه کاری انسان ها گفت: همه امکاناتی که بشر با آنها را برای زندگی بهتر بکار می گیرد فواید و مضراتی را به همراه دارند و فضای مجازی نیز مستثنی از این قاعده مستثنی نبوده است. فضای مجازی بخشی از امکاناتی است که به فرد امکان دسترسی به دانستنی ها و علم روز در هر ساعت از شبانه روز را می دهد. حساسیت به این فناوری به دلیل ناشناخته بودن آن در سالیان ابتدایی بسیار زیاد بود و عموما به عنوان یک ابزار آسیب رسان شناخته می شد، اما هر چه زمان به پیش رفت کاربران به مسئله تسلط بیشتری پیدا کرده و امروز حتی یک کودک مقطع ابتدایی هم می داند که از این امکان چگونه استفاده کند.

شیخ ابراهیمی صرفا خطرناک و آسیب پذیر خواندن فضای مجازی را با واقعیات بدور خواند و عنوان نمود: کاربران و مجموعا فرزندان ما در سنین کودکی تا نوجوانی علاقه زیادی به بازی های مفرح و میل به کشفیات دارند. آنچه که امروز از آسیب های این فضا شرح داده می شود در حد عمومی بوده و کاربران را قانع نمی کند. نظریه روانشناسان و کارشناسان امر بر این است که از فضای مجازی باید در حد مطلوب استفاده شود، لذا اکنون که نیاز دانش آموزان به اطلاعات تحصیلی بیشتر شده بهترین راهکار می تواند آشنا کردن آنها با تهدیدات شبکه های اجتماعی باشد.

امام جمعه اهل سنت قشم ضمن اشاره به فواید فضای مجازی طی دو سال گذشته اظهار داشت: هر چند که جبران عقب ماندگی دانش آموز بدلیل عدم حضور در کلاس درس را با هیچ امکانی نمی توان صد در صد جبران کرد، اما اگر در این شرایط امکانات فضای مجازی وجود نداشت مسلما با تعطیلی کامل آموزشی در سطح کشور مواجه بودیم. بعلاوه بسیاری از اطلاعیه ها و اخبار کرونا توسط همین فناوری به مردم اطلاع رسانی شد و تاثیر غیر قابل انکاری در انتقال پیام مسئولین و ارگان های ذیربط به مردم داشت. در گذشته ارتباط والدین با فرزندان سیری طبیعی و عادی را دنبال می کرد و بهتر می شد جلوی آسیب ها را گرفت، اما امروز نیاز است تا نظارت بیشتری روی رفتارها صورت بگیرد و به فرزند باید تفهیم شود که فعالیت هایش مورد رصد قرار خواهد گرفت.

شیخ ابراهیمی اعتماد بیش از حد و از سوی دیگران کنترل تمام وقت فعالیت دانش آموختگان را راهکاری سختگیرانه دانست و تاکید ورزید: والدین باید با فرزندان خود متناسب با سن و سالی که دارند رفتار کرده و حدود استفاده از فضای مجازی را برای ایشان مشخص کنند. همچنین دانش اموز در محیط آموزشی از دیدرس والدین به دور است و اولیای آموزشگاه باید حد الامکان استفاده از فضای مجازی را برای دانش آموزان ممنوع نمایند. در محیط خانه ساعات حضور فرزند در فضای مجازی را معیین کرده و پس از اتمام تکالیف آموزشی می بایست گوشی همراه را از وی دور نگه داریم.

توصیه اکید این است که والدین در ساعات خواب فرزند را با گوشی در اتاق مجزا تنها نگذارند. متاسفانه آسیب پذیرترین بخش فضای مجازی به ساعات آخر شب بر می گردد. اوقاتی که والدین در استراحت بسر می برند، اما ذهن فرزند فعال است و خودش را با فضای مجازی بیدار نگه می دارد. آینده این شخص چه از نظر تحصیلی و چه به لحاظ رفتاری در مخاطره خواهد بود و پیامدهای اینگونه اشباهات را به آسانی نمی توان جبران کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن