نامۀ شیخالاسلام مولانا عبدالحمید به مدیر حوزههای علمیه کشور
آوای سنت : شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در نامهای به آیتالله علیرضا اعرافی، با اشاره به مستندات خویش درخصوص اظهارات اخیرشان پیرامون جامعهالمصطفیالعالمیه، هدفشان را «اصلاح و خیرخواهی» عنوان نموده و گردانندگان این مرکز را بر لزوم «شفافسازی» و «ایجاد تغییر» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ابتدای این نامه پس از اشاره به پیام آیتالله اعرافی به مدیر حوزه علمیه کردستان، «سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد» را دلیل اظهارات خودشان درخصوص منشأ شیوع ویروس کرونا در ایران عنوان کردهاند.
ایشان ضمن تأکید بر ضرورت تحقیق و بررسی خاطرنشان کردهاند: «در رابطه با منشأ شیوع کرونا، مدرک ما سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود و در این خصوص به بررسی و آسیبشناسی توصیه شد، ولی از آنجاییکه این مسئله توسط مسئولین جامعهالمصطفی رد شده است، ما اصراری بر این حرف نداریم.»
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه نامهشان به مدیر حوزههای علمیه کشور و رئیس سابق جامعهالمصطفى، به موضوع فعالیتهای جامعهالمصطفی اشاره کرده و با استناد به مصاحبۀ آیتالله اعرافی بهعنوان رئیس جامعهالمصطفی، تصریح کردهاند: «در رابطه با عملکرد جامعهالمصطفی، بزرگترین مدرک ما مصاحبۀ مفصل جنابعالی با خبرگزاری مهر (مورخۀ ۸ مرداد ۱۳۹۶) است. جنابعالی در پاسخ به سؤال خبرنگار که “از طریق شبکه جامعهالمصطفی (ص) تا کنون چند نفر در سراسر جهان شیعه شدهاند؟” فرمودید: “با عنایت اهلبیت (ع) از طریق شبکه جامعهالمصطفی در سطح جهان حدود پنجاه میلیون نفر شیعه شده اند.” و در ادامه گفتید: “الآن در جامعه المصطفی حدود هفت هزار طلبه اهل سنت هستند”.»
ایشان در ادامه افزودهاند: «بدیهی است این پنجاه میلیون نفر اهلسنت بودهاند، چون در ادامۀ پاسخ برای برادران شیعه خارج از کشور توضیح دادهاید که جامعه چه خدماتی را انجام داده است. در مورد هفت هزار طلبه جامعه نفرمودید که آیا کسی بر مذهب خود مانده یا همه تغییر مذهب دادهاند.»
ایشان همچنین خاطرنشان کردهاند که «جای افتخار بود که جامعهالمصطفی پنجاه میلیون غیرمسلمان را مشرف به اسلام میکرد.»
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به سخن آیتالله اعرافی مبنی بر «حضور حدود هفتهزار طلبه اهلسنت در جامعهالمصطفی» تصریح کردهاند که اگر عددی بسیار پایینتر از این تعداد طلاب، از هر مذهبی که باشند و در مرکزی بدون حضور استادی از هممذهبان خود درس بخوانند، بازهم این امر برخلاف عرف دنیاست.
مولانا عبدالحمید در نامۀ مذکور «گزارشهای طلاب فراری» را نیز از دیگر مستندات خودشان درخصوص فعالیتهای جامعهالمصطفی عنوان کرده و به نقل از این طلاب اظهار داشتهاند که آنها با چه شیوهای و با چه وعدههایی از کشورهای مختلف جذب میشوند، ولی پس از حضور در جامعهالمصطفی با واقعیتهای دیگری مواجه میشوند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه به برخی مراجعات «هموطنان شیعه برای ثبتنام در حوزههای علمیه اهلسنت و یا درخواست برای اختیار مذهب اهلسنت» اشاره کرده و خاطرنشان ساختهاند: «افراد زیادی از هموطنان شیعه به حوزههای اهل سنت مراجعه نموده و اصرار نمودهاند که پذیرش شوند، اما ما نپذیرفتیم تا اختلاف درست نشود…. همچنین ما مراجعات مکرری از براىران شیعهای داشتیم که میخواهند مذهب اهل سنت را اختیار کنند، ولی ما حاضر به همکاری نشدیم تا اختلاف و بدبینی درست نشود.»
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن اظهار تأسف از «افزایش دینگریزی در ایران طی سالهای اخیر»، مسئولان را توصیه کردهاند به جای فعالیت در خارج از کشور برای گسترش مذهب، توجهشان را به داخل کشور معطوف دارند و با توجه به فقر ملت، هزینهها را صرف مردم ایران کنند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت سیستانوبلوچستان در ادامه به نقش دارالعلوم مکی زاهدان و علما و اندیشمندان اهلسنت در «برقراری وحدت»، «تأمین امنیت» و «مقابله با افراطگرایی و توطئههای استکبار جهانی» اشاره کرده و خطاب به آیتالله اعرافی گفتهاند: «جناب آیتالله اعرافی! بنده را خوب میشناسید؛ در کنفرانسهای مختلف و در خود جامعهالمصطفی با حضرتعالی دیدار کردهام. نه تفرقهاندازم و نه افراطی… ما در مسیر اعتدال حرکت میکنیم و فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستیم و به همین دلیل بارها از سوی تندروهای شیعه و سنی مورد تهدید قرار گرفتهایم؛ سوابق و جزئیات این موارد در اختیار دستگاههای امنیتی قرار دارد.»
مولانا عبدالحمید در پایان این نامه «خیرخواهی» و «اصلاح» را هدفِ اظهارات اخیرشان درمورد جامعهالمصطفی عنوان کرده و گردانندگان جامعهالمصطفی را به «ایجاد تغییر» و «شفافسازی فعالیتهایش مثل دانشگاه تقریب مذاهب و دانشگاه ادیان» توصیه کردهاند.