اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا عبداللهی: ضرورت تاکید بر مشترکات در بین امت اسلامی

آوای سنت :  امام جمعه اهل سنت اسدیه ضمن تاکید بر اشتراکات میان مذاهب دینی و پرهیز از اختلافات، اصل اتحاد و انسجام اسلامی را مورد توجه قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبداللهی در تبیین جایگاه دین در میان امت با قرائت آیه صد و دو آل عمران گفت: آنچه که مسلم می نماید دین مسلمانان کامل ترین ادیان آسمانی است و فرامین اسلام منطبق بر فطرت بشر می باشد. مسائلی احکام دین فوق طاقت مسلمانان نیست، بلکه منطبق با توان و فطرت آنان است. همه صاحب نظران دینی اتفاق نظر و اعتقاد دارند که عزت و سربلندی انسان در اطاعت از احکام الهی بوده و ذلت و تباهی افراد به سرپیچی از فرامین و دستورات ارتباط پیدا می کند. ریشه جرایم در غفلت و دوری از خدا است. اگر نگاهی به منشا اختلافات خانوادگی، طلاق ها و دیگر مشکلات زندگی داشته باشیم، قاطبه آن ها در نتیجه پشت کردن به احکام و فرامین قرآن کریم شکل پیدا می کنند.

مولانا عبداللهی در شرح وظایف علما در این خصوص اظهار داشت: رسالت علمای دین بسیار سنگین است. آنان طبیبان روحانی جامعه هستند. امروز باید سعی و تلاش کنیم که ارتباط انسان‌ ها با خدا و دین بیشتر تقویت شود. یقین بدانیم اگر جوانان در مسجد حضور یافته و با دین و اسلام ارتباط قوی داشته باشند، عنصر مضری برای جامعه نخواهند بود. بنابراین یکی از وظایف مهم علما ایجاد وحدت در بین امت می باشد و این موضوع آن قدر مهم است که باریتعالی خدا ترسی را عامل داشتن وحدت معرفی می کند. پس کسانی که ترس از خالق دارند رویه اتحاد و انسجام مسلمانان را دنبال می کنند و کسانی که از آفریننده خود نمی ترسند مسیر تفرقه را در پیش می گیرند.

مدیر حوزه علمیه اسدیه یادآور شد: قرآن کریم نیز امر به تقوا و خداترسی کرده و سپس دعوت به اتحاد و انسجام می کند. اتحاد امت اسلامی مسلما جزو مهمترین احکام اسلام است. دین ما علاج بسیاری از مصیبت ها را در تقوا بعنوان عامل پیدایش وحدت ذکر می کند. آیه صد و بیست سوره آل عمران فرمایش می دارد، اگر صبر و تقوا داشته باشید از هر گونه گزند دشمنان در امان خواهید ماند.
مولانا عبداللهی با اشاره به اختلافات مذهبی میان مذاهب عنوان نمود: اختلافات مذهبی هم بین اهل سنت و هم میان اهل تشییع وجود دارد. مجتهدین اهل سنت کاملا با یکدیگر به اتفاق نظر نرسیده اند و مراجع تشییع در همه امور با یکدیگر موافق نمی باشند، ولی اصل مهم اسلام است و امت سعی کنند با اتحاد و انسجام پایبند به احکام دین باشند. خداوند نیز ما را از تفرقه برحذر می دارد.

همانطور که شراب خوردن نهی الهی است باید خویشتن را از تفرقه و اختلاف منع کنیم. زمانی بین اهل کتاب و مسلمانان بحثی صورت گرفت و هر کدام می گفتند که ما برتر هستیم. خداوند آیه نازل کرد که به حرف زدن نمی شود. قانون و احکام برای هر کس در هر پست و مقامی که می‌خواهد باشد مشخص است. در جلسات همگرایی بین علمای تشییع و اهل سنت از برجسته کردن موارد اختلافی پرهیز شده و بر اشتراکات تاکید گردد.

این عالم اهل سنت در انتقاد به ترویج فرهنگ بی حجابی از سوی برخی ها در فضای جامعه و مجازی متذکر شد: کسانی که این روزها ندای بی حجابی سر می دهند و بی بند و باری عمومی را ترویج می بخشند، اعوان و انصار شیطان هستند. باید با فرهنگ سازی، شفقت و مهربانی و نه با اجبار، جوانان را مطیع امر خدا و همسو با احکام دینی قرار دهیم. خصوصا در این زمان که دین گریزی در بین جوانان زیاد شده استف اگر حیات طیبه می‌خواهیم، عزت و آسایش می‌خواهیم، در زندگی برکت می خواهیم و اینکه در دنیا و آخرت سربلند باشیم، خداوند در همه این موارد وعده کرده است که راهی جز ایمان و عمل صالح وجود ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن