مذاهب و خطبه ها

منظور از احسن الخالقین چیست؟ آیا خالق های دیگری هم وجود دارد که خداوند بهترین آنهاست یا معنای دیگری دارد ؟

لطفا آیه ((فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ )) را تفسیر کنید و بفرمایید که منظور از احسن الخالقین چیست؟ آیا خالق های دیگری هم وجود دارد که خداوند بهترین آنهاست یا معنای دیگری دارد ؟

آوای سنت : خالق به معنی مقدّر و اندازه گیرنده ، و یا به معنی آفریدگار است . بت پرستان معتقد بودند که بتهایشان آفریننده بوده و در کار آفرینش دست دارند . حذیفه گوید: این آیه دلالت دارد بر این که آفرینش، فعل مخصوص خدا نیست جز این که آفرینش حقیقى مخصوص خداوند است. زیرا حقیقت آفرینش عبارت است از ایجاد چیزى با اندازه گیرى و محاسبه دقیق، بدون تفاوت و اختلاف ، بدیهى است که چنین عملى مخصوص خداوند است.

و همچنین جمله” لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى ” این است که معانى این اسماء را خداى تعالى به نحو اصالت دار است، و دیگران به تبع او دارا هستند، پس مالک حقیقى این اسماء خداست، و دیگران چیزى از آن را مالک نیستند مگر آنچه را که خداوند به ایشان تملیک کرده باشد، که بعد از تملیک هم باز مالک است و از ملکش بیرون نرفته، پس حقیقت علم- مثلا- از آن خدا است، و غیر از او کسى چیزى از این حقیقت را مالک نیست مگر آنچه را که او به ایشان بخشیده باشد که باز مالک حقیقىِ همان مقدار ، هم خدا است، چون بعد از تملیک از ملک و سلطنتش بیرون نرفته است.

بعضى از مفسران توجیهات گوناگونى براى آیه کرده اند، در حالى که نیازى به این توجیهات نیست، و کلمه خلق به معنى اندازه گیرى و صنعت در باره غیر خداوند نیز صادق است، ولى البته خلق خدا با خلق غیر او از جهات گوناگونى متفاوت است:

خداوند ، ماده و صورت اشیاء را مى آفریند، در حالى که اگر انسان بخواهد چیزى ایجاد کند تنها مى تواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازه اى به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانى خانه اى بسازد، یا از آهن و فولاد، اتومبیل یا کارخانه اى اختراع کند.

– از سویى دیگر خلقت و آفرینش خداوند، نامحدود است و او آفریدگار همه چیز است اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ ءٍ (سوره رعد آیه ۱۶) در حالى انسان موجودات بسیار محدودى را مى تواند ابداع کند، و گاه توأم با انواع ضعفها و نقصها است که در جریان عمل باید آنها را تکمیل کند، اما خلق و ابداع پروردگار خالى از هر گونه عیب و نقص است.

– از سوى سوم در آنجا که انسان توانایى بر این امر پیدا مى کند، آن نیز به اذن و فرمان خدا است که بى اذن او در عالم حتى برگى بر درختى نمى جنبد چنان که در باره حضرت مسیح (ع ) در سوره مائده آیه ۱۱۰ مى خوانیم وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی:” در آن هنگام که تو از گل، صورتى همچون صورت پرنده به اذن من خلق مى کردى”. احسن الخالقین = أحسن الصانعین ، زیرا مردم می سازند اما نمی توانند خلق کنند .

{ قتبارک الله احسن الخالقین } زیرا بهترین مخلوق که انسان است را خلق نمود که معدن عرفان و محبت است . [ اى عزیز حق سبحانه وتعالى عرش وکرسى ولوح وقلم وملائکه ونجوم وسموات وارضین بیافرید وذات مقدس را بدین نوع ثناءکه بعد از آفرینش انسان فرموده است ، نفرموده واین دلیل تفضیل وتکریم انسانست. لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ. {أَحْسَنَ الخالقین } بهترین کسی که شایسته است به او خالق گفته شود . و هم چنین اسمایى که به نحو اضافه وارد شده است مانند : خیر الحاکمین بهترین حکم کنندگان) و خیر الرازقین، و احسن الخالقین، ارحم الراحمین، احکم الحاکمین، احسن الخالقین . خیر الماکرین، ، خیر الفاصلین، ، خیر الفاتحین، خیر الغافرین، خیر الوارثین، خیر الراحمین، خیر المنزلین.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن