اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا گرگیج:تنها راه توسعه و پیشرفت کشورهای اسلامی کنار گذاشتن اختلافات است

آوای سنت: تنها راه برون رفت از چالش های جهان اسلام، اتحاد و انسجام مسلمانان است.

مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه (۵ دی ۹۹) شهرستان آزادشهر ضمن نکوهش اختلاف و نزاع بین مسلمانان، تنها راه آبادانی و توسعه کشورهای اسلامی را اتحاد و انسجام دانستند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان اظهار داشتند: کسانی که برای تعصبات قومی، مذهبی و مال دنیا نزاع می کنند هیچ دستاوردی نخواهند داشت و نزد خداوند ملعون هستند و سزای آنان آتش دوزخ می باشد.

مولانا گرگیج افزودند: متأسفانه امروز جنگ های فرقه ای، مذهبی و قومی افزایش یافته است و مشاهده می شود هر دو گروه مناقشه، مسلمان هستند که تکبیرگویان یکدیگر را نابود می کنند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور تصریح کردند: امروز مسلمانان به راحتی یکدیگر را تکفیر می کنند که این مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به‌شمار می رود؛ مسلمانان به جای تکفیر و نابودی یکدیگر، باید برابر مستکبرین و قدرت های متجاوز قرار بگیرند و نیروهای اشغال‌گر را از کشورهای اسلامی خارج کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش گفتند: اگر مسلمانان امروزی قصد دارند به کامیابی برسند و کشورهای اسلامی آباد شوند باید دست از اختلاف بردارند و همانند مسلمانان صدر اسلام، متحد و یکپارچه شوند و در اعمال خویش اخلاص داشته باشند.

⏮جهاد مسلمان، باید در راه خداوند متعال باشد

مولانا گرگیج در بخش دیگری از بیانات‎شان پس از تلاوت آیات ١٠ تا ١٢ سوره صف با اشاره به فلسفه‌ی جهاد فی سبیل الله ابراز داشتند: یک تاجر همیشه درصدد این است که از ماحصل تجاری خویش بهره برداری کند، تجارت الهی به معنای ایمان به خدا و رسول الله (ص) و جهاد در راه خدا با مال و جان است و بشارت به‎منظور مغفرت گناهان، ورود به باغ های بهشت و خانه های مدرن و زیبا در میان این باغ ها، نوید بزرگی برای مؤمنین است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کردند: مسلمانان صدر اسلام با جان و مال خود جهاد می کردند و هیچ حقوقی را در قبال جهادشان دریافت نمی کردند؛جهاد، اقسام مختلفی دارد که یکی از آنان مبارزه با نَفس خویش است زیرا نفس انسان یکی از دشمنان بزرگ وی محسوب می شود و حُب مال، مقام و پُست دارد و انسان به‎خاطر این علایق نفسانی به کلاهبرداری، دزدی و اختلاس و ظلم روی می آورد.

ایشان افزودند: جهاد با ظالمین، نوع دیگر جهاد محسوب می شود که انسان باید در برابر ظالمین و ستمگران قرار گیرد و نوع دیگر جهاد، خدمت به مردم است که می تواند در هر زمینه ای باشد لذا ما باید به خدا و رسولش (ص) ایمان داشته باشیم و از دستورات اسلامی پیروی کنیم.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در خاتمه سخنان‎شان شهادت مولوی سخی تاجیک از شاگردان ایشان در ولایت فراه افغانستان و همچنین درگذشت حاج بایرام گلدی آخوند نبوی‌نژاد، مدیر حوزه علمیه نعمانیه و امام‌جمعه اهل‌سنت گمیش‌تپه در استان گلستان را تسلیت گفتند و برای آنان علوّ درجات و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر را از بارگاه خداوند متعال خواستار شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن