آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

 اگر طالبان کنترل کابل را در دست گیرد…

تحلیل شبکه الجزیره از آینده افغانستان

آوای سنت : پس از آنکه طالبان کنترل تعداد بیشتری از استان ها را در دست گرفت و به پایتخت نزدیک شد،عبدالجبار بحیر نویسنده وتحلیلگر سیاسی می گوید که طالبان اکنون به شدت از سیاستمداران افغان می خواهند پای میز مذاکره بیایند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، وی درمصاحبه با برنامه”ماوراءالخبر” شبکه الجزیره گفت:طالبان می خواهد برنامه مشخصی برای آینده و صلح در افغانستان داشته باشد.

وی افزود طالبان می داندحمله آنها به کابل کمکی به برنامه صلح که برای آینده افغانستان است،نمی کند.

ورود به شهرکابل آنها را با چالش های متعددی روبرو خواهد کرد که مهمترین آنها این است که جامعه بین المللی دسترسی طالبان به قدرت را با زور قبول نمی کند.

طالبان طی چند ساعت گذشته کنترل خود را بر تعداد زیادی از ولایات افغانستان اعلام کرد و بتدریج به پایتخت کابل نزدیک شد.

شرکت کنندگان در نشست بین المللی در دوحه در بیانیه ای خواستار تسریع راه حل مسالمت آمیز شدند و هرگونه حکومت تحمیلی را در این کشور رد کردند.

از سوی دیگر، فهیم سادات استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط بین الملل معتقد است که اگر طالبان به پیشرفت خود ادامه دهد و کنترل خود را بر کابل اعمال کند،این به معنای پایان درگیری و نبرد نیست. بلکه وی معتقد است که جنگ تازه آغاز می شود و کابل از ثبات مورد نظر فاصله می گیرد.

وی همچنین راه حل مسالمت آمیز را برای پایان دادن به فاجعه دهها هزار آواره از شهرهای افغانستان یک ضرورت دانست.

این استاد دانشگاه توانایی طالبان در کنترل سریع کابل را رد کرد و دلیل تسلط طالبان بر بسیاری از استانها را شکست استراتژی دولت دانست و تاکید کرد طالبان برای تشکیل دولت موفق و دریافت کمک های بین المللی برای توسعه افغانستان، باید توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شود.

قابل ذکر است که  طالبان متعهد شد- در میان نگرانی های منطقه ای و بین المللی در مورد عواقب تحولات میدانی – فضای امن و اطمینان را برای دیپلمات ها و کارکنان سفارتخانه ها ،کنسولگری ها وموسسات ایجاد کند.

طالبان همچنین  به همسایگان افغانستان اطمینان خاطر داد که مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.آنها همچنین در بیانیه ای اعلام کردند که کنترل آن بر کل مناطق و ولایات، گواه محبوبیت و استقبال مردم افغانستان است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن