اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

کوتاهی در ذکر و یاد خدا خسران دارد

آوای سنت: سخنران مسجد جامع اهل سنت چابهار، کوتاهی در ذکر و یاد خالق یکتا را بزرگترین افسوس امت در روز حساب یاد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا یار محمد پناد در سخنرانی نماز جمعه اهل سنت چابهار با اشاره به مصایب مسلمانان صدر اسلام در ادای فرایض دینی، بخشی از مشکلات دوران آغاز رسالت نبوی را شکنجه و آزار و اذیت اندک امت مسلمان از سوی کفار دانست و گفت: در آن زمان امرای عرب زمامداری مکه را در اختیار داشتند و کسی قدرت مقابله با حاکمان محلی و سرمایه داران را نداشت. اعراب سالیان زیادی بت پرستی می کردند و هدایت مردم اعم از ضغیف و غنی به سوی یکتا پرستی رسالت دشواری بود. در چنین زمان نماز بر امت تکلیف شد، لیکن در خفا برگزار می شد. معیشت سخت و دشوار از یک سو و تهدید کفار از سوی دیگر عرصه را بر یاران رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم تنگ کرده بود.

مولانا پناد، شهدای صدر اسلام را محصول دفاع از آرمان های قرآن کریم خواند و اظهار داشت: پس از سال ها مجاهدت و تلاش در راه الله، سرانجام با سختگیری های شدید کفار بر علیه امت، فرمان هجرت به سوی مدینه صادر شد و به این ترتیب اولین مسجد مسلمانان در آن جا بنا گردید. امروز دایره اسلام بسیار وسیع شده و مساجد با بهترین امکانات و در زیباترین اشکال ساخته می شوند، اما استقبال از نمازهای جمعه و نمازهای یومیه به حد چشمگیر نرسیده است.

سخنران مسجد جامع چابهار با تاکید بر این نکته که همه امت مکلف به انجام اوامر الهی هستند، عنوان داشت: در قیامت به حساب اشخاص به صورت جداگانه رسیدگی می شود و از این رو مسجدی شدن یک فرد نفعی به حال نزدیکاننش ندارد. کسی که در اولین دقایق نماز جمعه، عظیمت به معیادگاه را یک تکلیف مهم قرار داده و خودش را به صف جماعت می رساند، ارزش نماز و قرآن را به خوبی می داند. به روشنی از اهمیت نماز جمعه آگاه بوده و می داند برکات آن تنها به خواندن دو رکعت فرض نیست، بلکه صله رحمی که در ضمن نماز صورت می گیرد و دعای خیر مسلمین در حق یکدیگر در درگاه الهی مستجاب می گردد.

مولانا یارمحمد پناد، کوتاهی در ذکر و یاد خالق یکتا را بزرگترین افسوس امت در روز حساب یاد کرد و افزود: اخلاق رسل خدا برگرفته از مجموعه قرآن کریم بود. عمل به آنچه که در غیر قرآن است و یا در کلام الله از آنها به عنوان آلات فحشا و زنا نام برده می شود برای اهل ایمان جز بدنامی و رسوایی نخواهد داشت. الگوهایی که امروز غرب به جوانان مسلمان به بهانه الگو و مد در بازار تبلیغات عرضه می دارد با هدف ترویج گریز از دین است. غرب از یک طرف برای محصولاتش مشتری می خرد و از سوی دیگر مدل های غیر اسلامی را به جوانان ما معرفی می کند تا تحت پوشش روز به کار بسته و در این شرایط چه انتظاری از فرزندان می رود!

این عالم شاخص اهل سنت خطاب به جوانان توصیه کرد: ازدواج را ابزاری برای برطرف کردن عطش و شهوت قرار ندهید. در عقد و ازدواج شرعی حکمت هایی نهفته است که برکات معنوی را به زندگی گسیل می دارد. دل بستن به مکان هایی که فحشا را ترویج می دهند و هرزگی در آنها رونق دارد، نمی تواند پاسخگوی مناسبی به نیازهای دوران جوانی باشد. بسیاری از مصادیق فحشا و زنا در فضای مجازی به صورت شبکه راه اندازی شده اند که باید از تماس با آنها بشدت پرهیز کرد.

کودکانی که هنوز قادر به تکلم نیستند از مسائل داخل گوشی های هوشمند مطلع می باشند و به جای آنکه به آنها کلمات و جملات قرآنی آموزش دهیم، گوشی ها را در اختیارشان می گذاریم تا که بیننده محصولات مبتذل غربی باشند. زمان آن رسیده است که کلام بزرگان را مبنای راه آینده بدانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن