اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا عثمانی:باورهای نادرست منشا مشکلات بشریت

آوای سنت: استاد برجسته حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان بی ایمانی و عقاید ناسالم را منشاء بسیاری از فجایع و خرابی ها در زندگی بشر دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالحکیم عثمانی در باب اهمیت باورهای دینی و عقیده در زندگی های فردی و اجتماعی و همچنین تاثیرات ارتباط با خالق یکتا، انسان را بنابر ویژگی هایش متمایز از سایر موجودات خواند و گفت: آنچه که بشر را برتر از دیگر جانداران قرار می دهد، نعمت عقل است که به وی قدرت و امتیاز انجام دشوارترین کارها با ساده ترین روش ها را می بخشد. انسانی که آهن را ذوب می کند. کوه ها را می شکافد و وسعت دریاها را در می نورد، همگی به وسیله قدرت تفکر به مرحله عمل می رسند. عقل آدمی برای پیمودن پله های پیشرفت حد و مرز نمی شناسد و لذا بزرگترین و مهمترین اکتشافات را به ثبت رسانده و هم اکنون نیز جهت ممکن کردن ناممکن ها تلاش می کند.

مولانا عثمانی برخی وقایع تلخ در خلقت را محصول افکار ویرانگر و نابود کننده برخی همنوعان دانست و افزود: توانمندی آدمی خدا گونه است، اما گروهی طی زمان های مختلف و در طول جنگ های فرسایشی آبادانی های زیادی را به ویرانه تبدیل کرده اند، پس انبیاء الهی به منظور کنترل عقل برگزیده شده و در بین مردم خداشناسی را ترویج دادند. پیامبران الوالعزم صاحب کتاب شده و راهنمای بشر شدند تا عقاید سالم جای خودخواهی و ستم را بگیرد، زیرا تا مادامی که ایمان و عقاید تکامل نیابند، تکرار فجایع گذشته عنقریب خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان شناخت حقیقت تولد، باورهای دینی و گریز از آسیب ها را از عوامل رشد عقاید اسلامی در نوع بشر معرفی کرد و اظهار داشت: نابودگری، کشتار همنوعان، افروخته شدن آتش خشم و کینه از عقاید و باورهای غلط سرچشمه می گیرند. باوری که به آدمی می فبولاند تا حکم کشتار مردم بیگناه سرزمین های دیگر را صادر کند. باوری که خدا را نشناسد و خود را برتر و بهتر از همنوعش بپندارد تابع تصمیمات غلط خواهد بود.

مولانا عثمانی عادات برجای مانده از گذشتگان و برگرفته از میان افسانه ها را فاقد باورهای دینی عنوان کرد و تاکید ورزید: منابع صحیح از قرآن استخراج شده و مسیر خداشناسی را تسهیل می کنند. کسی که خالقش را بشناسد درباره حقایق تولد و اتفاقات پس از مرگ فکر کرده و بر طبق باورهای اسلامی برخورد و رفتار مناسبی با همنوعش خواهد داشت. ویژگی بارز عقاید امت مسلمان در یکسان بودن شان است و دوری مناطق از یکدیگر باعث تغییر در ماهیت شان نمی شود. مسلمانان صدر اسلام هم عقاید مشابه امروز داشتند و همسو با فطرت انسانی شان عمل می کردند. اعتدال و میانه روی از خصوصیات دین مقدس ما می باشد. در این دین هر کسی در جایگاه تعیین شده ایستاده است. اسلام انسان را موجودی آزاد و دارای کرامت معرفی می کند و پرستش غیرالله در آن هیچ معنا و مفهومی ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن