اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مضرات مصرف مشروبات بر سلامت جسمی و روحی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت درگز نسبت به عواقب مصرف شراب و تاثیر آن روی افراد هشدار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد طی بیاناتی به تحلیل مضرات مصرف شراب از ابعاد مختلف پرداخت و در ابتدای سخنانش با ترجمه آیاتی از سوره مائده گفت: دین مبین اسلام مومنین و مسلمانان را از مصرف شراب و انواع آن منع کرده است، زیرا خوردن شراب از اعمال مورد پسند شیاطین بشمار می رود. شراب کلید هر شر و بدی است. به همین دلیل دشمنان دین الهی سعی می کنند تا استعمال این فعل حرام را در بین جوانان امت اسلامی ترویج دهند.

وی متذکر شد: مضررات شراب به حدی است که مصرف آن ایمان مسلمان را زائل می کند. این سلاحی است که نشر آن جامعه را به فساد و تباهی می کشاند. پیش از اسلام و در دوره جاهلیت، اعراب علاقه زیادی به مصرف شراب داشتند. آنها در اشعار خود شراب را به بهترین شکل توصیف کرده و به تعریف و تمجید آن می پرداختند. برخی ها به هنگام مرگ وصیت به دفن شدن در پای درخت انگور می کردند تا ریشه استخوان هایشان از شراب انگور سیراب گردد!!

مولوی ایل نژاد با بیان این مطلب که شراب غیر حرام وجود ندارد، اظهار داشت: فعالیت در عرصه شراب و قمار هر چند که ظاهرا برای عده ای منفت بخش است، اما مضرات و عاقب زیانبارش بیشتر از منفعت فروش و کسب مال از این طریق است‌. نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم شراب را بعنوان یک درد بزرگ برای فرد و اجتماع توصیف کرده است.‌

امام جمعه اهل سنت درگز استعمال شراب از نگاه پزشکان را نیز مضر و خطرناک دانست و عنوان نمود: شراب پس از استعمال وارد خون شده و شرایط جسمی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد شراب خوار و کسانی که بدن شان را به مصرف روزانه شراب عادت می دهند، به مرور سلامت قلب، معده و کبد خود را از دست داده و به بیماری های لاعلاج مبتلا می گردند. از همه مهمتر اینکه شراب عقل انسان را مختل می سازد و چه بسا از شخص رفتارهایی سر می زند که هیچ توجیهی برای عمل شان نمی توان پیدا کرد. پس زمانی که عقل در حالت طبیعی نباشد، شخص قادر به انجام امور فردی و اجتماعی نخواهد بود‌

این عالم اهل سنت یادآور شد: معمولا کسانی که در بازار فروش شراب فعالیت می کنند، شراب را محصولی مفید توصیف کرده و از فواید آن سخن به میان می کشند، لذا وظیفه ما است که با کسب آگاهی از زیان های شراب جلوی ترویج این گونه تبلیغات گمراه کننده را بگیریم. تعریف از ماده ای که مستی به همراه می آورد و تشخیص بین فعل خوب و بد را ناممکن می کند، شخص را از درجه انسان بودن خارج کرده و به رتبه حیوانی تنزل می نماید.

امام جمعه اهل سنت درگز ادامه داد: در عصر حاضر مسئولین کشورها مصرف مشروب را برای کسانی که به شغل رانندگی اشتغال دارند، ممنوع کرده اند‌. افرادی که در کارگاه‌ ها و کارخانه ها کار می کنند، در درجه اول برای حفظ جان خود و چرخه منظم تولید از خوردن مشروب منع هستند. این مسئله ثابت می‌کند که این ماده مضر تا چه حد سلامت جسمی و روحی افراد را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

مولوی ایل نژاد یکی دیگر از مضرات شراب تاثیر آن روی اخلاق خواند و خاطر نشان ساخت: شراب روی رفتار خوش اخلاق ترین اشخاص تاثیر منفی گذاشته و آنها را عصبی، پرخاشگر و بی حوصله می کند‌. این افراد به مرور زمان روابط با محیط اطراف کم کرده و می بینیم که از محیط فاصله می‌گیرند. فرد کج خلق و کم حوصله قدرت تصمیم گیری در لحظات مهم و حساس را از دست داده و اساسا نمی‌تواند فکرش را به کار بیاندازد.
یک مست دائم الخمر صلاحیت و قدرت تولید ایده و نظر را ندارد و به دلیل رفتارهایش از اجتماع و جامعه طرد می گردد. از سوی دیگر فرزندان این شخص از آسیب های اجتماعی مصون نمی‌مانند و به همین دلیل احساس سرکوبی کرده و دچار ناملایمات روحی و روانی می‌شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن