اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

فضیلت والای ماه ذی الحجه از نگاه مولانا عبداللهی

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت اسدیه روز عرفه را فرصت بخشیده شدن گناهان در پایان حج ابراهیمی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید احمد عبداللهی دوازدهمین و آخرین ماه از سال قمری را ویژه ایام حج ابراهیمی و فریضه طواف خانه خدا دانست و در تشریح فلسفه ده روز اول ذی الحجه گفت: دهه اول فضائل زیادی با خود به همراه آورده است. منظور از لیالی عشر بر اساس قول صحیح و مستند و به رای اکثر مفسرین و صحابه، دهه اول این ماه عظیم الشان است. فجر به معنای صبح صادق و به قولی صبح عید قربان می باشد و خداوند به آن در غالب یک نعمت بزرگ قسم یاد می کند. منظور از وتر نیز روز عرفه و منظور از شفع، عید قربان می باشد.

مولانا عبداللهی با بیان این مطلب که بعد از ماه رمضان، ایام ذی الحجه بیشترین فضیلت را دارد، افزود: اگر کسی نذر کند که من بهترین ایام سال را روزه می گیرم، بر او لازم است که نه روز دهه اول ذی الحجه را روزه بگیرد. اگر کسی نذر روزه گرفتن در بهترین روز سال را داشته باشد، روز عرفه را روزه بگیرد. روزه گرفتن هر یک از ایام ذی الحجه برابر با روزه گرفتن یک سال و قیام هر یک از شب های آن برابر با قیام لیله القدر است. رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم در ای باره فرمایش می کند، من از خدا انتظار و امید ثواب دارم که به برکت روز عرفه گناه سال قبل و همچنین سال بعد را معاف کند.

مدیر حوزه علمیه اسدیه پیرامون امتیاز یوم النحر اظهار داشت: یوم النحر امتیاز و تفاوتی دارد و آن اینکه شب هر روز و شب قبل، مربوط به روز بعد است، اما روز عید قربان اصلا شبی ندارد و از نظر فقهی شب عید قربان مربوط به روز قبل که روز عرفه است، می باشد. یعنی اگر حاجی نتوانست بنابر عذری روز عرفه را در عرفات وقوف کند و لحظه‌ای از شب عید به عرفات رسید و وقوف کرد، این وقوف مانند عرفه برایش حساب می شود.

مولانا عبداللهی ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از ایام ذی الحجه ادامه داد: خیلی تلاش و کوشش کنیم که از این ایام بهره ببریم، همانطور که از بعضی ایام پر فضیلت مانند رمضان یا مکان های دارای فضیلت بهره می بریم. لازم است که غفلت را کم کنیم و این ایام را به ویژه روز عرفه را روزه بگیریم و به تلاوت، دعا، نماز شب، صدقه و ایصال ثواب برای درگذشتگان مشغول باشیم. حجاج مکه مکرمه با وجود گرمی هوا دائما در تلاوت، ذکر و عبادت بسر می برند.

امام جمعه شهر اسدیه خاطر نشان کرد: در بعضی از روایات چنین آمده است، آن عشره ای که خداوند به حضرت موسی دستور داد که سی روز کوه طور، چهل روز شود، آن ده روز هم ده روز ذی الحجه بوده است. ﺑﺮﺍی ﻧﺰﻭﻝ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺪﺕ ﺳﻲ ﺷﺐ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻩ ﺷﺐ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩﻳﻢ، وعده خدا در پایان چهل شب عملی شد. امروز جمعی از مومنین به آرزوی خود رسیده و برای انجام مناسک حج به سرزمین وحی مشرف شدند. امیدوارم که با بهبود شرایط، سفر عمره نیز مجددا از سر گرفته شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن