اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضایل دهه اول ذیحجه از نگاه مولانا فاضلی

آوای سنت: رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد بهره مندی از فرصت های دهه اول ذی الحجه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید محمد فاضلی در بیاناتی با اشاره به نقش مساجد و امکان مذهبی در اشاعه فرهنگ دین و سنن اسلامی و ضمن تاکید بر این مسئله که مساجد و عبادتگاه ها از دیر باز کانون توجه رهبران دینی و الهی بوده اند، گفت: این توجه در اسلام رونق بیشتری گرفت به نحوی که اولین حرکت در زمان هجرت حضرت رسول صلی الله علیه و سلم بنای مسجد نهادینه گردید. در صدر اسلام مسجد تنها عبادتگاه نبود، بلکه علاوه آن محل درس و رسیدگی به امور مراجعین نیز بود، مرکز حل مشکلات و پناهگاه امنی برای همه مردم بود. امامان مساجد باید قدر خود و جایگاه شان را بشناسند. آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم اولین امام مسجد در اسلام بود و در همان مکان به عنوان پیشوای امت مشکلات مراجعین را حل و فصل می کرد.

مولانا فاصلی در این باره افزود: پیشوایی امت کار ساده ای نبوده است و امامت مسجد مسئولیت بسیار بر عهده دارد. امام باید با اخلاص و صدق عمل مردم را راهنمایی کرده و جوانان را با اخلاق نیکو و سعه صدر به طرف مسجد جذب کند. در دوران خلافت شکوهمند عثمانی شروط بسیار دشواری برای اداره مساجد گذاشته می شدند که علاوه بر علم دین، امام می بایست به تورات و انجیل، فنون رزمی و جهاد، زبان های مختلف و ریاضیات و هندسه آگاه می بود، این خود اهمیت امر امامت را نشان می دهد، اگرچه در فضای کنونی این شرایط ممکن نیست، اما یک امام حداقل باید آشنایی خوبی از قرآن و حدیث و مطالعه کتب فقهی داشته باشد.

رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد تاکید کرد: امام اگر حافظ نیست، باید محفوظات خوبی از قرآن داشته و آن را در نماز مرور کند.تا حد توان به مسائل فقهی و حل مشکلات محله اشراف داشته باشد. مسئولیت ها را به خوبی انجام دهد. خصوصا به نماز صبح پایبندی کند. فقدان یک عالم در هر منطقه زنگ هشداری برای علمای هر منطقه و مردم آن دیار می باشد.علماء باید بکوشند تا این کمبودها را تا حد الامکان پر کنند. مردم باید قدر علماء را بدانند و از علمایی که در حیات هستند استفاده کامل را ببرند.

مولانا فاضلی دهه نخست ذی الحجه را دارای فضیلت و محبوبیت خاصی برشمرد و عنوان نمود: الله تبارک وتعالى در سوره فجر به این دهه قسم یاد می کند. این قسم نشان از بزرگی دهه اول ذی الحجه است، زیرا الله تعالی به مناسبت های بزرگ قسم می خورد. سلف صالح به سه دهه زیاد اهمیت می دادند. دهه اخیر رمضان، دهه اول ذی الحجه و دهه اول محرم و در این سه دهه در عبادات تمرکز بیشتری داشتند. حضرت ابن عباس رضی الله عنهم در حدیثی از نبی اکرم، عمل صالح در دهه ذی الحجه را نسبت به ایام دیگر نزد الله تعالی حتی از جهاد محبوب تر دانسته است، مگر اینکه شخصی با مال و جان خود از خانه خارج شده و شهید شود.

این عالم شاخص اهل سنت یادآور شد: ماه ذی الحجه را باید با توبه صادقانه، مغتنم شمردن روزهای پرفضیلت آن و دوری از معاصی شروع کنیم. همانطور که عبادات انسان را به الله متعال نزدیک می کند معاصی و گناهان هم بین انسان و باریتعالی فاصله ایجاد می کند، لذا شایسته است بر نمازهای پنجگانه مواظبت کرده و همچنین روزه و ذکر در این دهه عظیم الشان را فراموش نکنیم.

در حج همه امت با منهجی که از رسول الله سینه به سینه حفظ کرده اند، مناسک را در کنار هم اعم از سیاه و سفید، عرب و عجم، شاه و فقیر و عالم و جاهل اداء می کنند. همه با تمام سلایق و افکار مختلف در قالب یک پارچه سفید اتحاد و همبستگی خود را به نمایش می گذراند و هیچ کس بر دیگری مهتری ندارد، مگر بوسیله تقوا. امت اسلامی باید از توحید در این ایام درس گرفته و برای فرار از تشتت و اختلافات مشمئز کننده، ایام پیش رو را با خود تحلیل و بررسی کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن