اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

۲۷ رجب در کردستان، مزین به معراج پیامبر اکرم (ص)

آوای سنت : بیست و هفتم رجب هر سال در استان کردستان به برگزاری مراسم گرامیداشت معراج پیامبر اکرم (ص) اختصاص دارد که با مدح آن حضرت و شرح واقعه معراج ایشان همراه است.

معراج به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان‌ها گفته می‌شود که بر اساس روایات اهل سنت “در شب ۲۷ رجب، پیامبر اکرم (ص) با جسم مبارک خود به معراج رفتند (از مکه به مسجدالاقصی و سپس به بالاتر از هفت آسمان) راه یافتند و در عرش عظیم به دیدار خداوند متعال نائل آمدند و شرف مکالمه با ذات الله تعالی برای ایشان حاصل شد.

پیامبر رحمت (ص) در شب معراج که از آن به عنوان إسراء نیز یاد می‌شود با ملائکه دیدار و گفت‌وگو داشتند، جایگاه اهل بهشت و اهل دوزخ را مشاهده کرده و با برخی از پیامبران ملاقات کردند، خداوند در این شب نمازهای پنجگانه را به عنوان هدیه به آن حضرت و امت وی عطا فرمودند.

فرشتگان سه بار سینه مبارک پیامبر (ص) را شکافتند که سومین بار آن در شب اسرا و معراج بوده تا برای دیدار معشوقش الله جل جلاله آماده شود.”

در بعضی آیات قرآن کریم همچون سوره‌های اسرا و نجم نیز به واقعه معراج پیامبر (ص) اشاره شده است، مانند آیه اول سوره اسرا «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ؛ پاک و منزه است خدایی که بنده‌اش را در شبی از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پر برکت ساختیم تا نشانه‌های خود را به او نشان دهیم، همانا او شنوا و بیناست.»

اهل سنت، تاریخ مبعث پیامبر را در ماه رمضان می‌دانند به گونه‌ای که برخی معتقدند مبعث آن حضرت در یکی از شب‌های قدر اتفاق افتاده است. البته برخی از اهالی این استان نیز اهل تشیع هستند و مبعث را جشن می‌گیرند.

معراج‌نامه خوانی، زینت‌بخش مساجد و تکایا در کردستان

اما آن چیزی که اکنون در شب ۲۷ رجب به عنوان معراج پیامبر اکرم (ص) در منطقه کردستان مرسوم است برگزاری جشن‌های معراج‌نامه خوانی است که با گردهمایی مردم در خانه‌ها یا مساجد و تکایا شکل می‌گیرد.

در شب معراج، مداحان پیامبر اکرم (ص) به قرائت اشعار کتاب معراج‌نامه اثر «سیدبهاالدین شمس قریشی» از شعرا و عرفای نامی استان کردستان می‌پردارند و همراه با آن در این مجالس، دف‌نوازی و پخش نقل و شیرینی و شربت نیز صورت می‌گیرد.

مراسم ۲۷ رجب در کردستان، بیشتر به شرح واقعه معراج رسول اکرم (ص) اختصاص دارد و مدح آن حضرت نیز همچون مراسم‌های مرسوم مولودی‌خوانی در منطقه کردستان، با همراهی دف‌نوازان و با مشارکت پرشور مردم برگزار می‌شود.

مداحان پیامبر اکرم (ص) نواهای معراج را به زیبایی تمام می‌خوانند: «الا ای صاحبی معراج، به فرق انبیا چون تاج، همه عالم به تو محتاج، دخیلک احمد المختار» و با خروش دف‌ها شور و حال خاصی در این مجالس برپا می‌شود.

رجب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن