اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

فقدان نگاه واقع بینانه به زندگی عامل طلاق

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم، دلیل بسیاری از طلاق ها را در نبود نگاه واقع بینانه به مقوله زندگی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ قیاس الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما، یکی از دلایل ناکامی خانواده های جوان و فراینده های منجر به طلاق را در سطحی نگری و کلی نگری مسائل دانست و گفت: با وجود آمار بالای طلاق متاسفانه به رفع موانع و آسیب های پیوند زناشویی به صورت جدی پرداخته نشده و از این رو درصد بالایی از ازدواج ها به جدایی منجر می شوند. دخالت خانواده ها در زندگی فرزندان یک درد و قدیمی برجایی مانده از گذشته می باشد و کماکان شنیده می شود که برخی مادران شوهر از همان ابتدا عرصه را بر عضو جدید خانواده تنگ کرده و باعث جدایی یک خانواده از هم می شوند. به خوبی می دانیم دختران جوانی که پا به محیط جدید می گذارند نیاز به محبت و حمایت دارند. زن موجودی ظریف است که نمی تواند مدت طولانی در برابر ناملایمات طاقت بیاورد و علاقه جوانان امروزی به تشکیل زندگی مستقل معمولا به دور بودن از دخالت های اطرافیان بر می گردد.

حافظ زمانی، نادیده گرفتن واقعیت های کنونی در بحث معیشتی و نبود مدیریت و ساماندهی مسائل از سوی سرپرست خانواده را یک سهل انگاری ناشیانه خواند و افزود: تشکیل زندگی مستقل بدین معنا نیست که فرزند ما خود را بی نیاز از تجربیات و حمایت های والدبن، بستگان و اطرافیان بداند. کسب تجربه، یک روزه ممکن نمی شود. ارتباط دو سویه خانواده های نوپا با خانه پدری و مشورت با ایشان در امور مختلف می‌تواند پایه گذار یک بنای مستحکم باشد. زود باور کردن آنچه که از دیگران می شنویم و به ویژه در مباحث اقتصادی و مشارکت در یک کار با تخصیص منبع مالی فراوان الزاما منجر به موفقیت نمی شود و چه بسا بسیاری فریب تبلیغات کاغذی را خورده و سرمایه موجود را بر باد می دهند.

این حافظ قرآن کریم و فرهنگی، کسب مهارت در یکی از زمینه های فنی و یا ورود به بازار کار را جزو شرایط لازم برای آینده مطمئن برشمرد و تاکید کرد: گرچه بسیاری از شهرهای ما پیشرفتی در صنعت نداشته اند، اما متناسب با نیاز جامعه می توان کار یاد گرفت و صاحب درآمد پایدار شد. در گذشته نیروهای آماده به کار گرایش بیشتری به مشاغل دولتی نشان می دادند و این موضوع آمار بیکاری را افزایش می داد. خوشبختانه اخیرا علاقه به کسب مهارت های فنی جا افتاده و نهادینه شده است. در گذشته توقعات کم بودند و با درآمد اندک هم می شد گذران زندگی کرد، لیکن جوان امروزی خود را وابسته به امکانات روز می داند. ازدواج ها با هزینه های هنگفت برنامه ریزی شده و چشم و هم چشمی بر مشکلات دامن می زند. به جوانان بیاموزیم ازدواج موفق را در برگزاری مراسم چند صد میلیونی ندانند. ازدواج موفق در پیش گرفتن سیاستی است که باعث قوام زندگی می شود.

حافظ زمانی در توصیه به بانوانی که پا به عرصه مشترک می گذارند، یادآور شد: مقایسه کردن امکانات زندگی با آنچه که دیگران دارند و احساس حقارت برای نداشته ها را نشانه کوچکی ندانیم. شان و شخصیت افراد را با دارایی های ایشان مقایسه نکنیم. اساس دنیا برای مردم روی زمین یکسان تعریف نشده و آنچه که از نظر پنهان مانده این است که بقای آرامش با امکانات لوکس میسر نمی شود. با انواع و اقسام آرزوهایی که در دوره مجردی دست یابی به آنها امکان پذیر نبود پا به خانه جدید نگذاریم. تشکیل خانواده را رهایی از قید و بند والدین و آزادی تصور نکنیم. تهیه سریع السیر لوازم را به سرپرستان خانواده تحمیل نکنیم. درخواست جدایی را ایجاد یک موقعیت جدید تصور نکنیم. فرزند آوری را معضل نشماریم. همه کسانی که مجددا از متاهلی به مجردی رو می آورند، حتی اگر زندگی مالی موفقی هم داشته باشند روزی پا به میانسالی و پیری خواهند گذاشت و اداره امور در تنهایی و ناتوانی برایشان بسیار سخت خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن