اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولوی خوش دوست:دوری از سنتها زمینه ساز بروز مشکلات اجتماعی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد پیدایش مشکلات عدیده در زندگی ها را حاصل کم رنگ شدن سنت ها دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی یوسف خوش دوست، عدالت محوری را از آموزه های قرآن کریم برای همه دول روی زمین خواند و گفت: خوب مطلق را تنها در ذات خدای متعال قرار داد و عملکرد هیچ انسانی از انتقاد مستثنی نمی باشد.

آزادی بیان یکی از مواهب الهی در راستای رفع نواقص و در صورت نیاز ایجاد تغییر در مجموعه ها است‌. امروز می بینیم که در برخی مناطق جغرافیایی ساخت ابنیه تجاری و مناسبتی در سازه های مختلف گسترش پیدا کرده و زیبا سازی آنها دقت کافی بعمل می آید. لیکن باید بررسی شود که طی سال های اخیر تا چه حد به مساجد به عنوان مکان های عبادت و ارتباط حالق با مخلوق توجه صورت گرفته است. دولت باید در زمینه رفع کمبودها اقدامات مفیدی را به انجام برساند.

مولوی خوش دوست با انتقاد از تغییر الگوهای اسلامی به غربی و کم رنگ شدن سنت ها در آئین های فامیلی و روش های زندگی امروزی خصوصا در میان قشر جوان افزود: در تالارها مراسم های مناسبتی با حضور جمع مختلط برنامه ریزی شده و با پوشش نامناسب و با وسایل لهو و لعب برگزار می شوند. تن دادن به مصادیق کفر، قلب مبارک رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم و صلحا را به درد می آورد.

کارهایی از این دست، الله متعال را نسبت به ما ناخشنود کرده و سنت زیبای نبوی را دستخوش اعمال ضد دینی و غیر اخلاقی قرار می دهد. امر نکاح یک سنت موکد برای همه جوانانی است که به سن ازدواج رسیده و به میمنت آن قدم در راهی نیکو می‌گذارند، اما برای داشتن زندگی سالم و عاری از مشکلات می بایست خط قرمزها را رعایت کنیم.

امام جمعه اهل سنت مشهد متذکر شد: در تدارک و تهیه ملزومات مراسمات عقد، ابعاد روحانی را تقویت بخشیم، در برپایی جشن عقد به شئونات اهمیت داده و از حضور در جمع زنان و مردان در برنامه های مختلط خودداری کنیم. زمانی که به جای دعای خیر و عافیت طلبی برای زوجین جوان اقدام به برگزاری مجالس رقص و آواز نموده و وسوسه های شیطان لعین را بکار می بندیم، پیدایش مشکلات عدیده در زندگی خانوارهای تازه تشکیل یافته چیز عجیبی نخواهد بود، زیرا اصل سنت نادیده گرفته شده است.

مولوی خوش دوست علاقه بیش از حد به ظواهر دنیوی را موجب کوتاهی در دین خواند و عنوان نمود: با وجود افزایش امکانات و وسایل راحتی، سهل انگاری های بسیاری در امر دین صورت می گیرد. در عبادت، استغفار را فراموش نکنیم، چشم ما ممکن است در طول شبانه روز چیزهایی خارج از حدود دین را شاهد بوده و یا احیانا گفتاری را بیان کرده باشیم که نسنجیده تلقی شود. در نکات پند آموز قران کریم دقت داشته باشیم. پیامبران، اولاد خود را به خدمت دین در آورده و در برابر حکمت های الهی صبر پیشه کردند. ما هم باید فرزندان خود را به سوی مساجد تعمیم دهیم.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: محراب جایی است که باریتعالی در آن توفیق عبادت را به حضرت مریم علیه‌السلام عطا بخشید و ایشان را از میوه ها و غذاهای بهشتی اطعام فرمود تا بزرگی و اهمیت اماکن مقدس از همان زمان به اثبات برسد. همه صاحبان ادیان از حمایت رب العالمین برخوردار هستند. مومنین راز و نیاز خود را در محل محراب بزبان آورده و به مقدس بودن عبادت گاه ها ایمان کامل دارند. لذا جوانان مسلمان نیز باید خود از قید و بند تاریکی رها کرده و کمال زندگی را در رقص و آوازهای دوهمی و مجالس لهو و لعب جستجو نکنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن