اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولانا فاروقی:نماز در راس امور است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند برجای آوردن فرایض و از جمله خواندن نماز را اولی ترین وظیفه انسان در هر ایام و مناسبت دانست

به گزارش آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به روزهای پایانی ماه صفر گفت: همانطور که می دانید از بیست و هشت صفر بعنوان روز رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله وسلم یاد شده است. روزی که آخرین نبی خدای متعال هم به خالق خود پیوست و بدین وسیله پرونده ماموریت پیامبران از آدم تا خاتم بسته شد. زمانی که آدم علیه السلام بر روی زمین حشر گردید، شیطان به خود ماموریت داد تا از بشر بابت آنچه که باعث وی اخراج وی از میان فرشتگان شده و ملعون لقب گرفت، انتقام بگیرد و تنها سلاح وی تحریک نفس و احساسات انسان است.

مولانا فاروقی با بیان این مطلب که شیطان به چیزی به جز اغفال بشر فکر نمی کند و برای گمراه کردن بندگان برنامه خاصی دارد، افزود: شیطان از بنده مومن و پرهیزگار انتظار ندارد که در اولین غفلت خود مرتکب قتل که اشد مجازات برای آن تعیین شده است، شود، اما به یک غفلت نیز بسنده نکرده و بیست و چهار ساعت می کوشد تا انسان را به بیراهه بکشاند.. برای شیطان بسیار مهم است که مومن دست به دزدی، غیبت و دروغ بزند، چون این عوامل منجر تضعیف ایمان در شخص می شود و از آنجا که کسی را برای غیبت و دروغ جز در موافع خاص تنبیه نمی کنند، غیبت و دروغ در جامعه گسترش میابد.

وی در این رابطه اظهار داشت: شیطان به معنای واقعی حریف هیچ یک از انبیا الهی نشده است، گرچه در تاریخ می خوانیم که حضرت ابراهیم را به آتش پرهجمی انداختند تا در مقابل دیدگان مردم سوخته و اصطلاحا درس عبرتی برای سایرین شود. در زمان دیگر شیطان از خدای متعال خواست تا حضرت ایوب را با بیماری امتحان کند و ایشان از خویشتن گذشت، زیرا نمی خواست خالق را دست بدهد و همچنین در زمان یوسف علیه السلام، آن حضرت با خواهشات نفسانی امتحان شد، اما ایشان نیز عشق واقعی را در رضایت الله می دید و جز این نیز نخواست تا شیطان را از اهداف پلید خود ناامید کند.

امام جمعه اهل سنت انتقاد به برخی حالت های امروز مسلمانان را وارد دانست و متذکر شد: پاسداشت ایام برای تکریم انبیا، خلفای اسلام و امامان معصوم امری نیکو و پسندیده است، لیکن ادای نماز، توجه به قرآن کریم و تفکر به گذشته و آینده را نباید مربوط ایام و مناسبت های خاص بدانیم. اندیشه به احوال و تصمیم به ایجاد تحول در اعمال نباید بسته به روزها و ایام سفارش شده باشد. پیش از آنکه ایامی را گرامی بداریم باید شکرگذار خدای متعال و نعمت هایش باشیم. پیش از آنکه ماه رمضان را قدر بدانیم، سپاسگذار خالق برای قرار دادن آن جهت رحمت، برکت و نجات امت واحد از آتش جهنم باشیم. عبادات در برخی ایام افضل تر از روزهای دیگر است و افزون تر ثواب دارد، لذا اگر در آنها تاکید بر خواندن نمازهای نافله می شود برای استفاده و بهره مندی بیشتر از امتیازات داده شده است.

مولانا فاروقی خاطر نشان ساخت: زندگی نبی مکرم اسلام و انبیاء پیش از ایشان در برهه هایی از تاریخ اتفاق افتاده است که ما اطلاع دقیقی درباره جزئیات همه آنها نداریم. در عین حال قرآن کریم در وصف پیامبران، جملگی را در زمره بهترین انسان ها معرفی کرده است. با اینحال چه در ایام رحلت و یا چه در روزهای میلاد و جشن های اسلامی نباید از عبادت و خصوصا نمازهای پنج گانه غافل شویم. هیچ عذری جز مرگ برای نخواندن نماز پذیرفته نیست و اگر گاهی به دلیلی نمی توانیم یک نوبت از نماز را بخوانیم باید فورا قضای آن را برجای آوریم.

به بهانه اینکه نماز همیشه هست، آنرا به بعد موکول نکنیم. همچنانکه برای رفع گرسنگی تلاش لازم است و رفع آنرا نمی توان به بعد موکول کرد برای انجام عبادت نیز می بایست تلاشگر و دغدغه مند باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن