اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا بدری:عمل به آموزه های قرآنی راهکار حل مشکلات جوامع اسلامی

ضرورت فهم درست و عملی از دستورات قرآن کریم

آوای سنت: استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان تنها راه اصلاح جوامع اسلامی را در اصلاح عمل و پیروی از دستورات قرآن کریم دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالغنی بدری در گفتاری پیرامون راهکارهای  پیشرفت و ترقی مدارس دینی گفت: در بحث تعلیم و تربیت مدارسی موفق هستند که به رشد اساتید و طلاب خود توجه دارند. طلاب باید از نظر آموزشی به خوبی تربیت شوند. قرآن مجید تزکیه و تعلیم را در چهار آیه ذکر کرده و تزکیه را در سه آیه مقدم بر تعلیم آورده است. این در حالی است که ما کمتر به ابعاد معنوی و پرورشی طلاب می پردازیم.

لازم است تمرکز و توجه روی تربیت طلاب افزایش یابد. شاگردانی تربیت نماییم که در جامعه حرف اول را بزنند. امید مردم به علماء وابسته بوده و درمسائل دینی و اجتماعی به آنها امید دارند. لذا باید افرادی را پرورش دهیم که توانایی پاسخگوی به مردم را در زمینه های مختلف باشند. افرادی مصلح، مخلص و دعوتگر پرورش دهیم. لازمه این کار ایجاد حس مسئولیت درطلاب می باشد.

وی سپس به بیان مناسب ترین روش های برگزاری دروس قرآنی در سطح جامعه پرداخت و اظهار داشت: توصیه بنده این است که دروس قرآنی در سطح عموم برگزار گردد. به هرحال موثرترین برنامه برای اصلاح جامعه، آموزش قرآن کریم با مفاهیم و معانی آن است. بنده مطمئن هستم کسی که با قرآن آنگونه که حق است، آشنا شود، ضلالت و گمراهی هرگز به سراغش نخواهد آمد. امروز تمامی مشکلات جامعه به دوری از قرآن برمی گردد.

اگر اختلاف، ضعف عمل و ضعف تقوا در میان است به دوری از قرآن ارتباط  پیدا می کند. درباره مسائل مختلف دینی همیشه اختلافی مطرح بوده و هستند، اما درباره قرآن کریم هیچ‌ گونه اختلاف و بحثی در میان امت وجود ندارد و اصل قرآن است که انسان را به تزکیه می‌ رساند.

تعلیم کتاب و حکمت جزو رسالت نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم بود و منظور از تعلیم حکمت، تشریح و تفسیر قرآن کریم می باشد. بنابراین تزکیه، تلاوت، تعلیم و حکمت همه به وسیله کتاب آسمانی مسلمانان ممکن شده و تنها راه اصلاح جامعه بستگی به شیوه عمل به دستورات آن دارد.

مولانا بدری برگزاری محافل قرآنی را از وظایف اصلی علمای یک جامعه خواند و عنوان نمود: روش کلاس‌های قرآنی به این صورت است که سعی کنیم آیات را به زبان روز تشریح و تفسیر نموده و مصادیق امروزی را مثال بزنیم تا مردم بدانند قرآن، کتاب روز و جاودانه است. لازمه این کار تدبر در آیات و تطبیق آنها با مسائل و شرایط روز است. این امر مفید واقع خواهد شد.

معاون آموزشی حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان مشکلات مربوط به جوامع اسلامی را عمدتا بسته به رفتار و کردار علمای آنها دانست و متذکر شد: اگر مردم مشکل دارند علت آن به وجود اشکال در رفتار و کردار علمای شان برمی گردد.

یک عالم مثل قلب جامعه عمل می کند. هر زمان که عالمان دین ایرادت شان را اصلاع نمایند، جامعه نیز اصلاح خواهد رسید، اما اگر در هریک از بلاد مختلف اسلامی  فساد به درون علما راه پیدا کند، فساد آنها را در برخواهد گرفت، چرا که مردم گوش به حرف علمای خود دارند. رفتار آنها را زیر نظر داشته و از کردارشان طبیعیت می نمایند.

مولانا بدری خاطر نشان ساخت: در برخی ممالک اسلامی قابلیت اصلاح شدن وجود ندارد، این به دلیل دنیاپرستی علمای آن بلاد است. این گروه که خود را جزو علمای سرزمین های اسلامی می دانند، آیات الهی را به نفع منافع خویش و اطرافیان شان توجیه و تعویل می کنند. از مردم چیزی مطالبه کرده و قرآن کریم را بر اساس منافع آنها توجیه و تفسیر می نمایند.

این چنین جوامع مسلما در گمراهی و بدبختی بسر می برند. در ذات یک عالم دینی باید خوبی نهفته باشد تا بتوانیم خوبی ها را در جامعه احساس کنیم. عمل و دانش اگر به معنی واقعی در جامعه پیاده شود، ناجی انسان خواهد شد، البته علم به تنهایی کفایت پیشرفت را نمی کند.

با مطالعه تاریخ گذشته پی می بریم که علمای قرون گذشته تا چه حد زیاد نسبت به اهتمام به حلال و دوری از حرام پایبندی نشان می دادند، اما امروز ما سعی داریم تا فعل حرام را برای مردم توجیه کنیم تاکه از ما خوشنود و راضی شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن