اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

معاملات ربوی آفت نظام اقتصادی

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع توحید مشهد، ازدیاد معاملات ریوی و سودهای نامشروع را از مصادیق فتنه و فساد در جامعه توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا حسن سرکوهی در سخنانی بسترسازی جریان های فتنه و فساد را دلیلی بر ظهور دلایل نزدیکی به قیامت بر اساس پیش بینی های رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم و نکات اشاره شده در متون اسلامی گفت: آفت های ضد بشری و ضد ادیان در طول تارخ حیات بشر همیشه مشکلات زیادی را برای انسان های با تقوا و پرهیزکار به وجود آورده اند و از این رو مدافعان دین به طرق مختلف تلاش دارند تا دسیسه ها را خنثی کرده و به جامعه آگاهی بخشی لازم را برسانند. برای مواظبت از آسیب های فتنه باید مثل احتیاط در شب تاریک عمل کرد. جایی که در آن ابتدا اسباب روشنایی را مهیا کرده و به هنگام حرکت دقت زیادی به خرج می دهیم تا با برخورد به موانع دچار صدمه نشویم.

مولانا سرکوهی، نبود استقامت و متزلزل بودن اعتقادات مسلمانان را یک بحران جدی و حاشیه ساز توصیف کرد و افزود: انسان هایی در همین زمان به وقت بیداری صبح مسلم هستند، اما به محض فرا رسیدن شب و تاریکی کافر می شوند. در روز عابد و پرهیزکار هستند و شب هنگام در حلقه منافقین حضور پیدا می کنند. در مسجد قرآن می خوانند و در خانه زبان شان به غیبت آلوده می شود. در دادگاه به خاطر مافع شخصی قسم دروغ یاد کرده و با سند سازی حقی را ناحق جلوه داده و حکم صادره را به نفع خود تغییر می دهند.

امام جمعه مسجد جامع توحید مشهد، رشوه دهنده و گیرنده را بنابر حدیث نبوی مستوجب قهر و غضب الهی خواند و متذکر شد: به بهانه تشکر، قدردانی و یا دادن انعام به گناه کبیره آلوده نشویم. لکه هر کاری که با دادن و گرفتن رشوه صورت بگیرد، تا همیشه در بدنه زندگی باقی خواهد ماند. امروز متاسفانه معاملات ربوی به بخشی از معاش برخی مردم تبدیل شده اند و به همین ترتیب خرید و فروش چک های بانکی شدت یافته است.

مولانا سرکوهی، برکت علم و دانش را در خداشناسی توصیف کرد و عنوان نمود: مطاع دنیا ناچیزتر از مقداری است که بتوان روی آن قیمت گذاشت. غرور بی جا برای پست و مقام، مصداق پیروی از عادات شیاطین است. در زمان خلقت آدم علیه السلام، شیطان لعین از نظر دانش و سواد بر همه فرشتگان برتری داشت، امتیازی که باعث خودپسندی و نافرمانی شد و از جمع ملائکه طرد گردید. اگر شرط خوشبختی در داشتن پست و مقام و بهترین امکانات بود، قطع به یقین همه ثروتمندان در رفاه و آسایش بسر می بردند. کسانی که دین را انکار می کنند و از طاعت روی گردان هستند، حتی اگر تمام عمر در کاخ های مجلل هم سکنی گزینند باز هم آرامش یک فقیر دیندار را تجربه نخواهند کرد.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: کسانی که از شرایط بد زندگی می نالند، بدانند که خداوند از برنامه های زندگی انسان امروزی رضایت ندارد. خیانت از مبدا گوشی های هوشمند به قلب ها سرایت کرده است. فرزندان ما تا پاسی از شب در شبکه های اجتماعی وقت تلف می کنند، اما دقایقی طاعت و مناجات را برای خود سخت و دشوار می دانند. مسلمانی ها زبانی شده اند. مسلم بدانید اگر در زندگی ها دین و قناعت جریان پیدا کند، این هجم از مشکلات را شاهد نخواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن