اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

محرم ماه تبیین اندیشه های امام حسین

آوای سنت: فعال اهل سنت مکاتب قرآنی، شب عاشورا را یکی از مهمترین لحظات تاریخ در تقویم امت اسلامی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ آق مراد پارسنگ در گفتگو با خبرنگار ما، ماه محرم را تبیین اندیشه های تمام حسین رضی الله عنه در بین اهل سنت دانست و گفت: بسیاری از مسلمانان اهل‌سنت کشور، ایام محرم را در جهت پاسداشت روزهای عاشورا و تاسوعا و آئین های ویژه آن مطابق با آداب و سنن مناطق مربوط به خود می گذرانند و مرور حادثه روز عاشورا تاثیر عمیقی بر رفتار های فردی و اجتماعی اهل امت سنی مذهب برجای می‌گذارد. واقعه روز عاشورا که منجر به شهادت امام مسلمین و یاران ایشان گردید، اذهان ملت های آزاد اندیش را معطوف به نبرد میان اقلیت حق با اکثریت باطل می کند.

همانطور که می دانیم هدف از عزیمت امام حسین به سوی کربلا برای جنگ نبود و ایشان بنا به دعوت کوفیان راهی سرزمین عراق شد.

حافظ پارسنگ، شب عاشورا را یکی از مهمترین لحظات تاریخ در تقویم امت اسلامی برای اتخاذ یک تصمیم مهم و سرنوشت ساز خواند و اظهار داشت: همه هفتاد دو تن از یارانی که در رکاب آن حضرت باقی ماندند می دانستند که فردای دیگری جز روز عاشورا نخواهند دید. آن اصحاب تشنه لب در زیر آفتاب سوزان دشت کربلا با خیل عظیم لشکر یزید جنگیدند تا شهادت را به مرگ با ترس و خفت ترجیح دهند. بسیاری از آن مردان نیز مانند حال امروز ما دارای خانواده و بستگان دور و نزدیک بودند. برای آینده برنامه داشتند، ولی مرکز خلافت را ترک کردند تا در سرزمین دیگر سنت های رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم را زنده گردانند

در عین حال تقدیر، سرنوشت بهتری را برای شان مقدر ساخته بود و بسوی عرشی به پرواز در آمدند که پیش از مردن توانستند عظمت آن را درک کنند.

این فعال اهل سنت مکاتب قرآنی تاکید کرد: یکی از عمده ترین تفاوت نبرد کربلا با جنگ های صدر اسلام این است که تکلیف لشکر اسلام با سمت مقابل و بت پرستان مشخص بود. لشکر ابوجهل در جنگ بدر از بت های سنگینی یاری طلب کرده و خدای متعال را باور نداشتند، اما در عاشورا هر دو طرف خود را محق می دانستند، لیکن شعار امام حسین رضی الله عنه آزاد اندیشی بود و یزدید می کوشید تا با استفاده از قدرت و اتخاذ سیاست چندگانه، اختیار و اراده تصمیم را از مردم کوفه بگیرد.

اهل کوفه خلاف وعده ای که داده بودند به یاری نوه رسول خدا نرفتند. ترجیح دادند در خانه ها مانده و شاهد بدترین رفتارها با اجساد مطهر مطهر شهدا باشند. لشکر تحت فرمان عبیدالله ابن زیاد به ظاهر پیروز میدان شده بودند، اما در باطن سیاه بختی را به چشم می دیدند.

حافظ پارسنگ، فروپاشی قدرت پوشالی سران تاج و تخت در اندک مدت پس از واقعه کربلا را نشانه تاوان عمل آنها در نتیجه خصومت با اهل بیت پیامبر عظیم الشان توصیف کرد و متذکر شد: ظلم، بدترین چهره انسان تکبر به تخت و مقام است. همه کسانی که از واقع عاشورا پند گرفته و انسانیت در پیش گرفتند در نزد باریتعالی رو سفید هستند. یزید به درد جسمانی مبتلا شده و مرگ بدی را تجربه کرد.

سایر اشخاصی هم که به خاطر وعده رسیدن به حکومت کمر به قتل امام مسلمین بسته بودند، گرفتار پریشان حالی شده و از فردای روز عاشورا روزگار را با پریشان احوالی گذراندند. آنها در حقیقت چوب وسوسه های شیطانی را خورده و با وجود آگاهی از ننگین بودن عمل شان، مسیر باطل را انتخاب کردند که جز سرنوشت شوم برای شان به دنبال نداشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن