اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

پایان عملیات محوطه سازی مزار شیخ احمد جامی

این پروژه با مشارکت میراث فرهنگی انجام شد

آوای سنت: تولیت مجموعه تاریخی مزار شیخ احمدجامی از پایان عملیات محوطه سازی مزار شیخ احمد جامی با صرف هزینه ۴۴۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی شرف الدین جامی الاحمدی، امام جمعه اهل سنت تربت جام در این باره گفت: عملیات محوطه سازی مجموعه تاریخی مزار شیخ الاسلام احمد جامی با مشارکت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت جام پایان یافت.

وی افزود: با توجه به توافق به ‌عمل‌آمده با میراث فرهنگی عملیات محوطه‌سازی مزار شیخ احمد جامی از ابتدای امسال آغاز شده و با صرف هزینه ۴میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به پایان رسید.

تولیت مجموعه مزار شیخ الاسلام احمد جامی ادامه داد: در عملیات محوطه سازی  پیاده‌ روهای مزارباسنگ قلوه رودخانه‌ای به میزان ۷۴۲ مترمربع طبق طرح محوطه‌ سازی مزارسنگ‌فرش شده است که تأمین سنگ قلوه توسط اداره میراث فرهنگی، نیروی انسانی و دیگر مصالح توسط تولیت مزار تأمین ‌شد.

مولوی حامی الاحمدی تصریح کرد: همچنین خرند آجری در دو طرف پیاده‌روها با آجر سنتی ۲۵ در ۲۵ به طول ۲۰۰ متر ساخته شده است که در این بخش نیز آجر سنتی را میراث فرهنگی ، نیروی انسانی و دیگر مصالح از طریق تولیت مزار تأمین شده است. آماده‌سازی، خاک‌ریزی و کاشت چمن داخل باغچه‌ها به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰  مترمربع نیز توسط تولیت مزار انجام‌ ‌شد.

امام جمعه اهل سنت تربت جام با اشاره به هزینه های انجام شده محوطه سازی مزار یادآورشد: هزینه های انجام شده برای عملیات محوطه سازی مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان توسط تولیت و هزینه تأمین سنگ قلوه رود خانه‌ای و آجر سنتی به مبلغ ۷۰ میلیون تومان توسط اداره میراث فرهنگی تأمین و پرداخت‌ شده است. با صرف هزینه ۱۴۰ میلیون تومان برای تولید گل و کاشت آن در مجموعه مزار در فصول سال توسط تولیت  ۴۰۰مترمربع گلخانه احداث شد که در این گلخانه انواع گل ها تولید می شود.

این عالم اهل سنت اظهار داشت: مجموعه مزار شیخ احمد جامی که به شماره ۱۷۴ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده قسمتی از خانقاه شیخ‌الاسلام احمد جامی قدس سره عارف شهیر قرن پنجم هجری قمری است.

تولیت مزار شیخ جام با تاکید بر این مطلب که مجموعه یاد شده درفاصله ۱۷۵ کیلومتری جنوب شرق پایتخت معنوی کشور مشهد قرار دارد، یادآور شد: در این مجموعه ۱۰ فضای معماری برگِرد یک صحن وسیع مرکزی شکل ‌گرفته است که مهم‌ترین و باشکوه‌ترین فضاهای معماری این مکان در مجاورت آرامگاه شیخ بنا شده که شامل گنبدخانه، ایوان، مسجد کرمانی، گنبد سبز و سفید، مسجد عتیق، آب‌ انبار و ملحقاتش است که از قرن هشتم هجری قمری باقی ‌مانده و الحاقات این مجموعه متعلق به قرن نهم تا یازدهم هجری قمری می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن