اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا فاروقی :کثرت گناهان عامل ازدیاد بلایاست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند شدت یافتن بلایا و مصیبت های زندگی را به دلیل ازدیاد فساد در زمین و دریا عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت مولانا غلامحیدر فاروقی طی سخنانی با اشاره به وضعیت مردم عصر حاضر، بیشترین دلیل گرفتارهای فردی و اجتماعی را در کثرت گناهان و ازدیاد معاصی دانست و گفت: از ابتدای خلقت انسان و بر اساس سنت الهی عده ای از گناهکاران برای ارتکاب به عمل گناه و استمرار در شرک به مجازات ابدی رسیدند تا سرنوشت ایشان درس عبرتی برای آیندگان باشد. غرق شدن قوم نوح، هلاک شدن قوم عاد و ثمود، نازل شدن عذاب بر قوم لوط و شعیب و غرق شدن فرعون و لشکریانش و بسیاری از داستان های دیگر برای عبرت نسل های بشر است تا به سرنوشت دردناک گذشتگان دچار نشوند. لذا هیچ قصه ای در قرآن بی منظور و بی دلیل ذکر نشده است.

مولانا فاروقی با بیان این مطلب که امروز فساد در خشکی و دریا ظاهر شده است، افزود: قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره می کند. مفسرین اسلامی، قحطی، کم شدن روزی، ناامنی، مرگ و میرهای ناگهانی، بیماری های لاعلاج، نبود برکت از زندگی ها، ضرر و زیان و بالا رفتن نرخ اقلام را دلیل پیدایش فساد در دریا و خشکی می دانند. پس نتیجه می گیریم همه این ناهنجاری ها به خاطر اعمالی است که از انسان ها سر می زند. اصل بشر از خدای متعال است و هدف از نزول اتفاقات ناخوشایند در اشکال مختلف برای این است که فرد گناهکار متنبه شده و دست از اعمالش بردارد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند تاکید ورزید: باریتعالی به ازای هر بیماری، رنج و اندوهی که به شخص با ایمان می دهد، یک گناه از گناهان را می بخشد، زیرا وی بنده اش را دوست می دارد و می خواد او را از گناهان پاک کند تا با کوله بار سنگین به آخرت وصل نشود. نبی اکرم در این باره فرمایش می دارد، گناهان و مصیبت ها پیوسته بر مومنین نازل و آنها دچار گرفتاری می شوند تا اینکه گناهان شان از بین برود.

لیکن اگر بنا می بود همه بندگان دچار بیماری لاعلاج و یا مصیبت های دردناک گردند، مطمئنا هیچ انسانی ر روی زمین باقی نمی ماند. خداوند بر حسب اعمال بندگانش با آنها معامله می کند. گاهی اتفاقات ناگوار هشداری هستند تا متوجه اعمال بوده و بیش از حد به گناه آلوده نشویم. فراموش نکنیم هر آنچه که آسایش و آرامش انسان را سلب کند، نوعی عذاب الهی است.

مولانا فاروقی صبر در برابر مشکلات را از خصوصیات افراد با ایمان خواند و یادآور شد: گناه سبب محروم شدن شخص از نعمت ها، تنگناها و سستی در عبادت می شود. در این نوع زندگی داشتن مال و ثروت در زندگی لذتی ندارد و روی گردان از توبه در هر دو جهان به مجازات می رسد، اگر در جامعه ای خیانت رواج پیدا کند و مردم به جای مقابله، شاهد و ناظر خیانت ها، دزدی ها و اختلاس ها باشند، خداوند رعب، وحشت و ترس را در دل هایشان ایجاد می کند. در این اجتماع ترویج زنا کم کم تبدیل به امر عادی شده و مرگ و میر شدت می گیرد.

رئیس مجمع فقهی علمای اهل سنت خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: عهد شکنی، ترک امر به معروف و نهی از منکر، قضاوت بر خلاف دستور خدا و خونریزی همگی از مصادیق نافرمانی به حساب می آیند. همچنین مخالفت با پیامبر و راه و روش و سیره و سنت ایشان رنجش در دنیا و عذاب شدید در آخرت را به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن