اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حافظ مصطفی شکوری : رمضان ، موعد مهمانی معنوی و شستشوی قلب از پلیدی ها است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت الفاروق مشهد لطف الهی را شامل حال کسانی خواند که از ماه رمضان کسب فیض می کنند.

به گزارش آوای سنت، حافظ مصطفی شکوری، رمضان را بهرین فرصت و ایام جهت توبه و استغفار برای بشر غرق در مادیات دانست و گفت: رمضان راهی است که می توان از طریق آن به آغوش خدای عزوجل بازگشت. توشه این برگشت قرب الی الله است. در رمضان خواب نیز عبادت به حساب می آید و کدام ماه را می توان مثال زد که برای خوابیدن ثواب عمل برای شخص منظور گردد.

در این ماه خواندن نماز نفل پاداش نماز فرض را دارد و در این میان انسان های بدبخت کسانی هستند که خودشان را از این همه ثواب و نیاز محروم می کنند. از نظر آنها هیچ اهمیتی ندارد که در چه ماهی قرار گرفته اند. اشخاصی هستند که ماه مبارک رمضان را دریافته، اما در اعمال رفتار و کردارشان تغییر ایجاد نمی کنند. این گروه به خوبی می دانند که رمضان ماه نزول قرآن است، ولی نسبت به تلاوت و ختم قرآن اهمیت قائل نمی شوند. این گروه ها نفرین شده اند. اکنون لطف باریتعالی شامل حال ایماندارانی شده است که از ماه رمضان امسال کمال فیض را می برند.

حافظ شکوری هدف از روزه داری را تنها در امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن ندانست و تاکید کرد: روزه فراتر از این مسائل است. منع شدن از خورد و خوراک فقط یکی از صفات روزه بشمار می رود. روزه تنها برای معده نیست و بلکه می بایست تمام اعضا و جوارح بدن را به روزه مزین کرد. امام محمد غزالی رضی الله روزه را در سه نوع یعنی روزه عام، روزه خاص و روزه خاص الخاص تعریف کرده است. روزه عام همان امساک معمولی است و چندان ارزش و قیمتی ندارد. روزه خاص روزه ای است که همه اعضا و جوارح انسان را به خود مشغول می دارد. اگر در این ماه از چشم محافظت نشود و یا زبان از غیبت و تهمت باز نماند، آن روزه مفید نخواهد بود. اگر گوش برای موسقی حرام بکار رفته و در معرض مجالس دروغ و فحاشی قرار گرفت، روزه معنای واقعی خودش را از دست می دهد.

امام جمعه الفاروق مشهد روزه خاص الخاص را مربوط به درون انسان ها خواند و افزود: در این نوع روزه قلب و فکر شخص از دنیا و متعلقاتش جدا شده و محبت الله جایگزین مادیات می گردد. قلب انسان مانند فرودگاه عمل می کند و اگر این فرودگاه شلوغ و پرترافیک باشد امکان فرود موفق در آن وجود نخواهد داشت. فرشتگان الهی برای فرود موفق در قلب انسان وضعیت حال را می سنجند تا عاری از حب مقام و زن و فرزند و مادیات باشد در غیر این صورت دیگر جایی برای نزول ملائک در آن نخواهد بود. در ماه نزول قرآن که سبب هدایت و رسیدن به خوشبختی است باید بیشتر برای تلاوت کلام الهی وقت بگذاریم. قرآنی که در طول سال بسته مانده و خود را از آن محروم می کنیم. خالد ابن ولید رضی الله از قرآن برای آنکه نمی توانست در هنگام جهاد تلاوت نماید عذرخواهی می کند، اما همه اوقات فراغت ما با تماشای فیلم ها و حضور در مجالس لهو لعب به بطالت می گذرد. قرآن از ما بابت عدم عمل به فرامین و تدبر در آن زبان به شکایت خواهد گشود. مهمانی رمضان به سفره های رنگین و طعام لذیذ نیست، بلکه موعد مهمانی معنوی و شستشوی قلب از پلیدی ها می باشد.

حافظ شکوری یادآور شد: یک انسان عاقل نباید در رمضان پریشان شده و دنبال بهانه های واهی برای ترک روزه باشد. به عنوان مثال خشک شدن دهان دلیل مناسبی جهت ترک روزه نیست، زیرا این مسئله طی مدت روزه امری طبیعی می باشد. درد مفاصل مانع از روزه داری نمی شوند. روزه داری و عبادات، معامله شخص با خدایش است. ممکن است یک عالم صاحب نظر بر اساس آنچه که می شنود افطار را برای شخص بلامانع بداند، اما خدایی که از اندیشه انسان ها خبر دارد می داند که چگونه به حساب و کتاب اعمال شان رسیدگی کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن