اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

همه خوشی ها و ناخوشی های زندگی در اراده خداست

آخوند نظری:تقویت ایمان و رعایت اصول بهداشتی لازمه مقابله با بیماری کرونا

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه قره بلاغ با تاکید بر این نکته که پیامبر اسلام ورود در اماکنی که بیماری مسری در آنها وجود داشت را جایز نمی شمردند،خواستار رعایت اصول بهداشتی و تقویت ایمان برای مقابله با بیماری کرونا شد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، امجد آخوند نظری طی سخنانی علل وقوع بلایا و امراض ناشی از اعمال و رفتار انسان ها دانست و گفت: همه وقایع و اتفاقات خوب و بد زندگی به اذن و اراده خدای متعال رخ می دهند. در کلیه نقاط آسمان ها و زمین هیچ ذره ای شکل نمی گیرد، مگر آنکه اراده باریتعالی در آن باشد. نبی مکرم می فرمایید،کسی که اتفاقات و حوادث زندگیش را از جانب خدای متعال نداند، ایمانش کامل نخواهد بود.

وی افزود: حق تعالی انسان را آفرید و به وی شرافت و کرامت بخشید. همچنین به او منیت و نفس بدخواه داد تا بدین وسیله مخلوقش را در معرض آزمون و امتحان قرار دهد. انسان را به قوه عقل و قدرت تصمیم گیری مسلح کرد،تا بتواند نفس سرکش را به کنترل خود آورده و در برابر فرمان حق سر تسلیم فرود آورد.

انسانهایی مانند فرعون هم بودند که تابع نفس شیطانی شده و به دشمنی با خدای متعال پرداختند.خدای متعال برای سعادتمندی بشر ، دین را بنیان نهاد و در مواقع ضروری وی را به مصیبت مبتلا کرد تا از راه کج برگشته و پیش از آنکه دیر شود اظهار توبه و پشیمانی نماید.قرآن کریم می فرماید، از میان انسانها تعدادی انبیاء تعیین شده و به بلاد مختلف رفتند تا بشر را با خالق یکتا آشنا کرده و یکتا پرستی را ترویج دهند. پس اگرکسی از فرامین الهی روگردان شده و از نفس خویش اطاعت کند،در زمان معلوم به درد و مصیبت سنگینی گرفتار خواهد آمد.

آخوند نظری تصریح کرد: در دوران های گذشته اقوامی بودند که مسیر اطاعت از نفس و شیطان را در پیش گرفته و با غضب الهی نابود شدند.آن اقوام به نصایح انبیا عمل نکرده و با وجود آنکه وعده عذاب را می شنیدند، به عقاید و باورهای پوچ و خیالی خود پایبند ماندند.آنها معجزات انبیا را نپذیرفتند و به اطاعات ازخدای متعال در نیامدند. در آخر نیز حرف شیطان را باور کردند و سرانجام اعمال شان را دیدند.

مدیر حوزه دینی قره بلاغ با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی بخاطر شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف حالت اضطراری اعلام کرده و آنرا یک تهدید برای همه ملل می داند ادامه داد: راه های متعددی جهت مقابله با این ویروس توصیه می شوند تا موضوع به یک فاجعه تبدیل نشود. در دوره بنی اسرائیل و در زمان حضرت عمر رضی الله عنه بیماری هایی به شکل طاعون و وبا شیوع پیدا کرده اند.

سفارش نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم است که هرگاه در نقطه ای بیماری کشنده ای شیوع یافت به آن منطقه وارد نشده و یا از آن خارج نگردید. ایشان بیعت قبیله ای را  که دچار بیماری جزام بودند، از راه دور پذیرفت، زیرا می دانست که این بیماری مسری است و ممکن است در مناطق دیگر هم شیوع پیدا کند.

آخوند نظری یادآور شد: شریعت و دین اسلام سرایت ویروس به یک نقطه را بر اساس برخی اعتقادات شوم یا آغاز ماه قمری و یا به بهانه جابجایی اجرام آسمانی نپذیرفته و تمامی اتفاقات را تنها به اذن و اراده خدای متعال می داند.

با این حال نباید به این دلیل که همه چیز به اراده باریتعالی رقم می خورد، جانب احتیاط را از دست داده و نکات بهداشتی را نادیده بگیریم. همچنین نباید با تفکرات افراطی بیماران را به حال خود رها کرده و محل زندگی را ترک کنیم.

اسلام هیچ یک از این راه ها را توصیه نمی کند. صدقه، انفاق و استغفار، گناهان را از بین برده و طول عمر را زیاد می کند. در کنار این گونه اعمال می توان با رعایت توصیه های پزشکی و ضد عفونی محل از شیوع بیماری پیشگیری نمود. از دیگر توصیه های دینی است که می توان با تناول غذاهای مقوی مانند عسل سیستم ایمنی بدن را افزایش بخشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن