آسیاجهان اسلام

اهداف پنهان و پیدای اسرائیل در ترکمنستان

آوای سنت : درحاشیه سفر وزیرامور خارجه رژیم صهیونیستی به ترکمنستان با هدف افتتاح سفارت اشغالگران درعشق آباد پایتخت ترکمنستان که در ۱۷ کیلومتری مرز با ایران واقع شده است،تعدادی ازدیپلمات ها ازجمله سفیران آمریکا،امارات واوکراین دراین مراسم حضور داشتند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،آریل کاهانه،خبرنگار سیاسی روزنامه اسرائیلِ امروز فاش کردکه پس ازدیدار کوهن با نمایندگان اقلیت یهودی درترکمنستان،افتتاح سفارت رژیم اشغالگر درترکمنستان می تواند به یهودیان آنجا کمک کند تا برای سفر به سرزمین های اشغالی ویزا بگیرند.

این ملاقات درسفارت جدید اسرائیل انجام شد،در این دیدار مشکلاتی که یهودیان ترکمنستان با آنها مواجه هستند مورد بررسی قرارگرفت.

ازمهمترین مشکلات مطرح شده دراین دیدار این بود که یهودیان ترکمنستان نمی توانند به اسرائیل سفر کنند.یکی از آنها گفت که او ۸۰ ساله است وقصد دارد از اسرائیل دیدن کند،اما از پنج سال پیش تاکنون نتوانست زیرا کنسولگری وجود ندارد.

یهودی دیگری گفت پدرمن یهودی است،اما من از یهودیت چیزی نمی دانم وجمع آوری اطلاعات درمورد آن دشوار است.

او گفت من مجبورشدم مسیرتاشکند را طی کنم تا دراین زمینه اطلاعات جمع آوری کنم. این درحالی است که هیچ پروازی به آنجا وجود ندارد و سفربا قطار هم ساعت ها طول می کشد.هیات همراه وزیرامورخارجه اسرائیل امکان مهاجرت به اسرائیل را ممکن دانست،دهها یهودی درترکمنستان  زندگی می کنند.

تال اشنایدر،خبرنگار وب سایت اسرائیل تایم،تایید کردکه رابطه با ترکمنستان پیامی برای ایران است اما مشخص نیست که این رابطه ادامه خواهد داشت یا خیر.

در حالی که روابط اسرائیل با آذربایجان مبتنی برفروش تسلیحات و واردات سوخت است،نزدیکی با ترکمنستان عمدتاً پیامی برای ایران است،اما این تصمیم ممکن است موجب ناامیدی اسرائیل شود،همچنین تماس های بین تل‌آویو و عشق آباد درسطح امنیتی اتفاق می‌افتند نه سیاسی.

درگزارشی که توسط عربی ۲۱ ترجمه شده فاش شد که در سال ۲۰۰۹، لیبرمن،وزیرامور خارجه وقت اسرائیل،سفارت دائمی خود رادر آنجا افتتاح کرد.کوهن در سفر کنونی با انتصاب اسماعیل الخالدی به عنوان اولین دیپلمات مسلمان بادیه نشین دولت اشغالگرکه اخیراً به ترکمنستان نقل مکان کرد،تصمیم به نوسازی ساختمان سفارت گرفت.به دلیل دشواری ارتباط با مردم محلی،زمینه هنوز برای همکاری های اقتصادی،کشاورزی و امنیتی،مساعد نیست.

در این گزارش آمده است حجم فعالیت های اقتصادی اسرائیل و ترکمنستان بسیار کم است،حجم مبادلات تجاری آنها به شش میلیون دلار رسیده است که با وجود قدمت ۳۰ ساله روابط آنها عدد ناچیزی است.

ترکمن ها هنگام پذیرش سفیر،برخی از افراد را به این دلیل که افسران اطلاعاتی هستند برای نمایندگی اسرائیل درترکمنستان نپذیرفتند و ممکن است این رابطه به دلیل اظهارات توهین آمیز اسرائیل درباره ایران با ناامیدی پایان یابد.

ترکمنستان از نظر اقتصادی به ایران وابسته است زیرا گاز طبیعی، نفت و محصولات پتروشیمی صادر می کند.

روسای جمهور دوکشورایران وترکمنستان به طور مکرر با یکدیگر دیدار می کنند و آنها پروژه های مشترک زیربنایی،سدسازی،راه آهن وخط لوله گازدارند.این درحالی است که فقط ۴۰۰ یهودی درترکمنستان زندگی می کنند،اکثر آنهادرمحافل یهودی فعال نیستند وکنیسه ای درآنجا وجود ندارد،اما سفارت اسرائیل با برخی از آنها در تماس است.

رویکرد اسرائیل درادامه برنامه ای است که آژانس یهود درمورد طرح مخفیانه برای تشویق مهاجرت به فلسطین اشغالی فاش کرد،با وجود اینکه اسرائیل می داند بسیاری از مهاجران یهودی از این کشورها برای انگیزه های اقتصادی به سراغ آنها می آیند،اما براساس این طرح،رژیم اشغالگر تلاش های خود را برجمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق برای جذب مهاجرت ساکنان یهودی آنها متمرکز می کند.

تلاش های جدید اسرائیل درقبال یهودیان ترکمنستان همزمان با پدیده مهاجرت معکوس ازاسرائیل است که بعداز انتفاضه الاقصی وعملیات کماندویی به اوج خود رسیده است.این امربا فرار مغزها و شایستگان علمی نمود پیدا کرد که طی آن نخبگان از اسرائیل به آمریکا مهاجرت می کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن