اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت مراقبت از همه اعضای بدن در ماه مبارک رمضان

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع نور سیمین شهر، مراقبت از چشم، زبان و گوش در ماه مبارک رمضان را موزد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، رجب محمد آخوند حنفی طی سخنانی ماه مبارک رمضان را با توجه به آیه قرآن کریم، موسم هدایت انسان از تاریکی به سمت روشنایی خواند و گفت: روزه داری در این ماه بر اهل امت محمدی فرض قرار داده شده است‌. روزه داری در زمان برخی از انبیا پیشین نیز تکلیف بود، اما در معدودی از روزهای سال گرفته می شد و رمضان برای امت آخر زمان از آن جهت مهم، ارزشمند و با اهمیت می باشد که فضائل و برکات بسیار زیادی را با خود به همراه می آورد.

خدای متعال برای عبادات فرض در سایر ماه ها مقدار معینی ثواب و پاداش در نظر گرفته و میزان آن را بیان فرموده است، لیکن ثواب اعمال در این ماه بی حد و غیر قابل شمارش می باشد و تنها باریتعالی از اندازه پاداشی که به روزه داران عطا می فرماید، اطلاع دارد.

آخوند حنفی، خواندن تنها دو رکعت نماز در شب قدر را افضل تر از هزار ماه عبادت بی ریا دانست و افزود: بنابر حدیث قدسی در انجام هر عبادتی امکان ریا وجود دارد، ولی عبادت در رمضان از ریا به دور می باشد. روزه در شکل ظاهری خود امتناع از هر نوع خوردن و نوشیدن است و اگر کسی در طول امساک تا زمان افطار احیانا طعامی هر چند به اندازه ناچیز تناول کند، روزه اش باطل می شود. شخص روزه دار همچنین علاوه بر مصرف نکردن طعام باید از نظر رفتاری الگو و سرآمد باشد‌. چشم را از نگاه به نامحرم بپوشاند. خصوصا در خیابان ها، بازارها و انظار عمومی که زن و مرد در پیرامون یکدیگر تردد می کنند می بایست چشم را از نگاه کردن به نامحرمات پوشیده بداریم.

مسئله مهم دیگر در مورد روزه داران این است که از غیبت خودداری کرده و از تهمت زدن به مردم اجتناب ورزد. سخن چینی و ادعای کذب ثواب روزه را از بین می برد.

امام جمعه مسجد جامع نور سیمین شهر در توصیه ‌ای از جوانان خواست تا آهنگ ها و موسیقی های مبتذل را از گوشی های همراه خود بردارند و تاکید کرد: تولیدات مبتذل غربی در بخش موسیقی که برای فریب دادن نسل جوان ساخته و پردازش می شوند حاوی بسیاری نکات غیر اخلاق است که براحتی در دسترس مخاطبین جوان قرار می گیرد.

زن و مرد و محرم و نامحرم در محتوای این آهنگ ها معنا ندارد و خوانندگان این گونه ترانه ها مفاهیمی را به شنونده ها بازگو می کنند که در شئونات دینی، آداب و سنن و در فرهنگ اصیل قومیت ها جایگاهی ندارند. نرم افزارهایی که دشمنان طراحی می کنند، فرزندان مسلمان را دین گریز کرده و مطالب پوچ و فاسد را در ذهن ایشان ارزشمند جلوه می دهند.

آخوند حنفی تاکید کرد: شخص روزه دار باید افکارش را از پلیدی ها برحذر بدارد. در خلوت خود زبان دل را برای مناجات، اذکار، وصف بزرگی الله و استغفار بکار گرفته و از انجام کارهایی که پریشانی و پشیمانی به بار می آورند خویشتندار باشد‌. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم فرموده است، روزه برای عده ای از مردم جز آنکه تشنگی و گرسنگی را بر خود تحمیل کنند، سودی ندارد.

متاسفانه برخی افراد در همین ماه شب ها را با دور هم نشینی و عمل به کارهای ناشایست پشت سر می گذارند. شرط بندی و قمار می کنند. به عناوین مختلف خوشگذرانی کرده و بیشتر ساعات روز را می خوابند و به این ترتیب از فضیلت روزه بهره نمی برند. سرپرستان خانواره ها باید مراقب باشند تا هیچ شبهه ای در موادی که برای طبخ غذا خرید می کنند، وجود نداشته باشد. همچنین در وقت افطار، بی رویه و خارج از حد نیاز غذا مصرف نکنیم. تا دیروز را با گرفتاری های دنیا گذراندیم و امروز فرصت ارزشمند رمضان را با کارهای بیهوده به آخر نرسانیم‌.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن