اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت هماهنگی امور زندگی با شرایط ماه مبارک رمضان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت اسدیه به تطبیق برنامه ها با فرایض و مستحبات ماه مبارک رمضان تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت مولانا سید احمد عبداللهی با اشاره به اهداف ماه مبارک گفت: خداوند ماه رمضان را به خاطر لطف و مرحمت بر امت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم عطا کرده و مهم ترین هدف در این ماه این است که انسان به سوی مقصد اصلی یعنی عبودیت و اطاعت بیاید، چرا که فلسفه وجودی انسان هم به همین مسئله ارتباط پیدا می کند. قرآن کریم در سوره بقره آیه می فرماید، جن و انس را خلق نشده اند، مگر اینکه مطیع و عبد الله باشند. باریتعالی در بیان فرضیت روزه رمضان، یک دوره تربیتی برای تهذیب و تزکیه در نظر گرفته شده است که باید از این دوره کمال استفاده برده شود، لذا در خلال این ایام با برکت از اعمالی که با مقصد اصلی منافات دارد به شدت پرهیز کنید تا اینکه این داروی روحانی مفید واقع شده و مثمر ثمر باشد در غیر این صورت این دوره تربیتی موثر نخواهد بود.

مولانا عبداللهی رحمت و مغفرت را از فضائل دیگر ماه رمضان خواند و افزود: رمضان می آید تا خداوند این امت را مورد لطف و مغفرت خود قرار دهد. در حدیث صحیح آمده است، دهه اول ماهی که به سراغ شما می آید رحمت، دهه دوم آن مغفرت و دهه آخر آزادی از آتش جهنم است. وعده قرآن کریم این است که رحمت الهی پس از اصلاح شامل حال بنده مومن و با ایمان گردیده و از کوتاهی ها و قصور گذشته گذر می کند. بنابراین لازم است که از هر روز این ماه با عظمت و نزول قرآن به گرمی استقبال شده و مسلمانان شرایط شان را با فرایض و مستحبات آن تطبیق دهند. خدای متعال خطاب به حضرت ابراهیم و اسماعیل فرمود، خانه من را برای ورود طواف کنندگان و معتکفین و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک سازید. دعا کنیم باریتعالی دل های ما را غبار روبی کرده و ضمن حفاظت از تاریکی و ظلمات به نور و روشنی ایمان منور فرماید.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با تاکید بر استغفار در این ماه و سایر ایام عنوان نمود: استغفار یعنی طلب مغفرت کردن و از خدا آمرزش خواستن، این عمل منحصر به یک فرد و قشر خاص نیست، حتی شخص پیامبر نبی اکرم نیز بعد از ادای نماز سه مرتبه استغفار می کرد. استغفار تنها این نیست که انسان بعد از گناه طلب مغفرت کند، بلکه استغفار همراه با طاعات و بندگی است. ترسیدن از خدا زمانی ارزش دارد که انسان مطیع امر وی باشد و این فعلی ارزشمند و مهم است. ما تنها در زمان سختی ها و مشکلات از خالق یکتا یاری می طلبیم، اما استغفار نسخه موثری است که در آیات و روایات بر آن تاکید فراوان می شود. انسان باید قلبا استغفار کرده و نباید به شکل زبانی آن بسنده نماید.

مولانا عبداللهی خاطر نشان کرد: وجود نازنین پیامبر باعث عدم نزول عذاب است و همچنین خدا عذاب را از آن جامعه دور می‌کند تا زمانی که آنها استغفار بطلبند. عمل و گفتار مسلمان بر روی نظام آسمان اثر می‌گذارد. ما روزی می خواهیم، اما با رزاق ارتباط نداریم، ما شفا و صحت می خواهیم، اما با شافی ارتباط نداریم، ما عزت می‌خواهیم، اما با عزت دهنده ارتباط نداریم، ما عافیت و حفاظت از بلایا می‌خواهیم، اما با حفیظ ارتباط نداریم. بزرگترین تقوا این است که همراه با عمل و بندگی استغفار شود. خدای متعال در ثلث آخر شب به آسمان دنیا به صورت بلاکیف نزول می کند و گویا رحمت الله به آسمان دنیا نازل می‌شود. روزانه استغفار کنید و آن را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن