اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

محبت به اهل بیت پیامبر جزو واجبات و الزامات

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت نوغاب، محبت به اهل بیت پیامبر در میان اهل سنت را جزو واجبات و الزامات توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی در سخنانی با اشاره به حوادث سال شصت و یک هجری و قیام روز عاشورا گفت: در دوران عمارت یزید زمانی پیش آمد که حضرت امام حسین رضی الله عنه احساس کرد که حکومت اسلامی از مسیر خود خارج شده و به دست نااهلان، نابخردان و انسان های ظالم همچون یزید افتاده است. کسی که لیاقت خلافت بر اریکه قدرت را نداشت و لذا قیام شکل گرفت.

قیام نوه نبی مکرم اسلام برای کسب دنیا نبود. امام حسین قیام نکرد تا خلافت اسلامی را به دست گرفته و خلیفه شود، بلکه مهم‌ترین اهداف آن قیام برای احیای قرآن، احیای سنت،ریشه کن کردن بدعت ها و خرافات و برپا کردن عدل و عدالت پایه ریزی شده بود.

در این میان یزید بسیار کوشید تا در مدینه منوره به زور از شخصیت های بزرگی همچون عبدالله بن عمر، زیدبن ثابت، عبدالله بن زبیر و امام حسین بیعت بگیرد. عده ای از آن بین بیعت کردند، اما افرادی همچون امام مسلمین و عبدالله ابن زبیر زیر بار بیعت با یزید نرفتند.

مولانا مرتضایی یکی از شعائر حسین رضی لله عنه را دور بودن از ذلت و خواری خواند و اظهار داشت: هجرت آن حضرت از مکه به عراق آبستن حوادث تلخ روز عاشورا بود. هیچ کس حتی یزیدیان و سپاهی که در مقابل امام حسین قرار گرفت، منکر عظمت و جایگاه رفیع ایشان نبودند. تاریخ گواهی می دهد که در ظهر عاشورا، عبیدالله بن زیاد و لشکریانش پشت سر امام حسین رضی الله عنه نماز خواندند. آنها به جایگاه و مقام و عظمت نوه بزرگوار پیامبر معترف بودند، اما دلبستگی به دنیا و مقام طلبی باعث شد تا جرات قتل امام و یارانش را به دل راه بدهند.

امام جمعه اهل سنت نوغاب در این باره تاکید کرد: متاسفانه از زمان پیدایش بشر، جاه طلبی دنیا بلاهای بسیاری را بر سر فرزندان آدم آورده است. اهل کوفه در ابتدا بر سر بیعت خود ماندند، ولی در کار مسلم ابن عقیل مداخله شد و مردم ایشان را به خاطر ترس از مداخله در کار حکومت تنها گذاشتند.

از هر عملی نتیجه ای به دست می آید و نتیجه بد عهدی کوفیان واقعه دردناک عاشورا بود. همیشه مقرر بر این بوده است که ظلام پایدار نماند. از این رو دنیا به یزید و عبیدالله بن زیاد وفا نکرد. یزید بعد از دو و نیم سال از واقعه دشت کربلا هلاک شد و عبیدالله بن زیاد و همه کسانی که بر روی امام شمشیر کشیدند، پس از چند سال نابود و خوار و ذلیل شدند. لذا ملت های مسلمان باید مطالبه گر بوده و از حاکمان خود بخواهند تا در اجرای عدالت کوشا باشند. دست از ظلم و دست از بی عدالتی و تبعیض بردارند.

هرگاه حاکمان عدل و دادگر در ساختار حکومت مردم با آنها مشارکت داشته باشند. از آنها حمایت و پشتیبانی بعمل آورند و هرگاه گاه ظلم و بی عدالتی به چشم آمد به شیوه مسالمت آمیز نصیحت کنند. امروز محبت اهل بیت پیامبر جزء واجبات و الزامات است. آن حضرت برای تنفیذ حدود و احکام اسلامی در سرزمین های اسلامی تلاش زیادی از خود نشان داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن