اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

امر به معروف و نهی از منکر مایه عزت و سربلندی اسلام است

آوای سنت: امام جمعه دهستان بندر کنگ امر به معروف و نهی از منکر را رمز عزت و سربلندی امت اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولوی عبدالقدیر ملک رئیسی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از پایه‌های بزرگ اسلام و در واقع اساس تمام ادیان آسمانی دانست و گفت: هرگاه ملت ‌ها به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر عمل نمایند هم دین الهی در دنیا برقرار می شود و هم ملت‌ ها به محبوبیت و عزت می رسند، اما تا مادامی که وظایفشان غفلت ورزیده و مسئولیت را کم اهمیت بدانند، هجوم گناهان، هجوم فرهنگ ‌های غیراسلامی و با لشکرکشی‌ های دشمن مواجه خواهند شد.

بعد از حضرت‌ رسول صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌سلم و بسته شدن دروازه نبوت، رسالت خطیر امر به معروف و نهی از منکر بر عهده امت مسلمه گذاشته است. در واقع امت آخر زمان در این امر جانشین پیامبر و تمام انبیا شناخته می شوند، لذا باید مانند انبیا با فساد، ظلم، بی‌عدالتی و همۀ منکرات مبارزه صورت گیرد.

مولوی ملک رئیسی امر به معروف و نهی از منکر را یک فریضه همگانی خواند و اظهار داشت: عموم طبقات از هر قشر ماموریت دارند که به اندازۀ توان، ظرفیت و استعداد خود مردم را به‌ سوی خیر دعوت دهند. از آنجا که اصلاح جامعه برای یک گروه خاص کار دشواری است، لذا باریتعالی همه را موظف کرده است که مردم را به کار نیک تشویق کرده و از کار زشت بازدارند. اگر تمام طبقات جامعۀ اسلامی به وظیفۀ خود عمل کنند جامعه به‌سوی اصلاح و تزکیه حرکت کرده و از گناه و معصیت نجات پیدا می کند. نمازها برپا و زکات‌ها پرداخت می ‌شوند. مردم روزه داری را جدی گرفته و تلاوت قرآن و ذکر و اعمال صالحه در خانواده ها نهادینه شده و جامعه به سرعت به سوی معروفات حرکت می‌ کند. در چنین اجتماعی ارتکاب به گناه، ناهنجاری‌ و منکرات برای همیشه ریشه کن می گردد.

مدیر مدرسه دینی فاروقیه دهستان بندر کنگ، ترک امر به معروف و نهی از منکر را علت تمام ناهنجاری‌ها برشمرد و متذکر شد: اگر امروز موج فساد، غفلت و نافرمانی جوامع را احاطه کرده برای این است که هیچ‌ کسی در قبال اوضاع جامعه احساس رسالت و مسئولیت نمی‌کند. محبت با دنیا و ترجیح مادیات بر آخرت عامل بدبختی است. خالق یکتا از انسان‌ ها گلایه می‌کند که به دنیا چسبیده‌ و آخرت را رها کرده‌اید. در باب دین و عبادت و اعمال دینی سست و تنبل و بی‌حال هستید، اما وقتی نوبت به دنیا می‌رسد با شوق و علاقه به آن می‌پردازید.

بسیاری از ما نمی‌خواهیم برای نماز و عبادت پروردگار خواب و استراحت‌ مان خراب شود. تمام شب را مشغول شب ‌نشینی و تماشای برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای مشغول می‌شویم، ولی خبری از نماز شب و نماز صبح نیست.

مولوی ملک رئیسی یادآور شد: دنیا مزرعه ای است که ما در آن می‌توانیم برای آمادگی آخرت سعی و تلاش کنیم. محبت با مال دنیا جایز است، اما نباید مال دنیا را بیشتر از خدا دوست داشته باشیم. محبت دنیا اگر ما را از عبادت پروردگار، ادای زکات و صدقات و انجام فرایض و واجبات باز دارد، سبب هلاکت خواهد شد. داشتن مال دنیا زمانی خوب و مبارک است که از آن در راه رسیدگی به فقرا، مساکین، ایتام و نیازمندان استفاده کنیم. زندگی در دنیا و سپری کردن شب ‌ها و روزها در دنیا زمانی خوب است که از فرصت زندگی برای عبادت و بندگی پروردگار بهره ببریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن