اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مکاتب تابستانی فرصتی طلایی برای تربیت اولاد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن مکاتب تابستانی را فرصتی ارزشمند برای یادگیری تعلیمات دینی دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در گفتگو با خبرنگار ما بهترین حالت تربیت اولاد را در احیای مکاتب تابستانی در مساجد و حوزه های دینی دانست و گفت: شروع بکار مکاتب که در دهه گذشته توسط تعدادی از علمای دین پایه ریزی شده و طی فصل تابستان در مناطق مختلف به اجرا در می آمد، بتدریج گسترده تر شده و در تعدادی از مراکز دینی و مساجد کشور به برنامه سالیانه تبدیل شد. خصوصا در ایام تابستان که سال تحصیلی مدارس دینی همزمان با مدارس دولتی خاتمه میابد و علما فرصت بیشتری برای خدمت در مکاتب و آموزش دانش آموزان مدارس در سنین دارند.

در گذشته هر چند که برخی والدین فرزندانشان را به مکاتب پاره وقت می فرستادند، اما آن زمان این مسئله تنها شامل دانش آموزان خردسال پایه ابتدایی می شد. اهمیت یادگیری احکام در سنین خردسالی برای دانش آموزان نونهال هر چند که به عنوان یک ضروریت برای تعلیم و تربیت فرزندانمان به حساب می آید، اما این موضوع نشانه بی نیازی دیگر فرزندان خانواده و والدین از یادگیری علوم دینی و قرآنی نمی باشد.

وی در این باره گفت: بیش از این کمبود امکانات گرمایشی و خنک کننده در مساجد باعث می شد تا آن طور که باید شاید نتوانیم ارتباط خوبی با مکاتب پیدا کنیم، لیکن امروزه اکثر مدارس شهری و روستایی به امکانات پیشرفته مجهز هستند و خوشبختانه به برکت فعالیت حوزه های دینی، کمتر محله و کوچه ای را می توان پیدا کرد که در آن یک عالم دینی سکونت نداشته باشد. از این رو همراهی والدین با کودکان برای شرکت در کلاس های دینی ضمن اینکه آنها را برای شرکت در کلاس های مکاتب تشویق می کند از سوی دیگر باعث می شود تا معلومات عامه مردم که نیاز مبرمی به یادگیری احکام و قرآن دارند به حد قابل قبول ارتقاء یابد.

امروز وظیفه تک تک امامان است که به عنوان یک معلم دینی و استاد اخلاق مساجد محلات خود را تبدیل به مکاتب کرده و ساعاتی از روز را به تعلیم اهالی محله و کوچه خود بپردازند.

آخوند کر با اشاره به شروع طرح تابستانه مکاتب در مسجد جامع “قبا” ی بندرترکمن تاکید کرد: راه اندازی طرح های تابستانه در مساجد جامع و همچنین محلات نیاز به برنامه ریزی ویژه و استمرار در برگزاری کلاس ها دارد. لازم است معتمدین محلی که اسم و رسمی در بین مردم دارند در این مورد با علمای مساجد همسو شده و تدابیر لازم را برای به فعل در آوردن مکاتب محلات بیاندیشند. ارزیابی ها نشان می دهند که برخی دانشجویان ما که در سنین خردسالی و نوجوانی میانه ای با مکاتب نداشته اند، در درس دینی بسیار ضعیف بوده و از حداقل دانشی که به یک دانش اموزان پایه ابتدایی درس داده می شود، بی برخوردار هستند. جوان دانشجویی که شانزده سال از عمرش را برای گرفتن مدرک دانشگاهی در پشت میز مدارس می گذراند، متاسفانه نمی تواند مهترین کتاب دانشگاه زندگی که کلام باریتعالی است را از رو بخواند. در این حال وقتی از وی سوال می شود که چه دینی دارد، مدعی می شود که مسلمان است.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن مدیریت و برخورد صحیح با دانش اموزان مکاتب را بسیار مهم خواند و یادآور شد: برخورد تند و غیر عاقلانه با دانش آموزی که ممکن است تازه پا به مکاتب گذاشته است، می تواند وی را برای همیشه از مسجد و مکتب گریزان کند. دانش آموزی که به مکتب خانه مساجد مراجعه می کند، در بدو ورود اطلاعات زیادی درباره آداب ورود به مسجد نداشته و سهوا برخی از مسائل را رعایت نمی کند. در این شرایط یک تلنگر نابجا از سوی ما باعث سرخوردگی کودک شده و سرنوشت آینده وی را تغییر می دهد.

با کودک باید به اندازه دانش او برخورد کرده و می بایست با وی به نرمی رفتار کنیم تا رفته رفته آداب و احکام را بیاموزد.
این عالم اهل سنت خطاب به برخی والدین متذکر شد: روانه کردن فرزندان خردسال به جهت آموزش تعلیمات دینی و یادگیری قرآن کریم هر چند که می تواند آنها را به تربیت اسلامی برساند، ولی ایراد اساسی دیگر این است که تعدادی از ما با آنکه قریب به پنجاه سال از عمرمان می گذرد، سعی نکرده ایم حتی چند آیه کم حجم از قرآن کریم را حفظ کنیم. انجام هر کاری سنن و آداب مخصوص به خود را دارد که اگر بر اساس سنت و شیوه نورانی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم عمل کنیم به یاری خدای متعال از بلایا و خطرات احتمالی مصون خواهیم ماند.

ختم صغیر قرآن کریم ساده ترین روشی است که نیاز به آموزش بلند مدت و طاقت فرسا ندارد و با انجام این عمل می توانیم زندگی خود و قرزندانمان را در پناه قرآن کریم مصون نگه داریم. بسیاری از احوال و شئونات زندگی دارای سنت ها و آدابی ساده ولی ارزشمند هستند که به زندگی خیر و برکت می بخشند. تسبیحات بعد از هر نماز یکی از اعمال مستحب بشمار می رود. پس به والدین در هر سنی که باشند توصیه می شود قسمتی از وقت شان را به یاد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن