اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولوی ایل نژاد: خانواده ها باید در مسایل مختلف مراقب شرایط جامعه باشند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت درگز بر ضرورت اصلاح نگرش خانواده ها به موضوعاتی همچون مهریه تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تکرار اشتباهات رایج در جوامع اسلامی و الگو برداری از چشم و هم چشمی های متدوال گفت: متاسفانه در تشکیل زندگی های جدید امروزی عادت شده که بسیاری از خانواده ها مهریه سنگین و بالا را به عنوان پشتوانه ای برای زندگی فرزندان دم بخت خود می دانند. مهریه ای که اگر احیانا زندگی دوام پیدا نکرد، به عنوان سرمایه ای هنگفت در اختیار دختر خانواده باقی بماند!

با توجه بر تورم موجود در جامعه میزان مطالبه مهریه در دادگاه های ما افزایش پیدا کرده و روز نیست که چند پرونده از این دست در دادگاه های شهرمان تشکیل نشود. برخی ها به گمان خود تعیین مهریه سنگین را مطابق با دستور شرع دین مقدس اسلام می دانند که این یک پندار کاملا اشتباه است و خدای متعال نیز این شیوه را نمی پسندد.

وی افزود: این که می بینیم عده ای از والدین میزان مهریه را تا اندازه ای بالا می برند که فرد خواستگار و خانواده وی توانایی پرداخت آن را نداشته باشند، به هیچ وجه مورد تایید دین اسلام نبوده و نیست، مضافا هیچ حدیث و روایتی نیز در اینباره وجود ندارد که بخواهیم با استناد بر آنها عمل خود را توجیه کنیم.

مولوی ایل نژاد تعیین مهریه بالا به نیت صد و چهارده سوره قرآن کریم و یا نمونه های دیگر را مخالف با آموزه ای اسلامی دانست و افزود: صد و چهارده سکه به نیت این تعداد سوره قرآن کریم احترام به کتاب مقدس مسلمانان شمرده نمی شود و صرفا به این دلیل که قرآن کریم این تعداد سوره دارد، نباید نیت را بهانه قرار داده و در اوضاع و احوال فعلی که تورم کمر شکن طبقات مختلف جامعه را تحت فشار قرار داده، کار را برای طرف مقابل دشوار و بعضا ناممکن نماییم.

هرگز این خیال را به خود راه ندهیم که خدای متعال را با تعیین تعداد زیادی سکه طلا ازعمل خود خوشنود خواهیم کرد. خانواده ها باید در تعیین مهریه ابتدا باید وضعیت طرف مقابل را سنجیده و بر اساس آن رقم مناسبی در نظر بگیرند. نگاه ما و فرهنگ ما به امر مقدس ازدواج طوری نباشد که به جای فرستادن دختر به خانه بخت و آروزی خوشبختی برای وی، انگار کالای ارزشمندی عرضه کرده و به فروش می رسانیم، اگر امروز برای فرزند دختر خود شرایط و ضوابط خاص برنامه ریزی می کنیم، باید بپذیریم که دیگران نیز فردا رویه مشابهی را روی فرزند پسر ما پیاده کنند.

مولوی ایل نژاد به نقل از حضرت علی رضی الله عنه اظهار داشت: هرگز چیزی را که برای خود نمی پسندیم، برای دیگران نیز نپسندیم. بسیاری از صحابه رضی الله عنهم و امامان مذاهب در این خصوص ارشاداتی را توصیه کرده اند، پس چنانچه خود را جزو امت نبی مکرم صلی الله علیه <آله وسلم دانسته و طریقه ائمه اطهار را به عنوان بهترین شیوه زندگی قبول داریم، می بایست رفتارها و کردارهایمان هم برگرفته از روش آن بزرگواران باشد. نسل ما سال های متمادی است که چشم و هم چشمی را ملاک رقابت با دیگر مردم فرض کرده و تلاش ها بر این است که در مادیات نباید چیزی از سایرین کم گذاشته نشود، زیرا در این صورت شخصیت اجتماعی مخاطب زیر سوال خواهد رفت!

چشم و هم چشمی بابت تعیین مهریه بالا خود یکی از مهمترین عوامل فروپاشی زندگی خانواده های نوپایی است که با هزاران امید و آرزو بنیان خانواده را تشکیل می دهند. مخارج کمرشکنی که برای مهریه، خرج شب عروسی، اجاره سالن و…لیست و فاکتور می شوند، اجازه نفس کشیدن راحت را از جوانی که هنوز در ابتدای مسیر بسر می برد و درآمد و تجربه چندانی ندارد، سلب می کند، لذا اگر دیگران در تعیین مهریه و هزینه های مخارج تشکیل زندگی فرزندان شان دست به اشتباه می زنند، دلیل نمی شود که اشتباه آنها را تکرار کنیم.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع درگز در گریزی به نگرش سراسر غلط قبایل قریش در پیش از طلوع اسلام یادآور شد: قریش اعم از غنی و ضعیف، بت های ساخته دست خود را به عنوان خالق دانا، مورد پرستش قرار می دادند، اما یک نفر از میان آن همه حتی پیش از آنکه به عنوان پیامبر امت برگزیده شود، یکتا پرست بود و اشتباهات دیگران باعث نمی شد تا ایشان نیز همان اشتباهات را تکرار کند. بنابراین ما هم باید اینگونه عمل کرده و چنانچه اشتباهی از دیگران می بینیم خود را ملزم به پیروی از آن ندانسته و عدم تقلید از رفتار غلط سایرین را دلیل ضعف خود تلقی نکنیم.

مهریه بالا به مرور زمان بین زن و شوهر کینه و کدورت ایجاد می کند. مخارج سنگین تشریفات ازدواج عشق و علاقه میان زوجین را کم اثر کرده و بستر مجادله های اختلاف برانگیز را افزایش می دهد. در این قبیل اختلافات متاسفانه میل زن به جدایی شدت پیدا کرده و با این فرض که شوهرش با افکار و ایده آل های زندگی دلخواهش فاصله دارد، مسیر دادگاه را در پیش گرفته و مهریه تعیین شده را به اجرا می گذارد.

مولوی ایل نژاد متذکر شد: مهریه بالا و خرج های کمرشکن تشکیل زندگی جدید عاملی است تا جوانان به دلیل ترس از ناتوانی در پرداخت هزینه ها، قید ازدواج را زده و لاجرم به تنهایی و تجرد خود ادامه دهند. اینها همه به دلیل الگوهایی غلطی است که جامعه اسلامی ما را هدف قرار داده اند.

معمولا در موسوم اعیاد و مناسبات ازرشمند دینی و مذهبی شاهد تشکیل زندگی های جدید بسیاری هستیم، اما در سوی مقابل و بر طبق آمارهای مندرج می بینیم که تغداد قابل توجهی از این ازدواج ها در کوتاه مدت به همان دلایلی که در این بحث بیان شد، منجر به طلاق و جدایی می گردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن