اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

مطالبات و مشکلات اهل سنت نمین در گفتگو با ماموستا مرادی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بخش عنبران نمین خواستار توجه مناسب به ظرفیت ها و پتانسیل های بلقوه اهل سنت در آن بخش شد.‌

به گزارش آوای سنت، ماموستا سیدیاور مرادی طی گفتگوی تلفنی در بحثی پیرامون مطالبات اهل سنت از دولت آینده به بیان مهمترین مشکلات و کمبودهای اهل سنت در بخش عنبران نمین پرداخت و گفت: اهل سنت در نگاه کلی کشور عزت و احترام مورد انتظار را دارد، لیکن در سطوح پایین تر به مطالبات و خواسته ها توجه کافی صورت نمی گیرد. باید اذعان کرد که ظرفیت ها و پتانسیل های اهل سنت در مدیریت کلان تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل بین بیست و پنج الی سی هزار اهل سنت سکونت دارند، افزود: ضروری است تا به حقوق اهل سنت کشور که در پاره ای مواقع نادیده گرفته شده است، رسیدگی مناسب گردد. متاسفانه به امور اهل‌سنت این استان اجحاف می شود و علی رغم اینکه مقام معظم رهبری بارها درباره رعایت حقوق اهل سنت تاکید کرده اند، اما مسئولان در عمل چنین چیزی را نشان نمی دهند.

ماموستا مرادی ضمن انتقاد از انتصاب های صورت گرفته در دولت دهم و دولت های گذشته اظهار داشت: اردبیل مسئول اهل سنت در سطح فرماندار و یا حتی بخشدار ندارد. از سوی دیگر منابع طبیعی و زیر ساختی بخش کوچک عنبران حدود سی معدن فعال و غیر فعال در مجموعه خود دارد که این تعداد زیاد، نابودی محیط بکر و طبیعی، کاملا احساس می شود. برخی افراد خاص با احداث معادن متعدد شن، ماسه، آهک باعث دگرگونی کامل چشم اندازها شده اند و جالب اینجاست که عنبران به اندازه معادن احداث شده، کوه ندارد.

امام جمعه اهل سنت عنبران با ابراز تاسف عنوان نمود: مدیران شرکت های معدن هیچ گونه امتیازی برای ساکنان بومی قائل نیستند، حال آنکه همه می دانیم اولویت استفاده و بکارگیری نیرو در معادن با افراد بومی است، با این وجود صاحبان معادن به این موضوع اهمیت نمی دهند. به عنوان مثال در معدن سیمان عنبران حدود چهارصد نیرو مشغول بکار هستند، اما تقریبا صد در صد افراد از جاهای دیگر جذب شده اند. متاسفانه علی رغم اقدامات بعمل آمده، صدای اعتراض ما به گوش مسئولان نرسیده است.

این عالم اهل سنت متذکر شد: باقیمانده های تخریب در طبیعت به حال خود رها می شوند و مدیرانی که وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارند، اقدامی انجام نمی دهند. به دلیل همجوار بودن منطقه با نقطه صفر مرزی مباحثات فرهنگی ما نادیده گرفته شده اند.

ماموستا مرادی یکی از مهمترین مشکلات بخش عنبران را در کمبود آب شرب دانست و عنوان نمود: برای جبران این کمبود از ده سال پیش احداث سدی عملیاتی شد که ساخت بنای آن طی یک دهه حتی بیست درصد هم پیشرفت نداشته است. لذا متاسفانه فقر در مناطق اهل سنت نشین این استان بیداد می کند، ادعایی که نیازی به اثبات ندارد، زیرا گردشگرانی که وارد بخش عنبران می شوند از ظاهر منطقه در میابند که پا به یک منطقه فقرنشین گذاشته‌اند.

امام جمعه اهل‌سنت عنبران ادامه داد: درخواست ما از مسئولین محلی و استانی این است که در بحث تخصیص اعتبارات شهرها، بخش ها و روستاه را به طور یکسان در نظر بگیرند تا مخالفین نظام مقدس و منافقین این قبیل مسائل را دستمایه اهداف خود قرار ندهند. نیاز اصلی ما حفظ یکپارچگی در منطقه است و می طلبد که مدیریت ها عادلانه باشد.

ماموستا مرادی ایجاد تغییر برای استفاده از اهل سنت در دولت آینده را منوط به اقدامات عملی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: تا به امروز همه چیز در مورد اهل سنت عنبران در حد حرف و شعار بوده است. بنده معتقدم کاندیداهایی که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شوند، از قبل چیدمان کابینه دولت خود را مشخص می کنند و به شخصه امید چندانی به استفاده از حداقل یک وزیر اهل سنت در دولت آینده ندارم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن