اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولوی خوافی : حل مشکلات معیشتی جوانان زمینه ساز ایجاد آرامش

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه باخرز فراهم شدن بسترهای ازدواج برای جوانان را تضمین برخورداری از یک جامعه پویا و با نشاط در سایه دینمداری دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالواحد خوافی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مهم که مطالبات عمومی تغییری در اصل دین ایجاد نمی کنند، گفت: گاهی ممکن است مسائلی در جامعه رخ دهد که می بایست از سوی آسیب شناسان و افراد کارشناس به ارزیابی گذاشته شده و نقاط ضعف مورد ترمیم قرار بگیرند. در هر حالت مشکلات معیشتی و یا بلعکس کار و مسئولیت زیاد دلیل نمی شوند که فرایض و مسئولیت های دینی را فدای مسائل دنیوی نماییم.

متاسفانه برخی از انسان ها دین را فریضه ای برای اوقات فراغت تصور کرده و آن را به بهانه های مختلف ترک و یا به بعد موکول می کنند. امروز می شنویم که بحث آزادی در حجاب مطرح است. حجاب در تعریف عمومی پوشانیدن چیزی با ارزش از نگاه سایر افراد است که می تواند شامل جسم و مال باشد. ما اموال دارایی های خود را پوشیده نگه می داریم تا از دستبرد ایمن باشند. جسم انسان نیز به همین ترتیب است و در صورت پوشیده نبودن از گزند ها و آسیب ها در امان نخواهد ماند.

مولوی خوافی رفع مشکلات معیشتی را تضمین آرامش در جوامع خواند و اظهار داشت: مسائل را با خشم و عصبانیت نمی توان حل و فصل کرد. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم با تعدادی از یارانش به مدت سه سال در محاصره کامل بسر برد و در آن موسم خزان بهترین و نزدیک ترین حامیانش را از دست داد، اما تنها امیدش به خدای متعال بود. در عصر کنونی دعا به درگاه باریتعالی فصلی شده است. با همه باورها و اعتقادات مان به دین و قرآن در اعمال سست و ضعیف هستیم. بیشترین اعمال ما در امور دنیوی خلاصه می شود و با وجود آنکه می دانیم فانی به دنیا آمده ایم، لیکن طوری زندگی و برنامه ریزی می کنیم که انگار تا سالیان دراز خبری از موت نخواهد بود.

مدرس حوزه علمیه باخرز حل و فصل مشکلات جامعه را وظیفه مسئولین دانست و افزود: جامعه پویا با مردمانش زنده است و ثروتی وجود ندارد که بتوان با مردم یک جامعه برابری کند. انسان در هر سنی نیازها و مطالباتی دارد و که باید به آنها پاسخ های عقلانی داده شود. فراهم کردن بسترهای یک ازدواج به موقع و سالم انتظار بجایی است که جوانان دارند و ازدواجی موفق خواهد بود که معیشت در آن تامین باشد. نسل ها تحت حمایت والدین بزرگ می شوند و در ابتدای راه به تنهایی نمی توانند بار مسئولیت های مهم را به دوش بکشند. در این بین هر نسلی توقعات رایج زمان خود را دارد.

زمانی اعضای خانواده ها می توانستند دور هم زندگی کنند، ولی امروز سبک و سیاق ها عوض شده و مطمئنا در آینده نیز شکل های جدیدی پیدایش خواهند کرد. توقع جوانان برخورداری از کار و درآمد پایدار است تا بتوانند زندگی جدید را در ساحل امن و آرام به پیش ببرند.

مولوی خوافی عنوان نمود: فرایض و سنت ها برای مکان، زمان و شرایط خاص تعریف نشده اند. یک انسان می تواند کار را در دوران بیماری موقتا ترک کند. قوانین در مواقع بحرانی و حادث شدن بلایای طبیعی شرایطی را برای حادثه دیدگان وضع می کنند تا شرایط برای مردم تسهیل گردد. برای یک روز کاری ساعاتی تعریف شده است و پس از آن می توان به استراحت پرداخت، لیکن همانطور که نمی توان نیازهای جسمانی را نادیده گرفت نیازهای روحانی نیز تعطیلی بردار نبوده و کسی که رابطه محدودی با خالقش دارد، کمتر از مواهب بهره مند خواهد شد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن