اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

فعالان ترکمن در مسیری متفاوت

رایزنی های فعالان اهل سنت برای اتخاذ مسیری متفاوت در انتخابات

آوای سنت : بر اساس گزارشهای منتشر شده در برخی از سایت های محلی مناطق ترکمن نشین استان گلستان ،دومین نشست هماهنگی فعالان سیاسی و انتخاباتی ترکمن، با هدف هماهنگی در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در شهر آق قلا برگزار شد.

در این نشست که برخی از فعالان اصلاح طلب ستاد روحانی در انتخابات گذشته حضور داشتند،فعالان ترکمن ضمن انتقاد شدید از عدم تحقق وعده های دولت روحانی در رابطه با اقوام و اهل سنت، بر حمایت از کاندیدای شاخص اصول گرایان در انتخابات آینده تاکید کردند.

بر اساس گزارش سایت اولکامیز در این نشست رحمان شیرمحمدلی تاکید کرد: هدف اصلی در پشتیبانی از گروه‌های سیاسی کشوری باید منافع و تامین خواسته‌های مردم منطقه باشد و حمایت بی‌چون‌ و چرا از جریانی خاص نمی تواند تأمین‌کننده مصالح مردم ما باشد.

آنا محمد بیات فعال شناخته‌ شده‌ گنبدی و از اعضای شاخص ستاد حامیان روحانی در هشت سال گذشته نیز در این نشست بیان داشت: با توجه به سرخوردگی و نارضایتی از عملکرد دولت روحانی، ما احساس می‌کنیم که در موقعیت کنونی، اصولگرایان  بهتر می‌توانند به مردم ایران و از جمله مردم منطقه ما خدمت کنند  و ما نیز دوست داریم در این انتخابات به اصولگرایان کمک کنیم و قصد داریم به آنها و گزینه اجماعی اصولگرایان کمک کنیم و  انتظار داریم که آنان هم بعد از پیروزی به مردم ترکمن‌صحرا کمک کنند و منافع و خواسته‌های مردم منطقه تأمین شود.

حمید کرد‌بچه فعال آق‌قلایی هم در این محفل  گفت : ما ابتدا باید با خودمان و با خواسته‌هایمان کنار بیاییم و مشخص کنیم چه خواسته‌هایی داریم و در ادامه ببینیم کدام گروه می‌تواند مطالبات ما را تامین کند ،با توجه به عملکرد نا امیدکننده اصلاح‌طلبان که دهها سال در مسند قدرت بودند نظر شخصی من این است که اصولگرایان بهتر می‌توانند به مطالبات ما پاسخ دهند.

محمد غروی فعال اجتماعی سیمین‌شهری گفت : ما باید با نگاه حاکمیتی و کشوری همسو باشیم. با توجه به عملکرد نامناسب دولت روحانی و اصلاح‌طلبان و وضعیت بد معیشتی مردم باید فارغ از جناح‌بندی‌ های سیاسی از کاندیدای عملگرا و اصلحی که نیروهای انقلابی کشور روی آن اجماع دارند حمایت کنیم.

بهمن مهرورز از فعالان فرهنگی اینچه‌برون گفت:  معتقدم که در مسئله انتخابات باید دنباله‌ رو نگاه کلان و حاکمیتی باشیم و ویژگی‌های مدنظر مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشیم و  مطالباتمان را هم از این مسیر پیگیری کنیم.

غفور‌ کمی فعال اجتماعی اهل گنبد یادآور شد  : مهمترین مسأله‌ در حال حاضر اینست که ترکمن‌ها روی کاندیدای اجماعی اصولگرایان وحدت نظر داشته باشند و باید مانع پراکندگی و چنددستگی شویم، در صورتی که بتوانیم اکثریت آرای ترکمن‌ها را به سمت آقای رئیسی سوق دهیم ، فردای انتخابات با پشتوانه قویتری می توانیم منافع مردم مان را مطالبه کنیم.

مهندس شریف نافعی عضو پیشین شورای شهر گنبد هم گفت : برای پیگیری مطالبات باید این نشست‌ها بعد از انتخابات هم برگزار شود و باید تشکیلات منسجمی تشکیل داد تا بعد از انتخابات هم بتوانیم پیگیر مسائل منطقه باشیم. نظر من هم این است که اگر اکثریت روی اصولگرایان تمرکز کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

مساله مهم در رابطه با این نشست این است که غالب فعالان ترکمن در سخنان خود با تاکید بر بد عهدی اصلاح طلبان در قبال اقوام و اهل سنت، تمایل خود را به حمایت از سید ابراهیم رئیسی کاندیدای شاخص اصول گرایان در انتخابات آینده ابراز کردند.

بر اساس گزارشهایی که به آوای سنت رسیده است در سایر مناطق اهل سنت نشین کشور مانند کردستان،کرمانشاه،هرمزگان ،سیستان و بلوچستان نیز برخی از فعالان اهل سنت با همین رویکرد، در حال رایزنی برای اتخاذ موضعی متفاوت در انتخابات آینده هستند.

در دوره های اخیر انتخابات بخش قابل توجهی از فعالان اهل سنت از کاندیداهای اصلاح طلب حمایت کرده و در هر دوره از انتخابات قریب به ۸۰ درصد آراء خود را به آنها اختصاص داده اند.

در این شرایط کاندیداهای اصلاح طلب بعد از کسب پیروزی در انتخابات، بدون توجه به وعده های داده شده اعلام کردند که ما نمی توانیم به وعده های خود در قبال اهل سنت و اقوام عمل نماییم.

این شرایط فعالان اهل سنت در مناطق مختلف را به مسیری متفاوت هدایت کرده و در این دوره از انتخابات، بنظر می رسد اهل سنت در پی این هستند که طرحی نو در اندازند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن