اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

چرا جماعت دعوت و اصلاح ساز مخالف می زند

یادداشتی از عبدالله انصاری

آوای سنت :بدنبال اعلام نظر شورای راهبردی اهل سنت ایران در  زمینه حمایت از آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حالی که طیف قابل توجهی از فعالان اهل سنت با حمایت از این تصمیم، این کار را متناسب با شرایط کنونی جامعه قلمداد کردند،برخی دیگر نیز به مخالفت با این تصمیم پرداختند.

مخالفان بیانیه صادر شده از طرف شورای راهبردی(هم اندیشی) اهل سنت ایران با انتقاد از برخی از روندهای تصمیم گیری در این شورا،تاکید کردند که قواعد کار جمعی در این روند، رعایت نشده است.

بر خلاف این انتقاد، اعضای موافق با تصمیم شورای راهبردی اعتقاد داشتند که پیکره اعضای حاضر در جلسه رای گیری شورای مذکور همان پیکره ای بوده است که در سال ۹۲ و ۹۶ از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرده است.

موافقان تصمیم شورای رهبردی تاکید دارند برخی از اعضا چون تصمیم اکثریت حاضر در جلسه، موافق دیدگاه سیاسی آنها نبوده است اصالت این روند را زیر سوال برده اند.این گروه اعتقاد دارند که اصل نخستین کار جمعی پایبندی به تصمیمات جمعی حتی در مواردی  است که مخالف میل شخصی افراد باشد!

در این میان جماعت دعوت و اصلاح که در زمره تشکل های دینی و مدنی فعال اهل سنت قرار دارد، با انتقاد از این تصمیم، تاکید کرده است که در فرایند این تصمیم گیری حضور و مشارکت نداشته است.

مساله مهم در رابطه با موضع جماعت دعوت و اصلاح این است دبیرکل این جمعیت در ماههای گذشته به صراحت تاکید کرده است انتخابات آینده را تحریم نکرده و در آن مشارکت فعال خواهد داشت.در این شرایط مشکل این جماعت کجاست ؟

بنظر می رسد گلایه اصلی جماعت دعوت و اصلاح این است که به تناسب وزن اجتماعی این تشکل، در نشست تصمیم گیری درباره انتخابات ریاست جمهوری حضور نداشته است.

علاوه بر این با توجه به عقبه تمایل فکری و سیاسی مسئولان این جمایت به جریان اصلاح طلبان باعث تشدید گلایه های این تشکل مدنی از تصمیم اخیر شده است.

سوال افکار عمومی اهل سنت در  این مرحله از جماعت دعوت و اصلاح این است که حال که اعلام کردید بصورت موثر در انتخابات مشارکت خواهید کرد ،کدام کاندید را شایسته حمایت اهل سنت می دانید؟

آیا تلاش دارید دوباره اهل سنت را به سمت اصلاح طلبان و وعده های محقق نشده آنها سوق دهید؟

اگر در این مسیر قرار دارید که تلاش بیهوده می کنید.

پاسخ به این سوالات از جهت آگاهی افکار عمومی از موضع نهایی جماعت موثر است.

نویسنده : عبدالله انصاری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن