اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا فاروقی: نگاه متعالی اسلام به زنان

نگاه ویژه اسلام به جایگاه زنان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند و مدیر حوزه علمیه الصدیق در بیانات پیش از خطبه این هفته ( پنجم مهرماه) پیرامون ویژگی های زن مسلمان به سخنرانی پرداخت.
به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی گفت: در جوامع بشری قبل از اسلام، زنان به عنوان کالایی خرید و فروش می شدند و هیج زنی حق تملک در مال شخصی خودش نداشت. مردان به هر نحوی که صلاح می دانستند بدون اجازه همسر از مال زنشان هزینه می کردند و در این باره هیج باکی نداشت.
وی ادامه داد: زن قبل از اسلام از خانواده و همسرش ارث نمی برد، اما اسلام این ظلم را مردود شمرد و حق تملک زن را به او برگرداند. خداوند متعال در قرآن کریم حق ارث زن را بیان می کند و می فرماید: برای هر مردی دو برابر سهم یک زن ارث تعیین شده است.
دریهودیت وقتی که زن معذور می شد او را در خانه ای تنها اسکان می دادند و تا مدتی که هنوز پاک نشده بود، حق خروج از خانه را نداشت. اگر دست به هر شیئی می زد آن شی نجس می شد. درهندو رسم براین بود که وقتی مرد فوت می کرد، زن را زنده زنده در کنار جسد مرد می سوزاندند. مسیحی ها رسم داشتند که زن ها را به عنوان عامل گناه و فریب در جامعه معرفی می کردند.

زن در عصر جاهلیت
مولانا فاروقی با اشاره به اینکه در جاهلیت قبل از اسلام، دختر داشتن بزرگترین ننگ محسوب می شد اظهار داشت: اسلام شرافت، کرامت و مقام زن را به او برگرداند. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می کند، هر کسی که سرپرستی دو دختر را به عهده داشته باشد و آنها را تا سن بلوغ خوبی تربیت کند در روز قیامت در کنار من حشر خواهد شد. دنیا متاعی است که انسان از آن بهره و استفاده می کند و بهترین متاع و نعمت دنیا زن شایسته است.
مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند اوصاف زن شایسته را طبق حدیث نبوی این گونه بیان نمود:در وهله نخست بهترین زن شایسته در اسلام زنی است که وقتی شوهر خسته از سر کار برمی گردد، زن با یک نگاه و کلمات محبت آمیز خستگی را از تن شوهرش در می آورد و او را خوشحال کند.
دوم زمانی که شوهر به زن دستور می دهد که لباس مناسب و آراسته بپوشد و خلاف شریعت نباشد. در اینجا زن باید از دستور مرد اطاعت کند.
سوم هنگامی که مرد از خانه بیرون است زن باید حافظ مال شوهرش و حافظ عفت و پاکدامنی خودش باشد. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: به زنان سفارش خیر و نیکی کنید. رفتار شایسته داشته باشید؛ زیرا زنان به عنوان، اسیر زیر دست شما هستند. نباید به آن ها ظلم کنید. بهترین شما مردها کسانی هستند که نسبت به خانواده از نظر رفتار، گفتار و معاشرت خوب و شایسته باشد.
این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: خداوند متعال در چند مورد زن ها را در مقایسه با مردان در اولویت قرار داده است.

حقوق متقابل زن و مرد در اسلام
یکی ازموهبت ها و نعمت های الهی که خداوند متعال به خانواده می دهد اول دختر و بعد پسر می باشد. همچنین حق و حقوق زنان بر مردان مقدم است. در معاشرت همسران با یکدیگر زنان به عنوان لباس برای مردان و مردان به عنوان لباس برای زنان محسوب می شوند. زن و مرد باید حافظ اسرار یکدیگر و وفادار به هم باشند. زن و مرد باید درکنار هم باشند و به یکدیگر خیانت نکنند. به علاوه بخاطر مشقتی که زنان در هنگام بارداری و وزن حمل می کشند، باریتعالی آنها را در اولویت قرار داده است.
مولانا فاروقی ایمان و عمل صالح، اطاعت از فرامین الهی و دستورات نبی مکرم اسلام، پاکدامن بودن، تقوا، صداقت، عفت و حجاب اسلامی را از ویژگی های زن مسلمان برشمردند و افزود: نگاه به نامحرم از وسایل فساد و فحشا است. رب متعال هم مردان و هم زنان مومن را از اینکار منع می کند. آن خنجری که می تواند قلب را از آلودگی گناه و فحشا و فساد نجات دهد، فرو نگه داشتن چشم ها و نگاه نکردن به نامحرم می باشد.هرمصیبت و بلایی که امروزه دامن گیر ما شده است،فساد و فحشا است که علت آن بی حجابی است.
مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند متذکر شد: اینکه عده ای از زنها لباس های تنگ، چسبان و نازک و بدن نما می پوشند، یا نصف موهایشان دیده می شود همگی مصداق این حدیث پیامبر قرار می گیرند که فرمایش می دارد، اینها درست است که ظاهرا لباس دارند؛ اما برهنه هستند و از این رو اعضای بدنشان برای افراد نامحرم مشخص می باشد. اینها نه تنها به بهشت داخل نمی شوند، بلکه حتی بوی بهشت هم به مشام شان نمی رسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن