جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

اعتدال و میانه روی لازمه جامعه اسلامی

گفتگوی مولوی یل نژاد با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت درگز ادامه جنگ و خونریری در خاورمیانه را محصول ترویج افراط و تفریط در نیم قرن اخیر شمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما ﺭﯾﺸﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ و اختلافات ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ممالک اسلامی را ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻞ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ دانست و گفت:‌ کسانی که در زندگی دچار افراط شده ﻭ ﯾﺎ بخاطر منافع دنیوی و در راستای اجرای منافع دشمنان دین الهی، مسیر تفریط را در پیش بگیرند، ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻤﺎﻝ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺧﺎﺭﺝ خواهد شد.

از چندی قبل در کشور سوریه و عراق و امروز در کشور افغانستان شعله های جنگ و اختلاف از هر سو به هوا بلند است و این وسط کودکان و زنان بی دفاع اصلی ترین قربانیان اختلاف محصول افراط و تفریط بحساب می آیند. اعتدال و ﻣﯿﺎﻧﻪ‌روی به معنای پیمودن ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻂ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در نماز از خدای متعال می خواهیم که ما را به راه راست هدایت فرماید. راهی که بدون افراط و تفریط است و در آن تندروی و همچنین کندروی وجود ندارد. بر این اساس ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ، ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺍﻣﺖ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺳﻂ معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم به ﺍﺻﻞ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ شده است، افزود: نبی مکرم اسلام ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﺪ. ایشان ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻓﺮﺩﯼ در ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ در ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺩﺭ ﺭﻭﯾﺎﺭﻭﯾﯽ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻧﺒﺮﺩ، ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﻣﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺎﺭها ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ. با گذشت پانزده قرن از صدر اسلام خویشتنداری که از مصادیق اعتدال بحساب می آید در بین مسلمانان کم رنگ شده است. ما گرچه خود را پیرو مکتب نبی مکرم می دانیم، لیکن دیدگاهمان به مسائل همراه با شک و تردید است. ایمان و باور در امت اسلامی کم رنگ شده و کوچکترین اتفاقی را به قضاوت می گذاریم. اگر این اتفاق مربوط به خانواده باشد، فورا درخواست به جدایی می دهیم و اگر ارتباطی به همسایه پیدا کند، سالها با وی قطع رابطه می کنیم، بی آنکه بدانیم اصل قضیه چی بوده است.

مولوی ایل نژاد اظهار داشت: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ امروز ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ، اصل اعتدال را در نظر نگرفته و دچار افراط و تفریط می شوند، لذا ﺭﯾﺸﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ دور شدن از میانه روی خواند. بر عکس ما مسلمانان، جوامع دیگر حد وسط را لازمه زندگی مسالمت آمیز می دانند.

آنها هر کاری را طبق قوانین کشور خود انجام می دهند و یکدیگر را از زیاده روی و تندخویی نهی می کنند. زیرا بخوبی می دانند که این افعال چه عواقب بدی به دنبال دارد و سرنوشت کشورهای درگیر با جنگ را آینه عبرت خود قرار می دهند. در دوران امپراطوری عثمانی، یهود و نصاری راههای مختلفی را آزمایش کردند تا بلکه بتوانند نقطه ضعف مسلمین را شناسایی کند. آنها پس از سالها تحقیق و جستجو به این نتیجه رسیدند که تنها راه  ایجاد اختلاف بین مذاهب با جا انداختن مسئله افراط و تفریط است.

امام جمعه اهل سنت درگز میانه روی در عبادت را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ﺑا اینکه ﻋﺒﺎﺩﺕ یکی ﺍﺯ ﺷﺮﯾﻒ ﺗﺮﯾﻦ کارها ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، اما ﺍﺳﻼﻡ، ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺭﻭی ﺭﺍ ﻣﻬﻢ تر شمرده است. افراط گرایان از یک سو پایبندی به نماز و احکام را مبنای دین معرفی کرده و از طرف دیگر نسبت به کشتار هم کیشان خود فتوا صادر می کنند. کشتن یک انسان ممکن است. این یک واقعیت تلخ است که شعله های جنگ و درگیری هر از چند در یکی از سرزمین های اسلامی حرف اول را می زند. بی تفاوتی تنی چند از کشورها نیز مزید بر علت بر افزایش دامنه درگیری ها است..

مولوی ایل نژاد جنایت اشغالگران در سرزمین های اشغالی را محصول بی تفاوتی به دنیای اسلام دانست و خاطر نشان ساخت: زمانی که در اروپا به یک کشور حمله صورت گرفت، سایر دولتها به متجاوزین معترض شده و با آنها وارد نبرد شدند. جنگی که تنها نیم دهه طول کشید و اکنون آثار آن را تنها می توان در موزه های جنگ مشاهده کرد، اما اگر کسی بخواهد صحنه یک جنگ واقعی را در بلاد اسلامی ببیند آن قدر خرابی و ویرانی وجود دارد که تا دو دهه آینده نیز نمی توان آنها را پاکسازی کرد.

حاکمان اسلامی باید بدانند که در روز حساب به خاطر این بی تفاوتی بازخواست خواهند شد. همچنین افراط گرایانی که می خواستند اسلام آمریکایی و انگلیسی را به ما تحمیل کنند از تادیب مصون نخواهند ماند. جنگ اروپا خیلی به درازا نینجامید و در این سو طی نیم قرن گذشته معمولا یک کشور با برادران مسلمان خود درگیر جنگ بوده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن