اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

معیارهای سلامت خانواده از نگاه شیخ خطیبی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قشم، نبود آستانه تحمل و چشم و هم چشمی را از آفات بزرگ زندگی های مشترک توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالرحیم خطیبی یکی از مشکلات حاد در میان خانواده ها را در بروز اختلافات دامنه دار میان والدین دانست و گفت: عدم سنجش معیارهای صحیح در انتخاب همسر باعث می شود که زن و شوهر جوان مدت کوتاهی پس از شروع زندگی دچار اختلاف شده و تمایل شان برای پیمودن مسیر زندگی مشترک از بین می رود، لذا بسیاری از پرونده هایی که به دفاتر صلح و سازش ارجاع داده می شوند به نتیجه دلخواه نمی رسند.

ما اکنون در دوره ای بسر می بریم که شناخت ها عمدتا به فضای مجازی وابسته است و نگاه ایده آلی که فرزندان امروزی به آینده دارند یکی از اشتباهات فکری نسل امروز بشمار می رود. لذا زمانی که زن و شوهر جوان پا به زندگی مشترک می گذارند با اطلاع از خصوصیات اخلاقی و رفتاری یکدیگر ناسازگار شده و از هم روی گردان می شوند.

هیچ انسانی خوب مطلق نیست و ضعف هایی دارد که باید با شریک زندگی برطرف شود. ضمن آنکه شر مطلق هم نداریم و اگر بتوانیم آستانه تحمل را بالا ببریم چه بسا اصلاح اشتباهات رفتاری امکان پذیر خواهد بود.

شیخ رحیمی، وصلت های تحمیلی را باعث ایجاد اختلافات ریشه ای در خانواده ها خواند و افزود: با تحمیل یک شخص به شخص دیگر نمی توان توقع بودن تفاهم در آن زندگی را داشت. چه بسا اگر در این نوع ازدواج، موافقت مرد به تنهایی کفایت امر را نمی کند و بلکه زن هم اختیار دارد تا با رضایت قلبی و خواسته خود پا به دوران جدید بگذارد. در زندگی خانوادگی همه مسائل باب طبع دل پیش نمی روند و می طلبد که طرفین بر اساس توانمندی های شان از یکدیگر متوقع باشند. چشم و هم چشمی و توقع داشتن بهترین ها روند زندگی را بر خانواد ها سخت کرده است. در حالی که می توان با برنامه ریزی مناسب اهداف و خواسته ها را برآورده کرد. چه بسا داشتن همه چیز ضامن خوشبختی نمی باشد.

امام جمعه اهل سنت قشم، پرداخت نفقه و برآورده کردن نیازهای زن را از وظایف مرد در جایگاه سرپرست خانواده عنوان کرد و یادآور شد: با وجود مشکلات عدیده ای که در بحث معیشت وجود دارد، لیکن قناعت در زندگی ها کمتر شده است. بستگان برای آن هستند تا با آنها در رفت و آمد باشیم، نه اینکه بخواهیم حرص داشته های ایشان و کمبودهای خود را بخوریم. اختلاف میان زن و شوهر نباید به ظواهر زندگی دیگران ارتباط پیدا کند. شیطان مترصد ایجاد بحران در خانواده و فاصله انداختن بین زن و شوهر است. کنترل نکردن زبان، پرهیز از سخنان نسنجیده و حرف های نامربوط در زمان عصبانیت، جز پشیمانی سودی نخواهد داشت. پاسخ پرخاشگری با عکس العمل متقابل و سخنی که تحکم آمیز و با تندی و تشر باشد، بستر را برای پیمایش راه های بی بازگشت فراهم می آورد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن