اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

فقدان صبر بر مشکلات عامل برخی از نابسامانی ها

آوای سنت: واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان، نبود استقامت و پایداری در برابر مشکلات و مصایب زندگی را از دلایل انحراف و دین گریزی در میان امت مسلمان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا استاد سید توفیق منور در گفتگو با خبرنگار ما یکی از شرایط دینداری را استقامت به معنی پایداری و ثابت ماندن در دین مبین اسلام خواند و گفت: طبیعت خلقت بر پایه مشاغل مختلف به نظم رسیده و فقیر و غنی از لحاظ پست و جایگاه در فراز و فرود قرار دارند. گاهی جای غنی با فقیر عوض می شود و زندگی روی آسانی و سختی هایش را متغیر نشان می دهد. دنیا برای انسان به یک نحو پیش نمی رود و خزان و بهار عمر همیشه ثابت نمی مانند، اما از نظر اسلام همه اهل امت برابر و در یک صف واحد به هم پیوسته اند و آن چنگ زدن به ریسمان وحدت است.

هر اتفاق و رویدادی که در حال امروز ما رخ می دهد امری از جانب الله است و باید به قضا و قدر الهی تابع بود. کسی که در اوج ایمان دچار بیماری سخت می شود و شخصی که نزدیک ترین شخص به خود را از دست می دهد و یا آن کس که برای بر باد رفتن اندوخته اش به زمین سفت می خورد، همگی در برابر خالق یکسان می باشند و خدای متعال، بندگان را با اسباب مختلف امتحان و آزمایش می کند.

مولانا منور، مژده قرآن کریم را و وعده تحقق بهشت برای آن دسته از مومنانی دانست که در برابر مشکلات دنیوی مقاوم هستند و افزود: از مشخصه های مسلمین این است که در مواجهه با امر الهی سر تسلیم فرود می آورند. بابت معاصی سرخم نمی کنند. زمانی که خود را در محاصره دیوارهای معصیت دیدند به الله پناهنده شده و نهی از منکر پیش می گیرند، پس به پاداش اخروی نائل گشته و سرانجام به سعادت می رسند. مومنان در دنیا کارگران اوامر الهی هستند. صابرین مانند برخی مردم ناشکر در واکنش های قهری به زمین و زمان دشنام نمی دهند. با اهل خانواده به تندی برخورد نمی کنند. اتفاقات خوب را به خود نسبت داده و برای یک اتفاق بد دیگران را مقصر جلوه نمی دهند.

واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان با بیان این نکته که انحراف و دین گریزی از نبود استقامت در ایمان قوی سرچشمه می گیرد، اظهار داشت: این گروه از مردم خدا را از عمق دل نمی شناسند و خود را برتر و بهتر از سایرین می دانند. خوبی ها را برای خودشان می خواهند. در ادعا به تمام معنا مسلمان هستند، اما در وقت عمل و امتحان میدان را ترک می کنند. سخت ترین امتحان آن است که الله نزدیکت ترین شخص را از بنده اش بگیرد. در این حال دروازه های خوشبختی بسته شده و زندگی چنان فشار می آورد که شخص دارای ایمان ضعیف به مرگ و مردن فکر می کند!

خوب و بد به وسیله آزمایش های طول حیات از هم تشخیص داده می شوند. خصوصا دنیای اسلام نباید در مواجهه با مشکلات، عقب نشینی اختیار کند.
مولانا منور تاکید ورزید: باریتعالی بندگان خوبش را در وقت امتحان تنها نمی گدازد، پس با یک مصیبت از زندگی احساس سیری نکنیم. چه در خوشحالی و چه در غم، شوق عبادت را از دست ندهیم. کسی که اهل نماز و طاعت نباشد به مفهوم استقامت پی نمی برد. اهمیتی به بد بودن گناه نمی دهد و زمانی که به بلاد کفر می رود، فراموش می کند که مسلمان است. برای گرفتن اقامت حاضر می شود تا دینش را ترک کند.

به امتی بودن خود را منکر نشویم. خواهران محجبه مسلمان در هند و فرانسه از تحصیل دست می کشند، چون به آنها اجازه تحصیل با حجاب داده نمی شود. جوانان مسلمان در آمریکا تعلیم را بر عهده دارند تا دین گسترش پیدا کند و هیچ بهایی را برای دست کشیدن از رسالت نمی پذیرند. لذا تا روزی که رسالت برقرار باشد، اسلام برای پیروانش حد و مرز قائل نخواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن