اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

علما باید اهداف شبکه های مبتذل را بیان کنند

آوای سنت: مدیر و موسس حوزه علمیه دشتک اولیا، نهادینه کردن فرهنگ دین و تبیین اهداف شبکه های مبتذل در جامعه را از وظایف علمای فارغ التحصیل شده از مراکز دینی دانست.

به گزارش آوای سنت عبدالله آخوند امانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به بازگشایی مدارس دینی و حوزه های علمیه در آخرین ماه تابستان گفت: منظور از تحصیل در مدارس دینی این نیست که طلاب یکدوره آموزشی را با موفقیت پشت سر گذرانده و پس از فارغ التحصیلی به زندگی عادی بازگردند. مهم ترین رسالت فارغ التحصیلان حوزوی، نهادینه کردن فرهنگ دین در میان جوانان و تبیین اهداف شبکه هایی است که فکر و ذهن مخاطبین جوان را با تولید سریال های مبتذل به بازی می گیرند.

امروزه می دانیم که هر آسیبی در کوتاه مدت تاثیر مخرب روی ذهن انسان برجای نمی گذارد. فراموش نکنیم علاقه به یک عمل در دراز مدت تبدیل به عادت خواهد شد، هم چنان که یک عادت را نمی توان یه فوریت ترک کرد.

آخوند امانی، والدین و علما را مکمل ارشاد فرزندان در شناساندن آسیب ها و دوری از منکرات خواند و افزود: اگر قرار است ماهواره برای استفاده از تولیدات مفید به کار گرفته شود، برای این منظور دقت و برنامه ریزی لازم است. سرگرمی در اوقات فراغت یک نیاز برای همه است، اما باید دقت کنیم در محتوای یک سرگرمی چه مواردی موردی گنجانده شده اند.

اگر سرگرمی ما علاقه به تماشای فیلم های مبتذل باشد، اگر هدف از گشت و گذار در هم نشینی با دوستان ناباب تعریف شود و اگر بخواهیم انرژی خود با افزایش سرعت وسیله نقلیه خالی کنیم، نه تنها سرگرم نخواهیم شد، بلکه پا در راه های کج و خطرناک گذاشته و تن دادن به یک اشتباه موجب صدمات ویرانگر و خسارت بار خواهد گردید.

مدیر و موسس حوزه علمیه دشتک اولیا با تاکید بر جایگزین کردن فرهنگ ها و عادات مبتنی با آموزه های دینی در بطن خانواده ها و جامعه اظهار داشت: در ارشاد و هدایت فرزندان و ترغیب اولاد به دینداری می توان به نکات مهم زیادی پرداخت که از جمله آن احساس تکلیف از سوی والدین می باشد. به این ترتیب فرزند نیز موکلف شده و به تکالیفش عمل خواهد کرد.

کارهایی مانند عادت سفره انداختن بعد از نماز و یا رفتن به مکان های تفریحی باعث می شود تا فرزندان در انجام اعمال عبادی جدیت نشان دهند. علما نیز به دلیل ارتباط شان با مساجد و مکاتب و مشارکت در مناسبت های مردمی مورد توجه هستند و باید بکوشند تا با افراد ارتباط بهتری برقرار کرده و به دید و بازدیدهای زودگذر بسنده نکنند.

آخوند امانی در این زمینه یادآور شد: اشتغال علما به امور مختلف باعث شده است تا هنوز نتوانیم به یک جمع بندی مثبت در خصوص بررسی مشکلات زمینه هایی مانند ازدواج و طلاق برسیم. هنوز در هم نشینی ها دقت کافی در انتخاب افراد نداریم. گرچه متولیان مساجد و حوزه ها همیشه آماده شنیدن مشکلات افراد هستند، اما دایره ارتباطات در حرف های معمول خلاصه می شود. جوانان زمینه ای می خواهند تا بتوانند حرف دل شان را با علما و اندیشمندان در میان بگذارند. گاهی یک جوان نمی تواند موضوع و یا مسئله ای را به والدینش بگوید. در این صورت صاحب نظران دینی نقش جایگزین دارند و می توانند به آن زمینه ورود کرده و کار را به سرانجام نیک برسانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن