اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا ساداتی :کم فروشی ، گران فروشی و کوتاهی در ادای حقوق مستوجب عذاب الهی است

آوای سنت : مولانا سید عبدالصمد ساداتی در مراسم نماز جمعه اهل سنت سراوان(۱۲ آذر ۱۴۰۰) ، ” گران فروشی” ، “کم فروشی” و “کوتاهی در ادای حقوق دیگران” را بر اساس آموزه های دینی ؛ مستوجب مجازات دنیوی و اخروی و دامنگیر شدن به عذاب الهی عنوان نمودند.

خطیب جمعه اهل سنت سراوان در اشاره به آیات ابتدایی سوره مطففین و بیان اینکه دین اسلام برای خرید و فروش و کسب درآمد دستورات عادلانه و توصیه هایی دارد ، اظهار داشت : کم فروشی ، گران فروشی و کوتاهی در انجام مسئولیت و کم کاری مستوجب سزای سخت و عذاب دردناک پروردگار است.

مولانا سید عبدالصمد ساداتی خاطرنشان ساخت: در قرآن کریم سوره ای به نام مطففین یعنی کم فروشان است که در وزن و اندازه گیری و پیمانه؛ چیزی یا کاری را به مردم تحویل می دهند که کمتر از آن است و برای حق کشی، سرانجام بدی است، اما فراموش کرده اند که در یک روز بزرگ مورد سوال و جواب قرار می گیرند و هر کس پاسخگوی اعمالش است، در روزی که مال و اولاد ، قوم و دوست و هیچ دولت و پارتی به کار نمی آید مگر کسیکه از این دنیا اعمال نامه پاک و صاف داشته باشد.

ایشان بیان کردند: در قرآن کریم ؛ الله تعالی قوم مدین را عبرت قرار داده است که از تذکر حضرت شعیب در عدم کم فروشی و عدالت در وزن و پیمانه پند نگرفتند و مانند قوم نوح و قوم صالح و قوم لوط که نافرمانی رب العالمین را کردند به عذاب الهی گرفتار شدند.

مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان تصریح کرد : الله تعالی از گناه و معصیت بزرگی متوجه می سازد که آن کوتاهی در کلیه حقوقی است که کامل کردن آن واجب می باشد و در تطفیف داخل است ؛ الله تعالی می فرماید برای چنین کسانی ویل ،عذاب دردناک و هلاکت است که حق خود را کامل می خواهند اما در دادن حق دیگران کوتاهی و تقصیر می ورزند، (الا یظن اولئک انهم مبعوثون لیوم عظیم یوم یقوم الناس لرب العالمین) آیا این ها گمان نمی کنند که یک روز بزرگ دوباره زنده می شوند یعنی در روز جزا، روزیکه تمام انسان ها در محضر رب العالمین قرار می گیرند.

مولانا ساداتی افزود : فروختن چیز معیوب بدون بیان عیب، چیز ناخالص و مخلوط، کم فروشی و گران فروشی و کم کاری در کار و زمان مقرر شده و مزد کامل گرفتن در قبال آن از مصادیق تطفیف و حرام است .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن