اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آخوند حنفی: افراط و تفریط در دین آفت است

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر، افراط در مشغولیت های دنیوی و تفریط در دین را رویه معکوس برخی از نسل جوان در عصر کنونی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، نیاز فلیچ آخوند حنفی، دین گریزی جوانان را محصول نگاه افراطی بخشی از جوامع در امورات مرتبط خواند و گفت: دین اسلام افراط را در هر شکل و ابعاد آن محکوم می کند. افراط چه در عبادت، چه در عقیده و کار و در مناسبت ها به بنیان زندگی ها آسیب های جدی می رساند. بنابراین برای هر کاری و حتی در عبادت و روزه نافله باید روش اعتدال را بکار بگیریم. خواندن قرآن خوب تا مادامی که شخص سرحال باشد، خوب است. کسی که بدنش به خواب و استراحت نیاز دارد نباید همه شب را به بیداری و عبادت بگذراند، زیرا دهن وی خسته است و چه بسا نمی تواند در اثر سنگینی پلک ها کلمات را صحیح بخواند و این شیوه خواندن قرآن پسندیده نمی باشد.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم معتدل ترین انسان روی زمین در هر شبانه روز بود. ضرورت عبادت شبانه باعث نمی شد تا ایشان جسم مبارک خویش را از استراحت محروم نماید، چون جسم انسان به استراحت کافی نیاز دارد و آن حضرت به عبادت در تمام وقت توصیه نکرده است.

آخوند حنفی دلمشغولی های جوانان در سرگرمی های فضای مجازی را بیش از گذشته دانست و افزود: نسل جوان در مسائل دینی راه تفریط را در پیش گرفته اند. گرچه ما می دانیم که تفریط در امورات دیگر نیز مشکلاتی را پدید می آورد. رویه تفریط در کارهای دنیوی ایرادات کار را به سرعت برای همگان آشکار می کند، اما مخاطب عبادت خدای متعال است و تنها او می تواند درباره اعمال عبادی بنده اش نظر دهد. سابقا ضرورت ایجاد اصلاح در اعمال معنوی یکی از موضوعات مهم در میان اندیشمندان بود، اما امروز متاسفانه می بینیم که گروهی مفهوم بندگی را درک نکرده و مسیر تفریط را اختیار کرده اند.

امام جمعه موقت سیمین شهر، دلبستگی تمام وقت جوانان به فضای را عامل عدم احساس نیاز به عبادت در میان این قشر توصیف کرد و یادآور شد: سرگرمی های نامحدود فضای مجازی سبب شده است که آنها نه تنها از عبادت و بلکه از کار و زندگی هم غافل بمانند. بزرگان دین ترجیح می دهند تا در آماده ترین حالت به عبادت مشغول شوند و برعکس برخی از ما در اوج خستگی به نماز پرداخته و خود را از لذت آن محروم می کنیم. حفاظت ار اعمال صالح و ارتباط با محافل دینی زمینه ساز ایجاد علاقه به فعالیت های دینی است. برای انجام مطلوب هر کاری تقویت علاقه نقش زیادی دارد و در امر دین نیز ارتباط با اماکن مقدس و فعالیت های جمعی می تواند باعث بیداری جوانان گردد. خواندن نماز در خانه ادای یک مسئولیت است، ولی زمانی که شخص تصمیم می گیرد تا آن را در مسجد بخواند از همه فضائل و ثواب ها بهره می برد.

آخوند حنفی متذکر شد: پشت هر برنامه ای که کفار برای گمراه ساختن جوانان مسلمان اجرا می کنند یک فکر خوابیده است. آنها تنها برای سرگرم کردن امت مسلمان برنامه نمی سازند. هدف کفار این است که فرزندان ما تولیدات سرگرم کننده بیگانه را به نماز اول وقت ترجیح دهند. چه بسار بسیاری از نمازها خوانده نشده و با این بهانه که فردا روز عزم خود را برای خواندن نماز سر وقت و همراه با جماعت جدی خواهیم کرد از مسئولیت شانه خالی می کنیم. خانواده ها احیانا اگر نتوانند به نماز جماعت مسجد برسند آن را با جماعت خانه بخوانند. اکثرا وقتی در خانه بسر می بریم، نماز را به صورت انفرادی می خوانیم، لیکن اگر با جماعت خوانده شود باعث تشویق و ایجاد ذوق و شوق در کودکان نیز خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن