آسیاجهان اسلام

احزاب ترک و رقابت برای جلب نظرکردها

آوای سنت : ترکیه روز به روز به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی نزدیک می شود،بسیاری از تحلیل گران این انتخابات را مهم ترین انتخابات از زمان گذار این کشور به سیاست چند حزبی در اواسط قرن گذشته می دانند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، همه احزاب ترکیه به دنبال کسب آرای همه اقشار رای دهندگان از جمله کُردها هستند تا شانس نامزدهای آنها برای ریاست جمهوری افزایش یابد و بیشترین تعداد کرسی های پارلمان ترکیه راکسب کنند.

حزب عدالت و توسعه از محبوبیت قابل توجهی در میان رای دهندگان کرد برخوردار است.

رئیس جمهور ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه دو هفته پیش با زکریا یابیچی اوغلو رئیس حزب آزادی (هدی بار) و دو تن از رهبران این حزب در آنکارا دیدار کرد.

با توجه به گمانه زنی ها در مورد احتمال پیوستن این حزب که اکثر طرفدارانش از کردها هستند به اتحاد خلق، یابیچی اوغلو پس از این دیدار اظهار داشت که در روزهای آینده موضع خود را در مورد ائتلاف های انتخاباتی مشخص خواهد کرد.

علی باباجان،رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت،اخیراً همزمان با اعلام تمایل خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات جنجالی را آغاز کرده است.وی در گفتگو با روشن چاکیر روزنامه نگار ترکیه ای گفت که اگر ائتلاف شش گانه او را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کند به راحتی می تواند پیروز شود.

باباجان تصریح کرد اصل قانون اساسی مبنی بر اینکه هر کسی تابعیت کشور ترکیه را دارد ترک است باید تغییر کند و قانون اساسی نباید به هویت ترکیه اشاره کند.این اظهارات او نارضایتی گسترده ای را در میان ناسیونالیست های ترک واحزاب حامی یا مخالف دولت از جمله حزب خوب و حزب جمهوری خواه خلق از ائتلاف شش گانه برانگیخت.

رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت به همراه همسرش ،پس از آنکه شبنم کورور فیدانجی رئیس سابق اتحادیه پزشکان ترکیه،از زندان آزاد شد برای همبستگی با او به دیدار وی رفت.

فیدانچی ارتش ترکیه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه پ ک ک متهم کرده بود.دادگاه ترکیه فیدانچی را پس از صدور حکم به دو سال و هشت ماه حبس به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی از زندان آزاد کرد.

اظهارات باباجان که بیشترین سر و صدا را برانگیخت، آنجا بود که شرکت بایکار تولید کننده پهپادهای معروف بیرقدار TB-2 را هدف قرار داد.باباجان گفت که این شرکت تنها شرکتی است که از همه توانمندی های دولت بهره می برد و قول داد در صورت پیروزی نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری، شرکت را پاسخگو کند.

خلوق بیرقدار،مدیرعامل این شرکت، سخنان باباجان را به طورکامل تکذیب کرد و تاکید کرد که این شرکت از دولت کمک مالی دریافت نکرده و از هیچ بانکی وام نگرفته و تمام تجارت او از منابع شرکت و پولی که در ازای فروش به دست می آورد، تامین می شود.

اقدامات اخیر باباجان نشان می دهد که رئیس حزب دموکراسی و ترقی به دنبال نزدیک شدن به حزب دموکراتیک خلق ها وفادار به پ.ک.ک و کسب آرای رای دهندگان کرد حامی این حزب است،خط سیاسی لیبرالی که توسط حزب باباجان اتخاذ شد،کاملاً با خواسته های ایالات متحده وکشورهای اتحادیه اروپایی حامی پ.ک.ک مطابقت دارد، اما در ترکیه محبوبیتی ندارد.

مسلم است که زبان حاکم بر اظهارات اخیر باباجان منجر به از دست دادن محبوبیت حزب دموکراسی و پیشرفت نخواهد شد با این حال، اتحاد او با حزب دموکراتیک خلق مطمئناً موقعیت او را در ائتلاف شش گانه تقویت می کند و او را قادر می سازد تعداد بیشتری از کرسی های پارلمان را به دست آورد.ائتلاف شش گانه اکنون در آستانه روزهای بسیار حساسی است که باید نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

پیش بینی می شود رقابت بین نامزدهای احتمالی در ترکیه تشدید شود،برخی از تحلیلگران معتقدند اقدامات و اظهارات اخیر باباجان نشان می دهد که انتخاب عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه به عنوان نامزد ائتلاف شش گانه همچنان روی میز است و هدف مانورهای باباجان که به عبدالله گل نزدیک است،تضمین نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری است

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن