اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضایل روزه عرفه از نگاه مولانا گلزاری

آوای سنت: استاد حدیث و مدیریت داراافتاء حوزه علمیه صدیقیه تربت جام، بیشترین آمار نجات یافتگان از آتش جهنم را مختص به روزه داران روز عرفه عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالرحیم گلزاری در سخنانی به مناسبت نزدیکی به روز عرفه و عید سعید قربان، ضمن توصیه بر ادای تکیبرات تشریق در پایان نمازهای فرض گفت: این تکبیر ویژه ایام عید قربان قرار داده شده است که از صبح روز نهم ذی الحجه شروع شده و تا عصر روز سیزدهم ادامه میابد. چنان که می دانیم نمازهای فرضی علاوه بر مسجد در خانه نیز اقامه کرد و همه نمازگزاران می بایست این تکبیر را با صدای بلند بر زبان جاری سازند. البته اگر شخصی بخواهد از روز اول ذی الحجه تکبیرات تشریق بخواند، عملش مستحب به حساب می آید.

مولانا گلزاری با تاکید بر فضائل روزه داری در روز عرفه اظهار داشت: منظور از بخشش گناهان به سبب روزه گرفتن در عرفه این نیست که همه گناهان بخشیده خواهند شد. خدای متعال به حرمت روزه عرفه گناهان صغیره را می بخشد، ولی برای گناهان کبیره، توبه و استغفار لازم است. ضمنا حق الناس آن حقی است که غیبت، تهمت و خوردن مال مردم را شامل می شود، لذا سفارش بزرگان دین است که حجاج پیش از حرکت به حج تمتع از مردم اطراف خود حلالیت بطلبند و اگر احیانا کسی نتواند از مخاطبش رضایت بگیرد، باید در حق وی بسیار استغفار کند تا خدای متعال هر دو شخص را از جمله بخشیده شدگان قرار دهد.

استاد حدیث و مدیریت داراافتاء حوزه علمیه صدیقیه تربت جام، ثواب عمل ذبح را به نقل از رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم به اندازه موهای بدن حیوان قربانی شده یاد کرد و افزو: به محض ریختن اولین قطره خون از گلوی دام بر زمین، گناهان صغیره از نامه عمل مسلمان پاک می شود. همچنین سفارش شده است که مسلمانان ایام دهه اول ذی الحجه را به کثرت در تسبیحات، استغفار و صلوات بگذرانند. قاریان و حافظان ختم قرآن کریم انجام دهند. دادن صدقه در ذی الحجه ثوابی به مراتب بیشتر از سایر ماه های سال دارد.

به خواندن دو رکعت نماز اشراق در تمام فصل سال و خصوصا در ذی الحجه عادت کنیم، زیرا به اندازه حج عمره پاداش نصیب می کند. بعلاوه کسی که پیش از نماز عصر، چهار رکعت نماز نافله بخواند، رحمت خصوصی باریتعالی شامل حالش خواهد شد.

مولانا گلزاری، تلاش در جهت گشایش مشکلات مردم و خیرخواهی را از صفات انبیاء الهی و بزرگان دین توصیف نمود و خاطر نشان ساخت: رسول مکرم اسلام در حدیثی اینگونه بیان می فرماید که اجر دستگیری از مردم و باز کردن گره از مشکلات شان از ثواب یک ماه اعتکاف در مسجد النبی هم بیشتر است. قرآن کریم، ماه های حرام را جزو افضل ترین ترین در میان دوازده ماه سال معرفی کرده و از این میان، ماه ذی الحجه را با فضیلت تر می داند.
بر جای آوردن دو رکعت نماز در دهه نخست ذی الحجه افضل تر از همه نمازهای نفلی می باشد و اعمال آن حتی از نفلی ماه رمضان هم بیشتر ذکر شده است.

این عالم اهل سنت ادامه داد: قدر باقیمانده ایام پیش رو را بدانیم، زیرا باریتعالی به ما در آن زندگی و عافیت بخشیده است. بیشترین آمار نجات یافتگان از آتش جهنم را روزه داران در روز عرفه تشکیل می دهند. عرفه برای حجاج جایگاه خودش را دارد، چرا که آنها در زمان و مکان خاصی بسر برده و برایشان ده ها هزار برابر بیشتر از مکان های معمولی پاداش اعمال منظور می گردد، لیکن سایر مسلمین نیز می توانند از فضائل آن کسب فیض نمایند. دعای لحظه افطار روزه ده روز اول ذی الحجه چنان ارزشمند است که خدای متعال، شخص روزه دار را که صدقه می دهد و صله رحم برجای می آورد، دوست و محبوب خود می خواند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن