اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

نخبه اهل سنت:ضرورت کارشناسی علمی مشکلات و تنگناهای موجود در سیستان و بلوچستان

آوای سنت: یک نخبه اهل سنت بلوچ به انجام کارهای کارشناسی جهت برون رفت از مشکلات بلوچستان تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، ناصر سپاهی نخبه بلوچ و دانشجوی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس که در رشته ی حقوق جزا مقطع دکترا مشغول به تحصیل می باشد پیرامون دغدغه هایش درباره بلوچستان و شهرستان تازه تاسیس گلشن گفت: گلشن جزو شهرستان های تاریخی بلوچستان است و با این حال به لحاظ زیر ساختی هنوز مشکلات عظیمی در خود دارد. مردم در گلشن از لحاظ سهمیه بنزین هنوز در مضیقه بسر برده و مایحتاج شان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. تردد موتورسیکلت های سوخت کش جاده ای تلفات جاده ای متعددی را رقم می زنند و مردم ناچارا برای انجام امور عادی به سروان که در فاصله هشتاد کلیومتری گلشن واقع شده است در جاده های خراب رفت و آمد می کنند.

سپاهی راهکار برون رفت از مشکلات را در اولویت بندی مسائل دانست و اظهار داشت: از جمله مشکلات مهم مردم در شهرستان سراوان بحث کارت‌ های سوخت و بحث قنات و زمین های کشاورزی است که آب به زمین ها تخصیص پیدا نمی ‌کند، لذا مردم چاره ای ندارند جز آنکه زمین ها را تغییر کاربری داده و تبدیل به مسکونی کنند. اوضاع راه مواصلاتی ما خیلی وخیم است و اکثر تلفات جاده ای و عدم توسعه شهرستان به نبود راه های مناسب ارتباط پیدا می کند.

این کارشناس ارشد اهل سنت، امنیت بلوچستان را در شرایط مطلوب توصیف کرد و عنوان نمود: از نظر جامعه شناختی دلیل این امنیت را باید در وسعت مرزی جستجو کنیم. مردم بیشترین وقت و انرژی خود را به کار و فعالیت در مرز اختصاص می دهند در زمینه کنترل قاچاق ساماندهی هایی صورت گرفته و در کل قاچاق و بویژه قاچاق سوخت ابعاد متفاوتی دارد. این چالش البته آموزش منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است و دانش آموز دبستانی، دبیرستانی و دانشجویان عمدتا در مرز مشغول کسب درآمد می باشند. متاسفانه قاچاق سوخت تورم عجیبی را ایجاد کرده و قیمت های مواد خوراکی در برخی شهرها را به دلیل وجود نقدینگی بشدت افزایش بخشیده است. عده ای نیز مسافت دوری را با موتور سیکلت از زاهدان می آیند تا سوخت قاچاق کنند.

ناصر سپاهی یادآور شد: هرج و مرج اجتماعی و تنزل حاکمیت قانون در خصوص مسائل مطرح شده مورد توجه است، چرا که با توجه به بحث جرم شناختی قاچاق سوخت، عملا روحیه قانون پذیری و تحکیم قانون زیر سوال می رود. ارزش های رسمی و مورد تایید با ارزش های واقعی جامعه متفاوت شده است. کسانی که مبادرت به قاچاق می کنند، آنرا حق خود و یک ارزش می شمارند، حال آنکه قاچاق در سایر مناطق و استان های کشور معنا و مفهوم خودش را دارد. مسلما رفع این مشکلات کارهای کارشناسی می طلبد.

مردم بلوچستان نباید گول فرصت های مرز نشینی و مشاغل کاذبی که حجم نقدینگی را افزایش می دهند، بخورند و بیشتر باید به توسعه انسانی و توسعه آموزشی و کارهای زیر بنایی توجه لازم نشان دهند، مطلب دوم این است که متاسفانه دولت به دلیل تحریم های ظالمانه در حال و روز مناسبی بسر نمی برد. در چنین اوضاعی خیران منطقه می توانند برای بهبود اوضاع خدمات عمومی مانند بهداشت و درمان و راه های مواصلاتی مناطق کم برخوردار شهرستان بلوچستان گام های اساسی بردارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن